درمان­ های سندرم پيش از قاعدگی

درمان­ های سندرم پيش از قاعدگی

درمان‌های زيادي تابه‌حال براي نوع شدید این سندرم كه به نام ديسفورياي پيش از قاعدگي نيز ناميده می‌شود پيشنهاد شده‌اند، هم‌اکنون دانشمندان دانشگاه تگزاس با انجام اين مقاله مروري سعي کرده‌اند كمكي به پزشكان براي انتخاب بهترين دارو براي بيماران مبتلا به اين مشكل كنند.

حدود ٥٠ تا ٨٠٪ خانم‌ها قبل از شروع قاعدگي علائمي همچون بی‌قراری، نفخ معده، سردرد، درد ناحیه سینه‌ها و افسردگي را تجربه می‌کنند.

 البته اغلب خانم‌ها فرم خفيف اين علائم را تجربه می‌کنند اما ٣-٨٪ بانوان هم دچار علائم بسيار شديد يا همان سندرم ديسفوريك می‌شوند كه كار در خانه ، شغل و روابط اجتماعي آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و اين شدت تا حدي است كه در ١٥٪ موارد حتي منجر به اقدام به خودكشي می‌شود.

 اولين خط درمان: SSRI يا داروهاي مهارکننده اختصاصي باز جذب سروتونين

محققين دانشگاه تگزاس به اين نتيجه رسیده‌اند كه اين سندرم با اختلال در بالانس نوروترانسميترهاي بدن از جمله سروتونين همراه است كه می‌تواند با افسردگي نيز در ارتباط باشد.

 اين محققين بيش از ٣١ مقاله مرتبط با اين سندرم كه شامل تحقيق بر حدود ٤٤٠٠ خانم مبتلا می‌شود را بررسي كردند و در تمامي اين مطالعات اين داروها بر كاهش علائم اين سندرم مؤثر بودند.

بهترين داروها از اين گروه سرترالين، فلوكستين، و سيتالوپرام بوده‌اند كه به صورت مداوم يا تنها در فاز خاصي از سيكل ماهانه استفاده شده‌اند.

 داروهاي خط دوم درمان: ضدافسردگی‌ها

 در تحقيقات اخير نشان داده شده است كه در بيماراني كه به داروهاي خط اول خوب جواب نداده‌اند يا به هر دليل نمی‌توانند از اين داروها استفاده كنند برخي داروهاي ضدافسردگی و بعضي داروهاي ضد اضطراب مثل آلپرازولام نيز در كاهش علائم کمک‌کننده هستند.

البته تحقيقات در مورد طب الترناتيو و داروهاي گياهي نيز در حال انجام است اما تابه‌حال تنها اثر مثبت مکمل‌های كلسيمي در كاهش علائم اين سندرم نشان داده‌شده‌اند.

مترجم و ویرایشگر : دکتر مریم ظفرقندی (فلوشیپ فوق تخصصی درد)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *