نوشته شده در

بایدها و نبایدهای رژیم دیابتی

رژیم دیابتی

رژیم دیابتی

دیابت یک بیماری متابولیک است که با تاثیر بر پانکراس میزان ترشح انسولین را کاهش می دهد. به این ترتیب متابولیسم گلوکز در بدن دچار مشکل می شود. گاهی دیابت به عنوان یک بیماری مزمن در اثر نوسان طولانی مدت قند خون به وجود می آید. در هر صورت بروز عوارض جدی مانند زخم پای دیابتی که به دنبال نوسان قند ایجاد می شوند کنترل این بیماری را ملزم می سازد. ریسک فاکتورها و عوامل مختلفی در ایجاد و پیشرفت این بیماری نقش دارند. یکی از مهمترین فاکتورهای مشترک در تمام افراد دیابتی روش ناصحیح زندگی است. عدم رعایت رژیم دیابتی و فعالیت کم و بی تحرکی، خواب نا منظم و استرس شانس ابتلا را افزایش می دهند. اگرچه برخی انواع دیابت جنبه ژنتیکی یا ارثی دارند.

 

راه حل طبیعی برای درمان دیابت

اگر در مراحل پیش دیابت هستید با در نظر گرفتن و رعایت دقیق برخی نکات می توانید جلوی پیشرفت دیابت را بگیرید. از آنجایی که نوسان قند خون از قند خون بالا خطرناک تر است، نظم و برنامه مشخص در زندگی بیماران یک ضرورت است. معمولا افراد دیابتی با انواع و اقسام رژیم ها و دستور العمل ها مواجه شده و در انتخاب یک روش سالم و مطمئن سردرگم می شوند. در ادامه این مطلب به چند نکته کلی اما کلیدی خواهیم پرداخت که بدون شک تاثیر مستقیم بر بهبود بیماری دیابت دارند.

 

بایدهای رژیم غذایی دیابتی

تغییر در رژیم غذایی مهمترین بخش در اصلاح شیوه زندگی یا لایف استایل افراد دیابتی است.
دیابت بسیاری از افراد با تغییرات اساسی در غذاهای مصرفی بهبود یافته است.

 

فیبر

غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید.
فیبر در بدن انسان قابل تجزیه نیست اما باعث حس سیری در طولانی مدت و کاهش میل به شیرینی می شود.
حداقل ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف کنید.
آووکادو، دانه چیا، جو دو سر، کینوا، تخم کتان و سبزیجات سرشار از فیبر هستند.

 

کرومیوم

غذاهای سرشار از کرومیوم را در رژیم دیابتی خود بگنجانید.
کرومیوم به متابولیسم کربوهیدرات و چربی کمک می کند. علاوه بر این کرومیوم هوس شیرینی را کاهش می دهد.
کلم بروکلی، پنیر، نخود فرنگی و مخمر دارای مقادیر فراوان کرومیوم هستند.

 

منیزیم

غذاهای سرشار از منیزیم با تحریک سوخت و ساز موجب مصرف قند اضافه بدن می شوند. منیزیم به تعادل قند خون کمک می کند.
اسفناج، لوبیا، ماست، بادام و تخمه کدو سرشار از منیزیم بوده و به کنترل دیابت نوع ۲ کمک شایانی می کنند.

 

شاخص گلایسمی رژیم دیابتی

مواد خوراکی با شاخص گلایسمی پایین با وجود انرژی فراوان و قند نسبی به دلیل دیر جذب بودن مفید هستند.
اغلب مغز ها، نارگیل، آووکادو، انواع ماهی خصوصا ساردین و سالمون و انواع بری شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارند.

 

پروتئین

مصرف غذاهای پر پروتئین در رژیم دیابتی تاثیر کمی بر سطح قند خون دارد. اما با کند کردن سوخت و ساز قند منجر به کاهش جذب آن ها می شوند.
انواع گوشت مرغ و ماهی و گاو ارگانیک، آب قلم، تخم مرغ و عدس از جمله غذاهای پر پروتئین هستند.

 

آیا لبنیات برای دیابت مفید است؟

اگرچه مصرف لبنیات به دلیل فراوانی کلسیم و ویتامین D توصیه می شود. اما بهتر است در رژیم دیابتی کمتر از شیر استفاده کنید.
قند شیر در بدن به گلوکز تجزیه شده و موجب نوسان قند خون می گردد. استفاده از ماست پر پروتئین یونانی، سرشیر و خامه بدون افزودنی و بدون شکر به جای شیر توصیه می شود.