5 عقیده نادرست در مورد ضربان قلب

ضربان قلب
5 عقیده نادرست در مورد ضربان قلب

پنج عقیده غیر علمی در مورد ضربان قلب

قلب شما گاهی سریع و گاهی آهسته می‌زند.حقیقت این است که بسیاری از مطالبی که شما در مورد ضربان قلبتان شنیده‌اید، نادرست است. حال وقت یادگیری نکات صحیح است.

عقیده نادرست اول : ضربان قلب طبیعی 60 تا 100 بار در دقيقه است.

استانداردهای قدیمی ضربان قلب طبیعی را 60 تا 100 تعریف می‌کند ، اما بسیاری از پزشکان معتقدند که این عدد باید کمتر باشد و ضربان 50 تا 70تا در دقیقه ایده آل است.

مطالعات اخیر پیشنهاد می‌کند که ضربان بیشتر از 76 بار در دقیقه در زمان استراحت مرتبط با شانس بیشتر حمله قلبی است. هر چقدر وضعیت بدن شما از لحاظ ورزش و فعاليت بهتر باشد، ضربان قلب شما در زمان استراحت کمتر خواهد بود. ممکن است ضربان قلب شما در حال استراحت در حد 80 بار در دقیقه قابل قبول باشد ولی این به معنای سلامت کامل قلب شما نیست.

عقیده نادرست دوم : یک ضربان قلب غیرعادی به معنای حمله قلبی است.

 زمانی که ضربان قلب شما طرح غیرعادی دارد شما مبتلا به تپش قلب می‌شوید و ممکن است آن را به صورت یک ضربان خالی، سریع و یا گاهي به صورت لرزش يا ضربه در قفسه سینه حس کنید.

در اغلب موارد، این وضعيت زندگی شما را به مخاطره نمی‌اندازد. عوامل متعددی می‌تواند باعث  تپش قلب شود :

  1. الکل
  2. کافئین قهوه
  3. ورزش
  4. استرس
  5. کم‌آبی بدن
  6. داروها
  7. تب
  8. اختلالات تیروئید
  9. سیگار کشیدن
  10. بعضي مکمل‌های غذایی

داشتن یک ضربان قلب غیرعادی به معنای حمله قلبی نیست اما اگر یک علامت جدید است یا اگر شما درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس دارید با پزشکتان تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید > حقایقی درباره‌ قلب

 عقیده نادرست سوم : اگر ضربان قلب من تند است همیشه به معنی این است که استرس دارم!

 استرس تنها یکی از مواردی است که می‌تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد. ضربان قلب شما در حال ورزش، هیجان، اضطراب و ناراحتی هم بالا می‌رود. وقتی شما از حالت نشسته می‌ایستید ضربان قلب شما ممکن است در ابتدا حدود 15 تا 20 ثانیه بالا برود و سپس به حالت طبیعی برگردد.حتی هوای محیط مثل دمای بالای هوا یا رطوبت زیاد  می‌تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد.اگر شما داروهای مربوط به تیروئید مصرف می‌کنید، یک ضربان بالا می‌تواند نشانه مصرف بیش‌ازحد دارو باشد پس با پزشکتان صحبت کنید.

 عقیده  نادرست چهارم : اگر ضربان قلب من طبیعی است پس فشارخون من هم متعادل است.

 گاهی ضربان قلب و فشارخون شما باهم تغییر می‌کند مثلاً در زمان ورزش یا عصبانیت یا ترس که هر دو باهم بالا می‌روند . اما وضعيت همیشه این‌طور نیست!

اگر ضربان قلب شما طبیعی است، فشارخون شما ممکن است طبیعی نباشد و خیلی بالا یا خیلی پایین باشد ولی شما آن را حس نکنید.بنابراين حتی اگر ضربان قلب شما مناسب است، فشارخونتان را به‌طور منظم چک کنید.

 عقیده نادرست پنجم : اگر ضربان قلب من پایین است یعنی قلب من ضعیف است!

 – نه لزوماً !

ضربان قلب پایین می‌تواند علامتی از سلامت قلب و جسم باشد مثل قلب ورزشکاران.

در مجموع ضربان قلب پايين زمانی مشکل محسوب می‌شود که شما یا همراه آن احساس سرگیجه یا تنگی نفس یا درد قفسه سینه داشته باشید یا بی‌هوش شوید.اگر هر کدام از این علائم را دارید با پزشکتان مشورت کنید.

نویسنده : دکتر مریم خرمشاهی (متخصص قلب و عروق)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *