همه چیز درباره درمان زخم باز

همه چیز درباره درمان زخم باز

زخم باز چیست؟

زخم باز یکی از انواع زخمها است که در آن یک شکاف در داخل یا خارج از بافت بدن ایجاد شده باشد. زخم باز اگر روی بدن باشد پوست را نیز درگیر میکند. تقریبا همه افراد در طول عمر خود زخم باز را تجربه کرده اند. بسیاری از زخم های باز در خانه قابل حمل هستند. افتادن، برخورد با اجسام برنده و تصادف معمولترین دلایل ایجاد زخم باز هستند. در تصادفات شدید، باید فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید چون معمولا خونریزی شدید وجود دارد که ممکن است تا ۲۰ دقیقه نیز طول بکشد.

انواع زخم باز

۴ نوع زخم باز وجود دارد که بر اساس شرایط آنها دسته بندی میشوند.

  1. ساییدگی: زمانی که پوست به یک سطح سخت کشیده میشود. معمولا زیاد خونریزی ندارد اما زخم برای جلوگیری از عفونت باید تمیز شود.
  2. پارگی: پارگی یک برش عمیق روی پوست است. برش با چاقو و ابزارهای مکانیکی رایج ترین علل پارگی هستند. در پارگی های عمیق خونریزی سریع و شدید است.
  3. سوراخ شدن: ایجاد یک حفره کوچک با یک شی تیز و بلند مانند سوزن، ناخن یا گلوله منجر به این نوع آسیب میشود. اگرچه خونریزی زیادی ندارند اما آسیب میتواند تا عمق رفته و به اندام های داخلی هم نفوذ کند. اگر دچار چنین زخمی شدید به دکتر مراجعه و واکسن کزاز تزریق کنید.
  4. کنده شدگی: کنده شدن نسبی یا کامل پوست و بافت زیرین آن است. معمولا در تصادفات و حوادث شدید اتفاق می افتد. این نوع زخم خونریزی شدید و سریعی دارد.

زخم باز چگونه درمان میشود؟

بعضی از این زخم ها در خانه درمان می شوند و برخی ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند.

درمان زخم باز کوچک

میتوان این نوع زخم را در خانه درمان نمود. ابتدا زخم را شستشو میدهیم تا آلودگی ها و بافت های مرده از روی زخم برداشته شوند. گاز استریل را روی زخم به ملایمت فشار دهید تا جلوی خونریزی و تورم بیشتر گرفته شود. وقتی که زخم را پانسمان میکنید، از یک پانسمان یا باند استریل استفاده کنید. زخم های خیلی کوچک بدون پانسمان کردن هم قابل بهبود هستند. باید زخم را تا ۵ روز تمیز و خشک نگاه دارید. استراحت کردن برای بهبود شما ضروری است. زخم ها عموما با درد خفیف تا شدید همراه هستند. در صورت وجود درد از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. برای تسکین درد از داروهای حاوی آسپرین استفاده نکنید چون باعث ادامه خونریزی میشود. اگر خونمردگی و ورم دارید از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر مدت زمان طولانی زیر آفتاب هستید حتما به ناحیه آسیب دیده ضدآفتاب بزنید.

چه زمان مراجعه به پزشک ضروری است؟

  1. زخم باز عمیقتر از ۲/۱ اینچ است.
  2. خونریزی با فشار مستقیم قطع نمیشود.
  3. خونریزی بیش از ۲۰ دقیقه طول کشیده است.
  4. خونریزی در نتیجه یک تصادف شدید رخ داده است.

درمان پزشکی زخم باز

پزشک با روشهای مختلفی زخم باز را درمان میکند.

  1. ابتدا زخم را شسته و پوست اطراف آن را ضدعفونی میکند.
  2. ناحیه را بی حس میکند.
  3. دو سمت زخم را با استفاده از نخ بخیه یا چسب به هم نزدیک میکند.
  4. در بعضی موارد واکسن کزاز تزریق میشود.
  5. بسته به محل زخم و احتمال عفونت آن، پزشک در خصوص بخیه کردن تصمیم میگیرد.
  6. در صورت بخیه نکردن، زخم به طور طبیعی بهبود می یابد. روند بهبودی برعکس بخیه زدن بوده، ترمیم از بستر زخم آغاز و به پوست میرسد. برای درمان طبیعی زخم باز باید حتما روی آن را با گاز پانسمان کنید. اگرچه ظاهر پانسمان زخم باز خوشایند نیست، اما خطر عفونت و آبسه برطرف میشود.
  7. زمانی که خطر عفونت وجود داشته باشد، پزشک داروی پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها را تجویز میکند.
  8. تجویز مسکن.
  9. در برخی شرایط ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.
  10. قطع شدن عضو مانند انگشت هم زخم باز ایجاد میکند. بخش قطع شده را سریعا در گار استریل قرار داده و داخل پک یخ بگذارید. مصدوم را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال دهید.

عوارض زخم باز

  1. مهمترین عارضه زخم باز ریسک عفونت است. با مشاهده اولین علائم عفونت زخم به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل افزایش ترشحات، تغییر رنگ ترشحات، قرمزی ناحیه، درد شدید، چرک زرد، سبز یا قهوه ای، چرک بدبو، حرارت بالا و خوب نشدن زخم. در چنین شرایطی بافت مرده روی زخم باید برداشته شده و داخل حفره ایجاد شده با پانسمان مناسب پر شود.
  2. خونریزی شدید که با اعمال فشار نیز قطع نمیشود.
  3. قفل شدن فک. این مشکل در اثر نوعی باکتری ایجاد میشود که باعث انقباض شدید گردن و فک میشود.
  4. فتخ. عامل آن تعدادی از باکتری ها هستند.
  5. سلولیت. عفونت پوستی که با زخم ارتباط مستقیم ندارد.

محصولات پرفروش زخم

بازارطب