مهم‌ترین دلایل ناباروری در ایران کدام اند؟

دلایل ناباروری

مهم‌ترین دلایل ناباروری در ایران کدام اند؟

دکتر لاله اسلامیان دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران در آستانه برگزاری این کنگره به مهم‌ترین دلایل ناباروری در ایران اشاره کرد و گفت : مشکلات تخمک‌گذاری در خانم‌ها و مشکلات اسپرم در آقایان، به‌عنوان مهم‌ترین دلایل ناباروری زوجین ایرانی شناخته‌شده‌اند.

دکتر اسلامیان در ادامه افزود که تقریباً بین 10 تا 15 درصد از زوجین ایرانی با ناباروری روبرو هستند که جالب است بدانید نسبت مردان و زنان در ناباروری تقریباً برابر است. خوشبختانه با پیگیری‌های اولیه بیشتر این افراد قابلیت درمان را خواهند داشت.

وی در ادامه گفت : مهم‌ترین دلایلی که اسپرم آقایان را برای باروری با مشکل روبرو می‌کنند عبارت‌اند از : مصرف انواع دخانیات و مشروبات الکی، خستگی طولانی‌مدت، انجام کارهای بدنی سنگین، قرار داشتن در معرض گرما در طولانی‌مدت. باید به این نکته نیز توجه داشت اگر فردی دارای اسپرم سالم باشد این عوامل کمتر او را درخطر ناباروری قرار خواهد داد.

دکتر اسلامیان همچنین در مورد تأثیرگذاری سن و افزایش آن بر قدرت باروری نکاتی را بیان کرد. وی گفت : مقوله سن و افزایش آن با قدرت باروری زنان بیشتر از مردان ارتباط دارد. زنان در سنین بالا قدرت باروری خود را تا حدود زیادی از دست می‌دهند. مردان نیز ممکن است دچار مشکل شوند در مردانی که در سنین بیشتر از 40 سالگی باروری را انجام می‌دهند این احتمال وجود دارد که فرزند متولدشده با مشکلاتی همچون اوتیسم همراه باشد.

دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران به زنان توصیه کرد که در سن کمتر از 35 بارداری را تجربه کنند وی گفت: در سنین بالاتر زنان اغلب باید به روش‌های کمک باروری متوسل شوند که در این حالت ممکن است با توجه به سن بالا مشکلاتی در آن‌ها ایجاد شود و این احتمال به‌صورت قوی وجود دارد که در آن‌ها عوارض دیابت بارداری و فشارخون بالای بارداری مشاهده شود. همچنین با احتمال بیشتری سقط‌جنین و زایمان زودرس در زنانی که در سنین بالای 35 سال بارور می‌شوند، دیده خواهد شد. البته باید این موضوع را در نظر داشته که این مسائل تمام افراد را شامل نخواهد بود.

دکتر اسلامیان که متخصص پریناتالوژیستی است درباره خطر سقط گفت : خطر سقط بسته به اینکه زوج‌ها تا چه میزان به موضوع سقط بها دهند و برایشان مهم باشد می‌تواند نگران‌کننده باشد. در برخی موارد حتی یک سقط می‌تواند برای زوجی با نگرانی‌های فراوانی همراه باشد و آن‌ها سعی در تشخیص علت آن خواهند داشت. اما مسئله‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در زوج‌های جوان 2 تا 3 سقط‌جنین هم امری عادی است و نیاز به پیگیری و تشخیص علت نخواهد بود.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *