نکات مهم بعد از فرزندآوری

نکات مهم بعد از فرزندآوری
فرزندآوری
نکات مهم بعد از فرزندآوری

۱. فریزر و کابینت ها را پر کنید.

بسیاری از مادران وقتی آمدن نوزادشان نزدیک است، شروع به آماده کردن خانه میکنند و به پختن و پز و تمیز کاری می پردازند. غرایز خود را دنبال کنید! گوشت، سوپ و دیگر مواد غذایی آسان پز را فریز کنید تا بعدا به سادگی آنها را گرم کرده،  استفاده کنید، فریزر و کابینت ها را با مواد غذایی اساسی مانند سبزیجات یخ زده، پاستا، برنج، غلات سالم و محصولات کنسروی پر کنید.

۲. خانه تان را محافظ کودک (baby proof) کنید.

قبل از آنکه فرزندتان به اندازه کافی برای جستجو کردن بزرگ شود خانه تان را محافظ کودک کنید.

همه مجاری برقی و پریز را با پلاگ های برق بپوشانید.

برای درب های کابینت قفل ایمنی بگذارید.

در پایین و بالای پله ها درب های ایمنی نصب کنید.

در همه گوشه های تیز بالشتک هایی قرار دهید.

کابل ها را دور از دسترس نگه دارید و مبل ها را از آنها فاصله بدهید.

آب گرم کن را روی۱۲۰ درجه یا پایین تر تنظیم کنید.

تمام داروها، مواد شیمیایی و یا مواد خطرناک را دور از دسترس قرار دهید.

۳. یک صندلی محافظ کودک برای خودرو بخرید و نصب کنید.

قبل از آنکه زمان زایمان شما برسد، صندلی محافظ کودک بخرید و وسط صندلی عقب خودروی خود نصب کنید. به روشی که در دستورالعمل گفته شده پیش بروید و سگک و تسمه های آنرا تنظیم کنید. برای آگاهی از اینکه صندلی کودکتان را درست نصب کرده اید، می توانید از کسانی که تجربه دارند بپرسید.

 ۴. فرزندان بزرگتر و حیوانات خانگی تان را برای آمدن فرزند جدید آماده کنید.

با فرزند بزرگتر درباره زندگی با وجود کودک جدید صحبت کنید. اگر فرزند دیگر تان به اندازه کافی بزرگ است، توضیح دهید که چگونه نوزاد به کمک تمام اعضای خانواده و توجه آنها نیاز دارد. تا حد ممکن آنها را در کارهای نوزادی که در راه است شرکت دهید. مثلا اجازه دهید آنها لباسی که نوزاد موقع آمدن به خانه می پوشد را انتخاب کنند. زمان کمتری را با حیوانات خانگی بگذرانید تا آنها برای روزهایی که ممکن است مورد توجه کمتری باشند آماده شوند. دوستانی که فرزند دارند پیدا کنید تا حیوانات خانگی تان با صداهای کودکان آشنا شوند و به آن عادت کنند. برای محل نگه داری کودکان در نصب کنید و آنرا فعلا خارج از دسترس کنید.

 ۵. یک متخصص اطفال انتخاب کنید.

از پدر و مادرهایی که می شناسید درباره دکتر فرزندشان سوال کنید. یا از پزشک متخصص زایمان خود در اینباره سوال کنید. با حداقل دو پزشک ملاقات کنید و در مورد ساعات کاریشان اطلاعات کسب کنید تا اگر مورد اورژانسی بعد ساعات کاری پیش آمد با دکتر یا پرستار از طریق تلفن یا ایمیل در ارتباط باشید. از حالا بدانید که برای درمان کودک بیمار چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید یا زنگ بزنید ـ میزان تب چقدر بالا باشد و یا شدت سرفه ها چقدر باشد و سرما خوردگی چقدر طول بکشد ـ در واقع بدانید انتظار چه چیز هایی را زمان سرماخوردگی کودکتان باید داشته باشید و برای آن آماده باشید.

 ۶. بدنبال مهد کودک باشید.

اگر میدانید درنهایت نیاز به پرستار کودک پیدا می کنید، از الان به فکر باشید. این امر به شما امکان می دهد از مراکز خدماتی مراقبت روزانه دیدن کرده، با پرستاران مصاحبه کنید و در لیست انتظار بمانید. در مورد روال تمیز کاری، اعتبار معلم ها، سیاست ها برای بیماری، برنامه های ایمنی و ارتباط با والدین بپرسید. با دیگر والدین و پزشک متخصص اطفال نیز صحبت کنید.

بیشتر بخوانید > افسردگی پس از زایمان

 ۷. برنامه شام بریزید.

وقتی کسی از دوستان تان میگوید میتوانم کمکی بکنم؟ بگویید بله! زیرا می تواند بعد از تولد فرزند تان برای شما غذا بیاورد. در آن زمان شما با غذا دادن به فرزند نو رسیده، عوض کردن پوشک او و تلاش برای خوابیدنش درگیر می شوید. در حالیکه بدن شما نیاز به خوردن دارد. از آنها بخواهید برای شما غذای تازه یا فریز شده بیاورند تا برای پخت و پز به زحمت نیافتید. دوستان تان را از رژیم غذایی خود و یا غذاهای مورد علاقه فرزندان بزرگتر تان آگاه کنید.

 ۸. برای خوابیدن برنامه ریزی کنید.

نوزادان همیشه خوب بخواب نمی روند. برای اینکه به استراحت خود و همسر تان  کمک کنید قرار بگذارید نوبتی برای رسیدگی به نوزاد بیدار شوید. از اتاق میهمان یا مبلی که دور از اتاق کودک قرار دارد برای خواب استفاده کنید. اگر با شیشه به فرزند تان شیر بدهید، هر یک شب در میان یکی از شما دو نفر می تواند خواب راحتی داشته باشد.

۹. برای شیر دهی آماده شوید.

برنامه دارید که شیر خودتان را به فرزند تان بدهید؟ از همین حالا که حامله هستید شروع کنید. همسر و پزشکتان از تصمیم تان آگاه کنید.  بدنبال یک دوره کلاس شیردهی باشید، از پزشکتان بخواهید تا یک مشاور شیر دهی به شما معرفی کند. به دنبال  گرفتن یک پمپ مخصوص پستان باشید، اگر در خارج از خانه کار می کنید، برای وقتی که دوباره شروع به کار می کنید با کار فرمای خود در مورد اینکه در محل کار کجا می توانید شیر خود را پمپ و آماده کنید صحبت کنید.

۱۰. شیر خشک و پوشک بگیرید.

نمیخواهید ساعت ۳ بعد از نیمه شب به دنبال یک پوشک تمیز بیرون از خانه بروید. با ذخیره کردن چند پوشک از خرید در ساعات دیر وقت شب بپرهیزید. چند بسته از مارک ها و اندازه های مختلف برای اوایل زایمان خود بخرید، تا زمانی که اندازه و مارک مورد نظر خود را پیدا کنید. برای آنکه مطمئن شوید کودکتان هرگز بدون پوشک و شیر خشک نمی ماند، برای خرید ماهانه در مراکز فروش ثبت نام کنید. در اینترنت می توانید شرکت هایی که پوشک و شیر خشک ارسال می کنند را پیدا کنید.

۱۱. در مورد نوزاد خود هوشمند باشید.

معنی گریه های کودک چیست؟ آیا باید از پستانک استفاده کرد؟ یک کودک باید روزی چند ساعت بخوابد؟ از دکتر خود نام بهترین کتاب ها و سایت های مناسب پدرو مادر ها را بپرسید. تا آنجا که میتوانید قبل از زایمان در مورد نوزادان یاد بگیرید. به احساس خودتان و پزشک اطفال مورد نظرتان اعتماد کنید. اگر سوالی دارید برای پرسیدن آن خجالت نکشید، حتما از پزشکتان مشورت بخواهید.

 ۱۲. برای رفتن به بیمارستان آماده شوید.

حدود یک ماه قبل از زایمان تان یک ساک آماده کنید و آن را دم دست بگذارید. داخل ساک لباس های راحت، سینه بند شیردهی، دمپایی یا جوراب استاپر دار، هدبند یا گیره موی دم اسبی، لوازم آرایشی بهداشتی، کارت بیمه، دوربین، کارت بانکی و لباس یا لوازم بهداشتی برای همسر تان بگذارید. همچنین لباس و پوشک بچه و پتوی کوچک نیز برای نوزاد خود بردارید.

 ۱۳.مراقب خودتان باشید.

 رویارویی با فرزند تان عالی خواهد بود و حتما با دیدنش عاشق او می شوید. اما جدا از او شما نیاز به آرامش و اختصاص دادن زمانی برای خودتان نیز دارید. برنامه ای برای دیدن دوستان تان ترتیب دهید. کتاب های جدید و یا فیلم های جدید بخرید و از آنها لذت ببرید. پیاده روی کنید و یا وقت پدیکور بگیرید. از اینکه مدتی برای فرزند تان پرستار بگیرید تا بخود استراحت بدهید احساس گناه نکنید.

مترجم : سحر ابراهیمی

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *