عوارض دیابت در زنان

دیابت زنان
دیابت در زنان
عوارض دیابت در زنان

عوارض دیابت در زنان

تفاوت دیابت در زنان با دیابت در مردان چیست؟

به دلیل تفاوت های فیزیولوژیک برخی علائم و عوارض ناشی از دیابت در زنان با دیابت در مردان به شیوه متفاوتی بروز پیدا می کنند. مشکلات قلبی و عروقی رایج ترین عوارض در افراد دیابتی هستند. احتمال بروز بیماری قلبی عروقی در زنان مبتلا به دیابت ۲ برابر بیشتر از مردان دیابتیک بوده و عوارض ناشی از آن نیز در زنان شدیدتر می باشد.

احتمال بروز سایر عوارض دیابت مانند نابینایی، مشکلات کلیوی و افسردگی در زنان دیابتی بیشتر است.

نه تنها عوارض دیابت در زنان بیش از مردان مشاهده می شود بلکه شیوع آن بین جمعیت زنان نیز متفاوت است. زنان نژادهای آفریقایی-آمریکایی، لاتین، هندی-آمریکایی، آلاسکایی و آسیایی بیش از سفید پوستان با ریسک ابتلا به دیابت مواجه هستند.

عوارض دیابت در زنان

زنان به دلیل تفاوت های هورمونی، دوران قاعدگی، تفاوت های فیزیکی و فیزیولوژیک سیستم دفع ادرار، بارداری و یائسگی با عوارض متفاوتی نسبت به مردان روبرو هستند که به دلیل تغییر این شرایط در دوران های مختلف زندگی زنان، با نوسانات احتمالی قند و عوارض  ناشی از آن مواجه هستند.

دیابت و عفونت زنان

اکثر زنان در دوران زندگی خود یک یا چند بار به انواع عفونت قارچی یا باکتریایی مجاری ادراری یا ناحیه واژینال مبتلا می شوند. اما زنان دیابتی خصوصا در صورت ابتلا به فشار خون بالا ریسک بیشتری برای ابتلا به این نوع عفونت ها دارند. همچنین درمان عفونت در زنان دیابتی مشکل تر بوده و امکان عود آن بالاتر است.

دیابت در زنان و عفونت ادراری

بیش از ۵۰% زنان دیابتی به عفونت مجاری ادراری مبتلا می شوند که در میان زنان دیابتی درصد ابتلا افزایش می یابد. علت ایجاد عفونت های قارچی در مجاری ادراری زنان دیابتی بالا بودن طولانی مدت قند خون می باشد. قند بالا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید. از سوی دیگر دیابت منجر به تکرر ادرار یا گاهی بی اختیاری شده و در برخی زنان منجر به ناتوانی مثانه برای تخلیه کامل ادرار می گردد. از آن جایی که در افراد دیابتی بخشی از قند اضافی خون از طریق ادرار دفع می شود، شرایط برای رشد و تکثیر قارچ های فرصت طلب همچون مخمر و باکتری ها فراهم می گردد. ورود اجسام کتونی در ادرار با بر هم زدن اسیدیته ناحیه واژینال عامل دیگری برای ایجاد عفونت مجاری ادراری است.

عفونت واژینال در زنان دیابتی | دیابت و عفونت واژن

ناحیه واژینال یا دهانه رحم در معرض آلودگی با ادرار و مدفوع بوده و به دلیل وجود رطوبت شرایط مناسبی برای تکثیر انواع عوامل بیماری دارد. در زنان سالم اسیدیته خاص این ناحیه با ترشح هورمون های زنانه کنترل شده و مانع رشد میکروب ها و عفونت می گردد. اما در زنان دیابتیک مشکلاتی همچون تکرر ادرار، بی اختیاری، ضعف سیستم ایمنی، افزایش خشکی واژن، تغییر اسیدیته ناحیه و در نتیجه تغییر فلور میکروبی منجر به شیوع عفونت های واژینال می شوند.

پیشگیری و درمان عفونت در زنان دیابتی

برای پیشگیری و کمک به درمان عفونت های قارچی و باکتریایی ناحیه واژینال و مجاری ادراری نکات زیر را رعایت کنید:

  1. تعویض منظم لباس زیر
  2. نوشیدن مقادیر فراوان آب
  3. کاهش قند خون و کنترل منظم آن
  4. خشک نمودن بدن پس از شستشوی ناحیه واژینال
  5. زمان دفع ادرار را هرگز تا پر شدن مثانه به تاخیر نیندازید
  6. پوشیدن لباس هایی از جنس نخ با قابلیت جذب رطوبت و انتقال هوا
  7. با مشورت پزشک از یک شستشو دهنده مناسب ناحیه واژینال استفاده کنید
  8. عدم شستشوی ناحیه واژینال با صابون های قلیایی که فلور میکروبی ناحیه و اسیدیته آن را تغییر می دهند

بهداشت ناحیه پرینال در زنان

افرادی که به دلیل مشکلات حرکتی، بستری بودن و یا سن بالا قادر به استحمام نیستند می توانند از محصولات استحمام بدون حمام استفاده کنند. این ترکیبات به خوبی ناحیه پرینال را ضدعفونی نموده و ضد حساسیت هستند. برای مشاهده این محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید: محصولات استحمام بدون آب

دیابت و تغییرات هورمونی در زنان

تغییرات ماهیانه هورمونی در زنان، مدت زمان و شدت خونریزی قاعدگی می توانند سطح قند خون را تغییر دهند. عوامل مرتبط با دوره ماهانه همچون سندروم پیش از قاعدگی و افزایش و کاهش اشتها طی روزهای مختلف ماه کنترل رژیم غذایی زنان را مشکل تر می سازد. برای کنترل این موضوع باید علائم و میزان قند خون خود را در آغاز، پایان و طی قاعدگی و سندروم پیش از قاعدگی ثبت کنید. با بررسی این موارد شاید بتوانید الگوی منظمی برایت تغییرات قند خون خود در ماه به دست آورده و بر اساس آن رژیم غذایی یا دوز انسولین تزریقی را بهتر تنظیم کنید. فراموش نکنید که ورزش منظم و خواب کافی در کاهش نوسان قند خون تاثیر به سزایی دارند.

دیابت در زنان جوان

یکی از عوارض قند خون بالا در زنان خشکی واژن می باشد. این مسئله می تواند بر زندگی زناشویی، میل جنسی و لذت جنسی تاثیر گذار باشد. برای درمان این مشکل راه هایی متعدد دارویی وجود دارد که توسط متخصص و با توجه به شرایط فرد تجویز می گردد. به خاطر داشته باشید که به دلیل عوارض دیابت بر مادر و جنین، تا زمان کنترل دقیق قند خون و تایید متخصص برای بارداری حتما از روش های مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

دیابت در زنان باردار

در صورتی که با وجود ابتلا به دیابت، سابقه دیابت بارداری یا ریسک دیابت بارداری تصمیم به بارداری دارید حتما پیش از آن با متخصص خود مشورت کنید تا طی یک دوره از نظر سلامت و سطح قند خون تحت بررسی قرار بگیرید. دیابت احتمال موفقیت در بارداری را کاهش داده و ریسک برخی شرایط را طی بارداری افزایش می دهد:

  1. مرده زایی
  2. سقط مکرر
  3. تولد نوزاد نارس
  4. افت قند خون نوزاد هنگام تولد
  5. مشکلات تنفسی نوزاد هنگام تولد
  6. وزن بالای نوزاد و در نتیجه زایمان مشکل
  7. پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری)
  8. عدم توان انجام زایمان طبیعی و در نتیجه سزارین اجباری
  9. بالا بودن قند در دو ماهه اول بارداری ممکن است منجر به نواقص مادرزادی در جنین شود

برای پیشگیری از این مشکلات طی بارداری مرتبا و با فواصل کم قند خون خود را با استفاده از دستگاه سنجش قند خون در منزل کنترل کنید.
با پزشک خود در ارتباط باشید.
سبک زندگی سالم نقش موثری در کنترل عوارض ناشی از دیابت بر مادر و جنین خواهند داشت.
همچون:

  1. خواب کافی
  2. ورزش منظم روزانه
  3. مصرف به موقع داروها
  4. نوشیدن میزان کافی آب
  5. وجود یک ریتم منظم و ثابت در انجام این موارد

دیابت در یائسگی

با آغاز دوران یائسگی در زنان میزان هورمون استروژن در بدن کاهش یافته و منجر به افزایش نوسانات قند خون می گردد. ابتلا به افزایش وزن، افزایش فشار خون، خشکی واژن، آسیب های قلبی، عروقی و عصبی در این دوره ریسک بالاتری دارند. بنابراین زنان دیابتی پس از یائسگی باید کنترل دقیق تری بر سبک زندگی، رژیم غذایی، تنظیم خواب، فعالیت روزانه، تحرک مداوم و کاهش استرس خود داشته باشند تا این عوارض را به حداقل برسانند. برخی از نشانه های یائسگی که منجر به بر هم خوردن نظم این فرایندهای روزانه می شود با تجویز دارو قابل کنترل هستند.

بازارطب