چاقی و دیابت در جهان

چاقی و دیابت در جهان
چاقی و دیابت
چاقی و دیابت در جهان

چاقی و دیابت در جهان

1. چاقی بدون مرز!

این روند ، انتهای این مسیر خطرناک قابل رصد نیست.در جهان چاقی و دیابت در حال افزایش است، نگاهی به آمار تکان‌دهنده بی اندازید.

2. ده کشور مطرح!

بیش از نیمی از 671 میلیون نفری که دچار چاقی هستند در ایالات‌متحده آمریکا ، چین، هندوستان، روسیه،برزیل، مکزیک ، مصر، آلمان، پاکستان و اندونزی زندگی می‌کنند. این تصویر واضح است. جهان در حال چاق شدن است. آمار نشان داده که از سال 1980 درصد افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن شدید هستند به 27 درصد جهش داشته است. در سطح جهان، 37 درصد افراد بزرگ‌سال و 14 درصد از کودکان دارای اضافه وزن شدید هستند.

3. جزیره‌های کوچک،کمربندهای بزرگ(که به‌سختی بسته می‌شوند!)

جزیره‌های جنوبی اقیانوس آرام فقط بهشت حاره‌ای زمین نیست بلکه آن‌ها ، از معمول‌ترین جاهایی ست که می‌توان در آن چاق و چاق‌تر شد. در تونگا حدود 106000 نفر زندگی می‌کنند که 83 درصد از مردان و 88 درصد از زنان آن دچار اضافه وزن شدید یا چاقی هستند. در ساموآی آمریکایی این شرایط به‌صورت 83 درصد از مردان و 85 درصد از زنان وجود دارد. محققان عقیده دارند که چاقی در این کشورها بر اثر مصرف مواد غذایی وارداتی و عمومیت عادت‌های غذایی غربی رواج پیدا کرده است.

4. چه کسانی بیشترین کالری را مصرف می‌کنند ؟

سورپرایز! : آمریکا در صدر کشورهایی نیست که  بیشترین مصرف کالری را دارند ، کشورهایی که به‌طور میانگین روزانه بیشترین مصرف کالری را دارند به‌این‌ترتیب هستند : 1. استرالیا 3784 2. ترکیه3680 3. آمریکا 3639 4. مصر3557 5. آلمان و ایتالیا 3539 . مقدار مناسب این ارقام در زنان حدود 1600 تا 2000 کالری و در مردان حدود 2000 تا 2400 کالری، بسته به سن و فعالیتی که می‌کنند، متغیر است.

5. می‌نشینی یا دوچرخه‌سواری می‌کنی؟

درحالی‌که 86 درصد آمریکایی‌ها پشت صندلی ماشین خود در ترافیک هستند ، نزدیک نیمی از چینی‌ها مسیر رفت‌وآمد محل کار خود را پیاده و یا با دوچرخه می‌روند . سوئدی‌ها، آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها هم از هواداران سرسخت تردد بدون ماشین هستند. تمامی این کشورها دارای نرخ چاقی زیر 20 درصد هستند در مقایسه با آمریکا که در این کشور این نرخ به حدود 33 درصد می­رسد. بیش از نیمی از بزرگ‌سالان در تمام جهان ، ما بین زمان استراحت، تردد و کار حداقل 4 ساعت در روز می‌نشینند.

6. انفجار دیابت!

در سطح جهان، حدود 387 میلیون نفر دیابت دارند. این مقدار شامل 8.3% جمعیت کل جهان است. نزدیک به نیمی از آن‌ها نمی‌دانند که دیابت دارند. بیش از 60 درصد آن‌ها در آسیا زندگی می‌کنند. پزشکان معتقدند آسیایی‌ها در مقایسه با غربی‌ها در سن زودتر و با وزن کمتر دچار دیابت می‌شوند

7. آمارها افزایش پیدا می‌کند!

توقع می‌رود که 205 میلیون نفر دیگر از مردم زمین ، تا سال 2035 دچار دیابت شوند. متخصصین بر این عقیده‌اند که این روند ، با شهری شدن بیشتر، انفعالی شدن و استفاده بیشتر از کالری به این صورت ادامه پیدا می‌کند و چاقی بیشتر از امروز شیوع خواهد یافت.

8. و نه دیگر محدود به بزرگ‌ترها.

دیابت نوع دو که در آن ، بدن قادر به تهیه انسولین کافی نیست و یا نمی‌تواند از آن به‌درستی استفاده کند و بیشتر به‌عنوان بیماری بزرگ‌سالان شناخته می‌شود ، امروزه در کودکان و نوجوانان هم دیده می‌شود. تا سال 2001 ، فقط سه درصد از افراد جوان با ویژگی‌های دیابت نوع دوم تطابق داشتند و آمار فعلی به 45% رسیده است. در بعضی نقاط جهان، بیشتر بچه‌ها دچار نوع دوم دیابت هستند تا نوع اول آن (که معمولاً خود را در کودکی نشان می‌دهد). محققان میگویند این مسئله به این خاطر است که چاقی در کودکان در حال رشد است و فعالیت آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود.

9. تاریخ گواه است.

درحالی‌که آمار دیابت در حال جابه‌جا شدن و افزایش جهانی است، این مسئله در طول زمان همراه ما بوده است. مصریان باستان، دیابت را 3000 سال پیش توصیف می‌کنند.در قطعه  پاپیروسی که مربوط 1550 سال قبل از میلاد مسیح بوده است، نکاتی را در مورد درمان ( ادرار زیاد ) بیان می‌شود که این یکی از نشانه‌های واضح قند خون بالا است. امروزه، حدود 7.5 میلیون مصری دیابت دارند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *