مراقبت از پا در دیابت

مراقبت از پا در دیابت
پا دیابتی
مراقبت از پا در دیابت

مراقبت از پا در انواع دیابت

چک لیست معاینه روزانه ی پا دیابتی ,انواع روش های مراقب از پا دیابتی,جلوگیری کردن از عفونت پای دیابتی

اگر شما مبتلا به دیابت هستید, احتمالا روزانه چندین بار میزان قند خون خود را بررسی می کنید تا در محدوده ی “سالم” باقی بماند . یک بار در روز هم پای خود را معاینه کنید. چرا؟
دیابت میتواند منجر به کاهش جریان خون در پای شما شود , پس بریدگی های کوچک و زخم ها به خوبی التیام پیدا نمی کنند و بهبود آن ها میتواند زمان بیشتری ببرد.
اگر میزان قند خون شما به خوبی تحت کنترل نیست, شما میتوانید احساس بی حسی یا کم حسی در پای خود بکنید. ممکن است حتی متوجه یک جراحت کوچک در بدن خود نشوید. دیابت همچنین میتواند باعث خشکی پوست شما و منجر به ترک خوردن پاشنه ی پا شود.
میکروب ها و قارچ ها میتوانند وارد این ترک ها شوند و منجر به عفونت شوند.
اگر فکر می کنید که دچار عفونت شده اید, سریعا پزشک معالج خود را مطلع سازید. درمان زود هنگام می تواند از گسترش یافتن عفونت جلوگیری کند.
این می تواند شانس جلوگیری از مشکلات بزرگتر با عواقب جدی را بالا ببرد.
بسیاری از مردمی که دیابت دارند, دچار عفونت های عمده می شوند و در نهایت مجبور به قطع بخش و یا کل عضو عفونی می شوند.
سالانه حدود 56000 مورد از عمل های قطع پا در نتیجه ی بغرنج شدن عفونت های دیابتی اتفاق می افتد.پس هر روز به شکل دقیق پای خود را معاینه کنید. سطح پوست خود را تمیز و مرطوب نگه دارید, از جراحت ها جلوگیری کنید و از پای خود در مقابل بریدگی های کوچک, میخچه ها،پینه ها،تاول ها و مصدومیت ها مراقبت کنید.

چک لیست معاینه روزانه ی پای دیابتی

  1. هر روز یک زمان خاص برای این معاینه بگذارید. از نور مناسب استفاده کنید تا بتوانید هر گونه مشکلی را مشاهده کنید.
  2. اگر شما زمان سختی را برای خم شدن و نگاه کردن به پای خود صرف میکنید ، از کسی برای این مورد کمک بخواهید.
  3. به دنبال هر گونه بریدگی ،زخم ،کبودی،پینه،تاول،خراش و تغییر رنگ در پوست پا ، انگشتان پا و پاشنه های خود باشید.
  4. لا به لای انگشتان پای خود را به دنبال بریدگی ها و قارچ ها که ممکن است در اثر استفاده از کفش های ورزشی بوجود بیاید ، بررسی کنید.
  5. به ناخن های پای خود نگاه کنید تا هرگونه مشکلی را کشف کنید.
  6. متوجه خشکی،پوست پوست شدن پا ، انگشتان پا و پاشنه های پای خود باشید.

انواع روش های مراقبت از پا دیابتی

  1. جوراب دیابتی ضخیم و نرم بپوشید تا از پای شما هنگام راه رفتن مراقبت کند. از جوراب هایی که درزهایی دارند که پوست شما را سایش میدهند و منجر به کبودی می شوند استفاده نکنید.
  2. از کفش های راحت و خوش پوش استفاده کنید. کفش های بسیار تنگ یا کفش های بسیار گشاد ممکن است منجر به کبودی شوند.
  3. اگر می توانید ، پابرهنه نباشید. در خانه کفش های راحتی بپوشید. شما به راحتی می توانید روی تکه سنگ ها، پونزها و یا تکه های کوچک شیشه قدم بگذارید که میتواند باعث بریدگی پای شما شوند.
  4. مطمئن شوید که درون جوراب ها و کفش های شما تمیز هستند و از سنگ ریزه ها و شن و خاک که می تواند پای شما را ببرند، خالی هستند.
  5. به اطراف ناخن های پای خود اجازه ندهید که درون پوست شما رشد کنند. این میتواند باعث شود که ناخن درون گوشت شما رشد کند.
  6. ناخن های پای خود را با سمباده سوهان بکشید. همچنین می توانید یک متخصص ناخن داشته باشید یا از پزشک پای خود بخواهید که به شکل منظم آن ها را کوتاه کرده و آن ها را سوهان بکشید.
  7. اگر برای پدیکور به سالن زیبایی می روید، وسایل ناخن شخصی خود را ببرید.
  8. اگر از سنگ پا برای نرم کردن پوست پای خود استفاده میکنید ، آن را به شدت و خشن روی پوست پای خود نکشید.
  9. پوست خود را تمیز نگه دارید. پای خود را برای مدت طولانی در آب نگه ندارید (نخیسانید) ، این ممکن است پوست شما را خشک کند.
  10. پای خود را بعد از حمام و دوش گرفتن خشک کنید. مطمئن شوید که بین انگشتان پای خود را خشک کرده اید.
  11. بعد از حمام رفتن و خشک کردن خود با حوله ، پوست خود را مرطوب کنید. از لوسیون و کرم مرطوب کننده برای جلوگیری از خشک شدن و خراشیده شدن پوست و پاشنه های پای خود استفاده کنید. از لوسیون برای بین انگشت های پای خود ، استفاده نکنید چون ممکن است منجر به یک عفونت شود.
  12. در زمستان، گرمای درونی بدن و سرمای هوا ممکن است باعث خشک شدن پوست شود. مراقبت بیشتری برای مرطوب نگه داشتن پای خود قائل شوید و آن ها را گرم نگه دارید. اگر هنگام خوابیدن احساس سرما میکنید، جوراب بپوشید.

جلوگیری کردن از عفونت پای دیابتی

به هر گونه بریدگی، خراش،کبودی،میخچه یا پینه توجه کنید حتی اگر خیلی کوچک هستند. در صورتیکه که نیازمند به دریافت هرگونه درمان پزشکی هستید ، اجازه دهید که پزشک معالج یا پزشک متخصص پای شما در جریان آن باشد.
متوجه هرگونه سرخی، ورم و آب آوردگی باشید زیرا میتواند نشانه ی یک عفونت باشد اگر فکر میکنید که دچار عفونت شده اید ، به دنبال مراقبت پزشکی باشید.
متوجه زخم های پا خود باشید. این زخم ها معمولا در گودی کف پاها و پایین انگشت های پا رشد میکنند. اگر فکر میکنید که یکی از این زخم ها را دارید ، پزشک معالج خود را مطلع سازید.
ناخن هایی که ضخیم , زرد رنگ, تغییر شکل یافته و مخطط هستند و یا ناخن هایی که به شکل طبیعی رشد نکرده اند میتوانند نشانه ی یک جراحت یا یک عفونت باشند.
اگر پا , زانو یا انگشتان پای شما ورم کرده اند، قرمز شده اند,هنگام لمس کردن گرم بنظر می رسند، در اندازه و شکل تغییر پیدا کرده اند و یا هنگام حرکت های معمول درد میکنند. ممکن است پای شما رگ به رگ شده باشد یا دچار نوعی شکستگی شده باشد. سریعا به پزشک معالج خود تماس بگیرید و درمان پزشکی را دنبال کنید.
آسیب به اعصاب – که نوروپاتی دیابتی نامیده میشود- میتواند احتمال خطر نوعی از شکستگی جدی را افزایش دهد که به آن “پای شارکو” میگویند که ممکن است شما احساس را در پای خود از دست بدهید.
اگر مشکلات کوچکتری مثل پینه پا, شست کژی،زگیل کف پا یا بیماری های قارچی مخصوص ورزشکاران و یا هرگونه عفونت قارچی دیگر دارید، پزشک معالج خود را مطلع سازید. این مسائل را قبل از جدی تر شدن درمان کنید.
اگر هرگونه زگیل، میخچه یا پینه در پای خود مشاهده کردید، سعی نکنید خودتان آن ها را بوسیله ی استفاده از پدهای خارج از نسخه و محلول ها ، درمان کنید. سعی نکنید آن ها را از روی پوست خود بکنید. از متخصص پا و پزشک معالج خود بخواهید تا آن ها را به صورت بی خطر از پوست شما جدا کنند.

در این لینک > خرید کفی طبی دیابتی

به صورت منظم ورزش کنید تا جریان خون را در بدن تان در شرایط سلامت حفظ کنید.
متوجه میزان قند خون خود باشید و رژیم غذایی خود را بر اساس توصیه های پزشک خود دنبال کنید. اگر میزان قند خون و وزن خود را تحت مراقبت قرار دهید، ممکن است به احتمال کمتری دچار مشکلات پا شوید.
سیگار نکشید.سیگار کشیدن می تواند باعث نازک شدن رگ های خونی قلب شود و میزان خطر ابتلا به مشکلات پا را در شما افزایش دهد.

منبع :webmd

مترجم : سما ابراهیمی

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *