مشکلات پوست و دیابت

پوست و دیابت

پوست و دیابت

سلامت پوست و دیابت ارتباط تنگاتنگی دارند. دیابت بخش های مختلف بدن از جمله پوست را درگیر میکند. آسیب به پوست در فرد دیابتی، در واقع نشانه ای از بالا بودن قند خون است که به شما هشدار میدهد:

۱- دیابت دارید یا در وضعیت پیش دیابتی هستید.

۲- روند مراقبت و کنترل دیابت شما باید اصلاح شود.

۱۲ علامت خطر پوست

اگر با هریک از علائم زیر مواجه شدید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

۱- لکه های زرد، قرمز یا قهوه ای

نام علمی آن necrobiosis lipodica است. اگرچه خود این مشکل خطرناک نیست اما در صورت پیشرفت مشکل پوست و دیابت فرد، باعث بروز مشکلات جدی تری خواهد شد.

  • با برآمدگیهای کوچک سفتی به شکل کورک یا جوش آغاز میشود.
  • به مرور با پیشرفت آن، برآمدگی ها به تکه هایی برآمده با پوستی محکم تبدیل میشوند.
  • رنگ آنها زرد، قرمز یا قهوه ای است.
  • پوست اطراف حالتی براق و چرم مانند دارد.
  • ممکن است عروق خونی در آن قابل مشاهده باشند.
  • خارش و دردناک بودن پوست.
  • روند تغییر این لکه ها شامل دوره های فعال و غیر فعال است.

کنترل و درمان لکه ها

  • انجام آزمایش تشخیصی دیابت.
  • اگر از دیابت خود مطلعید، برای تغییر روش کنترل به پزشک خود مراجعه کنید.
  • به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

۲- تیرگی پوست و دیابت

نام علمی این مشکل  acanthosis nigricans است. لکه ها یا خطوط تیره ای روی پوست که حالت مخملی دارند. محل ایجاد این تغییرا ت معمولا پشت گردن، زیر بغل، کشاله ران یا هرجای دیگری از بدن و نشانه بالا بودن انسولین خون میباشد. این مشکل یکی از اولین نشانه های دیابت یا پیش-دیابت است. در صورتی مشاهده، برای آزمایش دیابت اقدام کنید.

۳- پوست پرتقالی

یا ضخیم و سفت شدن پوست. گاهی روی انگشتان دست و پا ایجاد میشود که نام علمی آن digital sclerosis است. نواحی با پوست محکم و ضخیم و حالت وکسی در پشت دست ایجاد میشود. ممکن است به دلیل ضخامت پوست روی انشگتان، نتوانید به راحتی آنها را خم کنید. افرادی که سالها دیابت کنترل نشده داشته اند، حس میکنند در نوک انگشتان انگشتان خود سنگ ریزه دارند. پوست سفت، ضخیم و متورم ممکن است به بازوها، پایین کمر، شانه و سینه نیز انتشار یابد. در موارد نادری زانو، قوزک یا آرنج هم ممکن است مبتلا شده وانجام حرکات و خم و راست کردن اندام ها را با مشکل مواجه نمایند. وجه تمایز سفت و ضخیم شدن در بیماران دیابتی، حالت پوست پرتقالی است.

درمان پوست پرتقالی

  • زیر نظر پزشک دیابت خود را با روش بهتری کنترل نمایید. بهبود میزان قند خون علائم پوست پرتقالی را کاهش میدهد.
  • ممکن است نیاز به درمان فیزیکی پوست داشته باشید. با برداشتن یا کم کردن ضخامت و نرم کردن پوست روی مفاصل، حرکت دادن آنها بهبود می یابد.

۴- تاول دیابتی

نام علمی آن diabetricorum،bullosis  یا diabetic bullae است. اگرچه این مشکل نادر است اما گاهی فرد دیابتی به طور ناگهانی متوجه ایجاد تاول روی پوست خود میشود. این تاول ممکن است منفرد یا چندتایی باشد. سایز تاول دیابتی گاهی بسیار بزرگ و تا ۶ اینچ است. تاول معمولا در محل سوختگی یا در زخم پای دیابتی ایجاد میشود. اما تاول دیابتی در دست، روی پا، ساق پا یا بازوها به وجود می آید. بر خلاف تاول معمولی، تاول دیابتی دردناک نیست.

درمان تاول دیابتی

  • دیابت خود را کنترل کنید.
  • برای پیشگیری از ایجاد عفونت در تاول، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • معمولا پزشک با استفاده از تجهیزات استریل و با کمترین آسیب مایع داخل تاول را خالی میکند تا از ترکیدن ناگهانی و زخم شدن آن جلوگیری شود. هرگز خودتان این کار را انجام ندهید.

۵- عفونت پوست و دیابت

دیابت فرد را برای عفونت پوستی مستعد میکند. عفونت ممکن است هرجایی در پوست ایجاد شود اما در برخی نواحی محتمل تر است. مانند بین انگشتان پا، پاشنه پا، روی قوزک پا و هر نقطه ای که با پوشش یا اشیا اصطکاک بیشتری دارد. اگر پوست شما دائما دچار عفونت میشود، ممکن است مبتلا به دیابت باشید. در صورتی که از دیابت خود مطلع هستید، بروز مداوم عفونت پوستی نشانه عدم کنترل قند خون شماست. نشانه های عفونت پوستی عبارتند از:

  • درد.
  • تورم.
  • حرارت ناحیه.
  • راش پوستی که خارش دارد.
  • گاهی تاول های کوچک.
  • تغییر رنگ پوست به سفید یا مهتابی.

۶- زخم باز یا مزمن

بالا بودن طولانی مدت قند خون منجر به کاهش جریان خون و در نتیجه آسیب به اعصاب محیطی بدن میشود. همچنین کنترل نکردن سطح قند خون میتواند منجر به این مشکل شود. آسیب اعصاب محیطی موجب میشود متوجه ایجاد زخم های کوچک روی پای خود نشوید. از طرفی کاهش جریان خون در اندام هایی همچون پا، موجب کم شدن سرعت بهبود و ترمیم و یا خوب نشدن زخم ها در این نواحی میگردد. روزانه چندین بار پای خود را بررسی کنید. از جوراب و کفش مناسب برای پیشگیری از زخم شدن پا استفاده نمایید. به عنوان قدم اول درمان، حتما قند خون خود را کنترل کنید. برای درمان هرگونه زخم در بدن خصوصا پا، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۷- خال

نام علمی این مشکل diabetic dermopathy بوده و شامل ایجاد لک های نقطه ای یا گاهی خطی روی پوست است. معمولا روی ساق پا ایجاد میشود اما در موارد نادری روی بازو، ران، بدنه یا دیگر نقاط پوست نیز ایجاد میشود. این نقاط معمولا قهوه ای رنگ هستند و نشانه دیگری ندارند. بنابراین اغلب افراد آنها را با لک های پیری اشتباه میگیرند. این لکه ها معمولا پس از ۱۸ الی ۲۴ ماه کمرنگ میشوند. تشخیص یا کنترل دیابت و مراجعه به متخصص پوست به درمان کمک میکند.

۸- کورک های کوچک زرد

نام علمی آن eruptive xanthomatosis  است. در ابتدا برآمدگی هایی مانند جوش ایجاد میشود. اما به مرور رنگ آنها زرد میشود. خارش و حساسیت به لمس دو ویژگی تمایزی این مشکل است. در همه نقاط بدن میتوانند ایجاد شوند. اما بروز آنها در نواحی پشت زانو، آرنج و ران بیشتر است. این شکل نشان میدهد که دیابت دارید و یا دیابت شما به خوبی کنترل نشده است.

۹- برآمدگی های قرمز یا به رنگ پوست

این مشکل که با نام علمی granuloma annulare شناخته میشود، مختص افراد دیابتی نیست. اما معمولا در افراد دیابتی ایجاد میشود. تظاهر آن به صورت برآمدگی های زیادی روی قسمت وسیعی از پوست است. این برآمدگی ها در افراد دیابتی خود به خود از بین میروند و مجددا ایجاد میشوند. بنابراین در صورتی که چنین مشکلی را روی پوست خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کرده و از نظر دیابت بررسی شوید.

۱۰- خشکی و خارش شدید پوست

مقدار بالای قند خون میتواند منجر به خارش شدید و خشکی پوست شود. یکی از دلایل آن نیز گردش خون ضعیف است. لعاوه بر اینکه برای کنترل دیابت خود به پزشک مراجعه می کنید، از یک متخصص پوست نیز کمک بگیرید.

۱۱- چربی پلک

نام علمی آن xanthelasma  است. وجود برآمدگی های زرد، کوچک و سفتی که روی پلک و یا اطراف آن ایجاد میشود. علت رایج این مشکل، چربی بالای خون است. اما در افرادی با دیابت کنترل نشده یا تشخیص داده نشده نیز وجود دارد. معمولا پس از بهبود وضعیت قند خون این ناهنجاری پوستی نیز محو میشود.

۱۲- تگ پوستی

بسیاری از افراد تگ پوستی دارند. قطعه های رشد کرده پوست که از یک ساقه پوستی آویزان شده است. گرچه خود این ناهنجار مشکلی ایجاد نمی کند اما نشانه مهمی از بالا بودن انسولین خون یا دیابت نوع دو است.

بازارطب