نمونه برداری از زخم عفونی با سواب

نمونه برداری زخم

نمونه برداری از زخم عفونی با سواب

نمونه برداری از زخم با گوش پاک کن

برخی زخم ها دچار عفونت شده و نیاز به نمونه گیری با سواب یا گوش پاک کن دارند. نمونه گیری از عفونت زخم به تشخیص دقیق میکروارگانیسم های عامل عفونت و انجام درمان تخصصی می انجامد. روش های متعددی برای نمونه گیری از زخم وجود دارد. نمونه برداری از زخم های عفونی مزمن یا مقاوم به درمان که به درمان های معمول مانند آنتی بیوتیک های رایج پاسخ نمی دهند ضرورت دارد. رعایت برخی نکات به دقت بالاتر نمونه برداری از عفونت زخم و حصول نتیجه دقیق کمک می کند.

برداشتن پانسمان قبلی

قبل از نمونه برداری پانسمان، گاز یا هر نوع پماد و کرمی که روی زخم مانده را بردارید. همچنین باید اگزودای خشک، بافت های مرده را نیز از محل نمونه گیری به آرامی بزدایید. تمیز کردن ناحیه نمونه برداری را می توانید با استفاده از یک گاز استریل آغشته به سرم فیزیولوژیک، نرمال سالین یا آب جوشیده ولرم انجام دهید. برخی پزشکان معتقدند که باقی ماندن برخی بافت ها روی زخم موجب افزایش شانس بهبودی می شود. اما این کار ریسک عفونت زخم را نیز افزایش می دهد.

سواب خشک روی زخم خشک

نمونه برداری زخم های خشک را هرگز با سواب خشک نمی توان انجام داد.
برای این کار سواب را با محلول سالین استریل مرطوب کنید.
اگر از سواب خشک استفاده کنید احتمال چسبیدن میکروارگانیسم های بیماری زا به سواب کاهش می یابد.

نمونه برداری از نواحی مختلف

بسیار مهم است که نمونه برداری شامل تمام مناطق زخم و نه فقط یک قسمت آن باشد.
علت آن است که قسمت های مختلف زخم ممکن است به میکروب های مختلفی آلوده باشد.
برخی مواقع بیماران به دو یا چند نوع عفونت به صورت همزمان مبتلا هستند.

ثبت اطلاعات بالینی و پرونده ی بیمار

تشکیل یک پرونده و وارد کردن دقیق اطلاعات بیمار و نمونه نکته کلیدی در تشخیص نوع عفونت زخم است.
به این ترتیب می توانید اطلاعات ارزشمند بالینی مانند رنگ زخم، دمای زخم، تب و سایر موارد را هنگام دریافت نتیجه آزمایش و تشخیص مورد سنجش قرار دهید.

پانسمان زخم عفونی

در انتها باید گفت استفاده از پانسمان نوین برای محافظت از زخم و انتقال ترکیباتی همچون آنتی بیوتیک ها، ضد عفونی کننده ها، ترمیم کننده ها و التیام بخش ها بسیار مفید است. این پانسمان ها به دبریدمان اتولیتیک زخم نیز کمک می کنند و بهبود آن را تسریع می بخشند. برخی از این پانسمان ها عبارتند از:

محصولات پرفروش زخم

بازارطب