لرزش دست به چه دلیل ایجاد می شود؟

لرزش دست

لرزش دست به چه دلیل ایجاد می شود؟

لرزش دست و بدن

لرزش دست ممکن است بدون دلیل بوده یا به خاطر یک اختلال ایجاد شود. لرزش دستان اگرچه کشنده نیست اما روی روند زندگی نرمال فرد تاثیر می گذارد. اکثر افراد لرزش اندکی در دستان خود دارند که می تواند به دلیل ضعف عضلانی باشد. این لرزش خفیف معمولا هنگام انجام کارهای ظریف، مستقیم گرفتن دستان جلوی بدن یا نگاه داشتن یک جسم در دست به چشم می آید. اما تحت شرایط خاص و برخی بیماری ها این لرزش افزایش می یابد. لرز دستها ممکن است عارضه بیماری و یا نشانه آن باشد.

مکانیسم و علت لرزش دست چیست؟

لرزش دست در واقع نوعی اختلال حرکتی است. حرکات اختیاری بدن ناشی از انقباض و انبساط ماهیچه ها است. اما اگر این عضلات بر اثر انقباضات ریتمیک غیر اختیاری منجر به لرزش می شود. اگرچه اختلال لرزش در بدن بیشتر در دست ها (از مچ به پایین) اتفاق می افتد اما در نقاط دیگر مانند شانه، سر، تارهای صوتی و پاها نیز امکان پذیر هستند. فرد بیمار معمولا در نگاه داشتن یا انجام کار با ابزار و لوازم مشکل پیدا می کند.

انواع لرزش بدن

بیش از ۲۰ نوع لرزش وجود دارد اما در کل شامل دو دسته بندی هستند:

  • لرزش در حالت استراحت
    زمانی که ماهیچه ها در حالت ریلکس هستند رخ می دهد
  • لرزش زمان فعالیت
    اکثر لرزش ها لرزش های هنگام فعالیت هستند. این نوع لرزش زمانی رخ می دهد که ماهیچه ها برای انجام حرکات ارادی در حال انقباض هستند.

علل لرزش دست ها چیست؟

مشکلات مغزی عمده عللی هستند که منجر به لرزش در دست ها می شوند. اختلالات سیستم عصبی، مشکلات حرکتی یا دیگر مشکلات مرتبط با سلامت نیز می توانند از جمله عوامل لرزش بدن باشند. اگرچه در برخی نیز موارد علت لرزش مشخص نیست.

لرزش دست ناشی از اختلالات عصبی

برخی شرایط نورولوژیک (عصبی) که می توانند منجر به لرزش دست شوند عبارتند از:

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

افراد مبتلا به ام اس درجات متفاوتی از لرزش بدن را تجربه می کنند. لرزش دست مبتلایان به این بیماری اغلب با آسیب به مسیرهای سیستم عصبی مرکزی کنترل کننده ی حرکات بدن، آغاز می شود.

سکته ی مغزی

سکته ی ایسکمیک در اثر مسدود شدن سرخرگ با لخته خون و بستن مسیر خونرسانی به مغز ایجاد می شود. کاهش یا قطع خون رسانی مسیرهای عصبی آسیب دیده و به لرزش منتهی می شود.

آسیب تروماتیک مغز

آسیب فیزیکی به مغز منجر به آسیب به سلول های عصبی می شود که وظیفه ی هماهنگی حرکتی را در بدن به عهده دارند.

بیماری پارکینسون

بیش از ۲۵% از افراد مبتلا به پارکینسون مبتلا به لرزش دست عضلات هنگام استراحت و یا حرکت هستند. لرزش افراد مبتلا به پارکینسون معمولا از یک سمت بدن آغاز می شود و ممکن است به نواحی دیگر نیز برسد. لرزش معمولا در شرایط استرس، اضطراب یا هیجانات افزایش می یابد.

لرزش دست در اثر اختلالات حرکتی

موارد زیر مثال هایی از اختلالاتی هستند که منجر به لرزش دست می شوند:

لرزش بنیادی

این اختلال از جمله شایع ترین موارد بوده که علت آن دقیقا مشخص نیست. لرزش معمولا در هر دو طرف بدن ایجاد می شود اما ممکن است در یکی از دستان مشخص تر باشد. در حالت ایستاده و یا در حال حرکت لرزش دستها بارز است. عوامل ارثی و اختلالات ژنتیکی عامل حدود۵۰% از این نوع اختلال منجر به لرزش دست هستند.

لرزش دیستونیک

در فرد مبتلا به دیستونیا مغز پیام های اشتباه را به عضلات مخابره می کند. در نتیجه عضلات دچار انقباض و فعالیت بیش از اندازه شده و حرکات غیر ارادی ایجاد می شود. در سنین جوانی یا میانسالی شیوع این اختلال بیشتر بوده و در هر کدام از عضلات بدن امکان ایجاد دارد.

سایر علل ایجاد لرزش غیر ارادی بدن

  • پر کاری تیروئید
  • مسمومیت با جیوه
  • نارسایی کلیه یا کبد
  • اضطراب شدید یا حملات پانیک
  • اعتیاد به الکل یا قطع ناگهانی مصرف الکل
  • اختلالات دژنراتیو ارثی مانند آتاکسیای ارثی یا سندروم X آسیب پذیر
  • بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی یا سندروم استرس پس از حادثه

لرزش بدن در اثر مصرف دارو

مصرف برخی داروها نیز می تواند با لرزش دستها به عنوان یک عارضه جانبی همراه باشد:

  • کافئین
  • آمفتامین ها
  • کورتیکواستروئیدها
  • برخی داروهای آسم
  • داروهایی که برای درمان برخی اختلالات نورولوژیک یا روانپزشکی استفاده می شوند
بازارطب