۱۲ بیماری که دست و ناخن به شما نشان می دهند

بیماری که دست و ناخن نشان می دهند

مشکلات دست و ناخن نشانه ۱۲ بیماری

دست و ناخن شما رازهای بسیاری درباره سلامتی شما بیان نموده و گاهی نشانه یک بیماری جدی هستند.
بنابراین هرگز این علائم را نادیده نگیرید.
در این مطلب به ۱۲ بیماری می پردازیم که با بررسی مشکلات دست و ناخن قابل شناسایی هستند.

آبی یا سفید بودن انتهای انگشتان

این مسئله نشانه رایج گردش خون ضعیف در بدن یا سندرم ریناد است. در فرد مبتلا به این سندرم عروق خونی کوچک نسبت به تغییرات حرارتی حساس می شوند. سندرم ریناد در اغلب موارد خطرناک نیست. اما با مشکلات ظاهری و علائم آزار دهنده ای همچون آبی، سفید یا قرمز شدن، بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد انتهای انگشتان همراه است.

وجود تب در کنار این علائم می تواند نشانه عفونت پنومونیایی باشد. همچنین مشاهده این علائم پس از فعالیت یا ورزش یکی از علائم مشکلات ریوی بوده و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

خطوط روی ناخن ها

خطوط افقی روی ناخن ها معمولا ناشی از گذراندن یک دوره طولانی یک بیماری جدی مانند سرطان هستند. وقتی بدن درگیر یک بیماری یا شرایط حاد است رشد ناخن ها متوقف شده یا کاهش می یابد.

رنگ پریدگی انتهای ناخن ها

در شرایط نرمال وقتی ناخن خود را فشار می دهید باید به رنگ سفید در آمده و پس از رها کردن دوباره صورتی رنگ شود. اما سفید ماندن یا در کل رنگ پریده شدن ناخن ها می تواند نشانه ای از کمبود هموگلوبین، گلبول قرمز، آهن یا آنمی باشد. کم خونی درمان نشده با عوارضی همچون خستگی مفرط، بی حالی، سرگیجه، سرماخوردگی یا عفونت مداوم، تپش قلب و مقعر و نازک شدن ناخن ها همراه است.

خطوط تیره روی ناخن

در موارد اندکی خطوط تیره روی ناخن نشان دهنده سرطان پوست یا ملانوما است. اما در هر صورت برای تشخیص دقیق به محض مشاهده هر نوع نقطه یا خط تیره روی ناخن به متخصص پوست مراجعه کنید.

لرزش دست

لرزش دست می تواند ناشی از برخی انواع بیماری و یا مشکلات تغذیه ای باشد:

  • حملات پانیک
  • مصرف زیاد کافئین
  • استرس و اضطراب
  • برخی بیماری ها مانند اختلالات غده تیروئید
  • مصرف برخی داروها مانند داروی آسم، داروی ضد افسردگی

اما لرزش دست طی مدت طولانی ممکن است خود یک بیماری باشد. مثلا در بیماری لقوه یا پارکینسون عارضه اصلی لرزش دست، سر یا بدن است. در این دو بیماری ژنتیکی، سیستم عصبی و مغز دچار اختلال می شوند.

دست چماقی

برگشتن انگشتان دست و ناخن ها به سمت کف دست که ناشی از انقباض عضلانی بوده و به دلیل کمبود اکسیژن ایجاد می شود. این مشکل می تواند علامت مشکلات متعددی از جمله موارد زیر باشد:

  • سرطان ریه
  • مشکلات حاد قلبی
  • مشکل مزمن ریوی
  • سیستیک فیبروزیس
  • استرش شدید و حملات پانیک

لکه های قرمز کف دست

معمولا با بیماری اریتما مرتبط است. این عارضه می تواند نشانه مشکلات کبدی ناشی از سیروز کبدی و کبد چرب غیر الکلی باشد. التهاب کبد موجب افزایش برخی هورمون ها و اتساع عروق خونی دست و پا شود.

انگشتت سوسیسی

تورم انگشتان دست می تواند دلایل بی خطری همچون PMS، کم آبی خفیف بدن یا مصرف زیاد نمک باشد. اما در صورت تداوم یا تکرار، ابتلا به فشار خون بالا، آرتریت روماتوئید یا مشکلات کلیوی باید بررسی گردد.

تعریق دست

استرس و تیروئید پر کار با افزایش متابولیسم موجب تولید گرمای بیشتر و تعریق کف دست می شوند. اما تداوم یا شدت زیاد تعریق کف دست باید بررسی گردد.

تغییر رنگ ناخن

زرد یا سبز شدن رنگ ناخن ها نشانه مشکلاتی همچون موارد زیر است:

برآمدگی های زرد و سفت روی انگشتان دست نشانه یک بیماری مادرزادی به نام هایپرکلسترولمیای ارثی است. در این بیماری کلسترول خون افزایش می یابد. این برآمدگی ها هنگام مشت کردن یا خم شدن انگشتان دست ترکیده و محتوی چربی آنها خارج می شود. در صورت عدم درمان احتمال مرگ در اثر مشکلات قلبی افزایش می یابد. افرادی که سابقه فامیلی مشکلات قلبی دارند ممکن است در واقع به این بیماری ارثی مبتلا باشند.

خمیدگی انگشتان به سمت داخل

افزایش ضخامت و انقباض عضلاتی که بین انگشتان و کف دست وجود دارد منجر به کشیده شدن آنها به سمت داخل می شود. این عارضه معمولا در انگشت میانی و انگشت کوچک قابل مشاهده است. مصرف زیاد الکل، دیابت یا آسیب در اثر حوادث را می توان از جمله عوامل ایجاد آن برشمرد.

فراموش نکنید که این اطلاعات صرفا جهت افزایش دانش و پیش آگهی بوده و برای تشخیص دقیق باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

بازارطب