نوشته شده در سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

بدترین غذاها برای مغز شما!

مغز

مراقبت از مغز

مغز مهم ترین ارگان بدن است.
اگرچه بدون ارگان های دیگر نیز نمی توان زندگی کرد اما آن ها خود توسط مغز کنترل می شوند.
مغز است که موجب فعالیت تمامی ارگان ها همگام با هم شده و حتی احساسات، افکار، خاطرات و تصمیمات شما را کنترل می کند.
طبیعتا سالم نگاه داشتن این اندام برای ادامه ی حیات و افزایش کیفیت زندگی ضروری است.
تمامی عادات از جمله عادات غذایی، الگوی خواب، میزان فعالیت فیزیکی و ذهنی در سلامت بدن و خصوصا مغز نقش اساسی ایفا می کنند.

 

ارتباط تغذیه و مغز

برخلاف تصور شما مغز که کنترل کننده همه بخش های بدن است به حجم زیاد غذا برای فعالیت نیاز ندارد.
کیفیت غذاهای مصرفی از میزان آن اهمیت بسیار بیشتری در حفظ سلامت مغز دارد.
برخی غذاها موجب کاهش قدرت مغز و فعالیت تنظیمی آن می شوند.
گیجی، خواب آلودگی، افزایش خشم، بی قراری از جمله عوارض روحی تاثیر مصرف غذاهای بی کیفیت بر فعالیت های مغز هستند.
با تغییر عادات بد غذایی، حذف یا کاهش مصرف برخی غذاها می توانید سلامت را به سیستم مغزی بازگردانده و عملکردهای مثبت مغز را به مرور جایگزین اختلالات عملکردی کنید.

 

چربی های ترانس برای مغز

خبر خوب این است که چربی برای شما یا مغزتان مضر نیست!
در عین حال باید به نوع و کیفیت چربی مصرفی خود توجه بیشتری کنید.
چربی های ترانس که در محصولات دامی مانند گوشت و لبنیات یافت می شوند از جمله انواع مضر چربی ها هستند.
علاوه بر نوع چربی منبع آن نیز اهمیت فراوانی دارد.
مثلا چربی های ترانس که به صورت مصنوعی ساخته می شوند از چربی ترانس با منشا طبیعی بسیار مضرتر هستند.
در رژیم غذایی امروزه افراد مقدار زیادی چربی ترانس هیدروژنه به صورت مارگارین، غذای نیمه آماده، چیپس، کنسرو، خامه و تنقلاتی همچون کراکر وجود دارد.
خوردن این مواد ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
مطالعات نشان داده اند که مصرف مقادیر بالا و طولانی مدت این چربی ها منجر به کاهش حجم مغز، ضعف حافظه و کاهش قدرت ارتباطی می شود.

 

نوشیدنی های قندی

نوشابه، سیروپ، شربت، نوشیدنی های ورزشی انرژی بخش و حتی انواع آب میوه های شیرین حاوی مقادیر بالای گلوکز و فروکتوز هستند.
این نوع نوشیدنی ها تقریبا هیچ ارزش غذایی خاصی ندارند.
مصرف طولانی مدت و زیاد این نوع نوشیدنی ها ابتلا به دیابت نوع ۲، افزایش فشار خون، افزایش کلسترول و آلزایمر را افزایش می دهد.
دیابت نوع ۲ خود از عوامل آسیب مغزی و اعصاب محیطی مانند نوروپاتی دیابتی است.
طبق پژوهش ها مصرف بالای فروکتوز (قند میوه) منجر به کاهش قدرت یادگیری، حافظه و در کل کاهش ظرفیت مغزی می شود.
همچنین تشکیل سلول ها و ارتباطات جدید مغزی را کاهش می دهد.
افزایش التهاب مغزی که خود تمام فعالیت های ذهنی را کاهش می دهد از جمله دیگر عوارض مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی شکر است.

 

کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات های تصفیه شده از طریق فرآوری گندم تولید می شوند.
اگرچه طعم آن ها شیرین نیست اما در بدن به قند ساده تبدیل می شوند.
آردهای بدون سبوس مانند آرد سفید در بدن به سرعت به قند ساده تبدیل می شوند.
پس از مصرف این غذاها قند خون افزایش می یابد.
تمام مضراتی مصرف قند و شکر در مورد مصرف این نوع از کربوهیدرات ها نیز صدق می کند.
پژوهش ها نشان داده اند کودکانی با مصرف کربوهیدرات تصفیه شده بالا امتیاز کمتری در تستهای هوش کسب کردند.

 

غذاهای فراوری شده و بسته بندی

به دلیل فرایند آماده سازی مواد مغذی از غذاهای آماده حذف و با قند، چربی و نمک جایگزین می شوند.
در زندگی امروزه که افراد با کمبود وقت مواجه اند مصرف این نوع غذاها و انواع فست فود به شدت رو به افزایش است.
در حالی که می توان با کمی برنامه ریزی مصرف این نوع خوراک را کاهش داده و حتی حذف نمود.
کافی است در روزهای تعطیل غذایی که طی یک هفته نیاز دارید را تهیه کرده و فریز کنید.
مصرف غذای فریز شده به مراتب بهتر از مصرف غذاهای فراوری شده است.
بسیاری از آن ها همچون انواع رب، سس و چاشنی ها را می توانید خودتان در منزل تهیه کنید.
مصرف غذاهای فراوری شده و فست فود منجر به چاقی شکمی، رسوب چربی در عروق، کاهش خونرسانی به مغز و آسیب به بافت آن می گردد.
همچنین در اثر این نوع رژیم غذایی سد خونی مغزی که محافظ مغز در مقابل عوامل بیماری زا است آسیب می بیند.

 

ماهی های سرشار از جیوه

ماهی و سایر غذاهای دریایی به دلیل وجود مقادیر بالای چربی های امگا، زینک، آهن و منیزیم هستند.
اما برخی ماهیها به دلیل شرایط و نحوه پرورش و زمان طولانی نگهداری شامل برخی فلزات سنگین همچون جیوه هستند.
فلزات سنگین برای سیستم عصبی مسموم کننده هستند.
جیوه مدت زیادی در بافت های بدن باقی می ماند.
بنابراین بهتر است مصرف برخی ماهی ها همچون تن، اره ماهی و شاه ماهی را کاهش دهید.

 

آسپارتام

متاسفانه نمی شود از مضرات مصرف قند را با جایگزین نمودن توسط شیرین کننده های مصنوعی خصوصا آسپارتام جلوگیری نمود.
اگرچه تولید کنندگان این نوع قندها با تبلیغات خود ادعا می کنند این ترکیبات کاملا امن و سالم هستند.
اما تحقیقات متعددی بود نشان داده اند که مصرف آسپارتام با برخی مشکلات رفتاری و ارتباطی مرتبط است.
به عنوان یک عامل استرس زا آسپارتام بر توانایی یادگیری و تنظیم خلق اثر سو می گذارد.
در پژوهشی بیماران تنها پس از ۸روز مصرف آسپارتام در تستهای مغزی نتایج ضعیفتر و مشکلات روحی بیشتری نشان دادند.
همچنین طبق تحقیقات دیگر مصرف نوشیدنی های سرشار از آسپارتام هستند با افزایش ریسک زوال عقل و سکته مرتبط است.