علل شروع سردرد

سردرد
سردرد
علل شروع سردرد

 علل شروع سردرد

رئيس شما

به‌طور كلي هر چيزي يا كسي مثل رئيس شما كه باعث ايجاد استرس در شما شود می‌تواند شروع‌کننده سردرد باشد؛ اينكه دقيقاً استرس به چه صورت اين كار را انجام می‌دهد مشخص نيست اما به هر حال باعث می‌شود اعصاب منتقل‌کننده درد فعال‌تر شوند و همین‌طور تغييراتي در مغز در سردرد ميگرني با استرس اتفاق می‌افتد. پس سعي كنيد از استرس دور باشيد.

 آب و هوا

تغييرات آب و هوا در بسياري از افراد شروع‌کننده حمله ميگرن هستند، مثلاً روزهاي داغ آفتابي، رطوبت زياد، باد و باران، و يا تغييرات فشار هوا….

و شما براي پيشگيري بايد در يك روز آفتابي سعي كنيد از آفتاب وسط روز دوری‌کنید، عينك آفتابي بزنيد و به اندازه كافي مايعات بنوشيد

بیشتر بخوانید > انواع سردرد را بشناسیم

بوهاي قوي

 حتي بوي خوش بعضي از گل‌ها و همین‌طور عطر و بوي رنگ می‌تواند با تحريك اعصاب شروع‌کننده سردرد ميگرن شما باشد.

كليپس مو

 بله، طرز آرايش موها می‌تواند باعث سردرد شود؛

بستن موها با كش يا گل سر به صورت سفت و سخت و استفاده از تل يا هدبند يا حتي كلاه می‌تواند همين اثر را داشته باشد.

پس اگر سردرد داشتيد حتماً موهاي خود را بازكنيد و كلاه را برداريد.

ورزش

 فعالیت‌های شديد ورزشي  بخصوص در افراد مبتلا به ميگرن می‌توانند باعث سردرد شوند، حتماً در صورت داشتن اين علامت با پزشك متخصص درد و يا مغز و اعصاب خود مشورت كنيد تا در صورت نياز بررسي بيشتري انجام دهد.

طرز نامناسب  نشستن

سعي كنيد سر كار خود صندلي داشته باشيد كه قسمت پايين كمر شما را ساپورت می‌کند، مانيتور كامپيوتر شما نبايد خيلي بالا يا پايين نسبت به سر و گردن شما باشد، شانه‌های  خود را زياد به جلو خم نكنيد و موقع صحبت با تلفن آن را بين سر و شانه نگه نداريد لطفاً!!!

پنير

تيرامين موجود در پنير بخصوص پنیرهای مانده و از جمله بلو چيز، پارمسان ، چدار و پنير سوئیسی می‌تواند باعث شروع ميگرن باشد.

شراب قرمز

 تيرامين، فلاونوئيد و ساير مواد موجود در بخصوص شراب قرمز و نوشیدنی‌های الكلي باعث سردرد ميگرن می‌شوند، اين اتفاق به دلیل تغيير سطح سروتونين مغز اتفاق می‌افتد.

كالباس و سوسيس

کلاً گوشت‌های فراوری‌شده باعث سردرد می‌شوند، چون حاوي تيرامين و نيتريت هستند.

غذا نخوردن

 سعي كنيد وعده‌های غذايي خود را به موقع بخوريد چون همين نخوردن يا دير خوردن غذا و افت قند خون باعث سردرد ميگرني می‌شود؛ البته وقتي هم كه گرسنه شديد و سردرد داشتيد هيچ وقت با شكلات و شيريني اين گرسنگي را برطرف نكنيد چون ابتدا قند شما بالا می‌رود اما بلافاصله حتي كمتر از قبل می‌شود و سردرد بدتر می‌شود.

سيگار

هم سيگار كشيدن و هم در معرض سيگار بودن با باریک‌تر كردن رگ­های خوني مغز باعث سردرد شما می‌شوند، بخصوص اگر سردرد خوشه‌ای داريد كه از نوع سردردهاي شديد یک‌طرفه با آبريزش از چشم و بيني است، حتماً از سيگار دوری‌کنید.

بیشتر بخوانید > انواع سردرد و عوامل ایجاد آن

كافئين

 قهوه هم خوب است و هم بد، يعني بايد متعادل از آن استفاده كنيد، چون خيلي از داروهاي سردرد هم حاوي كافئين هستند اما زياد و پشت سر هم خوردن آن بعضي از سردردها را بدتر می‌کند. البته قطع ناگهاني قهوه هم همين اثر را دارد.

تقويم روزانه

  سعي كنيد در يك تقويم روزانه فعالیت‌ها، خوردنی‌ها، استرس، تغيير آب و هوا و خلاصه همه اين عواملي كه ذكر شد را يادداشت كنيد و بعد ببينيد كه در آن روز آيا سردرد داشتيد يا خير؛ این‌طوری می‌توانید به كنترل سردرد خود كمك كنيد

راه‌حل‌ها: كنترل استرس

با اينكه شما جلوي استرس را نمی‌توانید بگيريد، اما می‌توانید روش برخورد با آن را ياد بگيريد و از جمله يوگا، ماساژ و روش‌های مديتيشن به شما كمك می‌کنند.

ورزش

ورزش متوسط و بخصوص پیاده‌روی خيلي در كاهش استرس کمک‌کننده هستند، با حركت دادن آزادانه دست‌های خود موقع پیاده‌روی و به كار گرفتن عضلات شانه و گردن استرس را از خود دور كنيد و جلوي سردرد خود را بگيريد

شيوه غذا خوردن

خوردن منظم غذاي روزانه به كاهش سردرد كمك می‌کند؛ به خصوص كه شامل پروتئين و كربوهيدرات كمپلكس باشد مثل نان جو همراه كره بادام زميني و يا برنج قهوه‌ای و سينه مرغ. همین‌طور مايعات كافي بخوريد تا در طول روز دهيدراته نشويد، وگرنه دوباره سردرد را تجربه می‌کنید

فيزيوتراپي

فيزيوتراپي همراه با آموزش بعضي از نرمش‌های مخصوص عضلات سر و گردن مسلماً به ريلكس شدن عضلات شما و كاهش سردرد كمك می‌کنند.

داروها

بعضي از مسکن‌های به اصطلاح OTC كه در سوپرمارکت‌ها هم هستند مثل اسپيرين، استامينوفن، بروان و ناپروكسن باعث كاهش بعضي از سردردها می‌شوند؛ البته هيچ وقت به‌طور مرتب و هميشگي از اين داروها استفاده نكنيد چون مصرف آن‌ها خود می‌تواند باعث بروز سردرد شود؛ همین‌طور در صورت سردرد شديد با پزشك متخصص درد خود براي درمان و كمك دارويي مشورت كنيد.

چه وقت به پزشك مراجعه كنيد؟

وقتي كه نوع سردرد شما يا شدت آن تغيير كرده و يا مثلاً تكرار حملات آن بيشتر شده و يا در زمان ديگري كه قبلاً اتفاق نمی‌افتاد، دچار سردرد می‌شود حتماً مجدداً با پزشك متخصص درد خود مشورت كنيد.

اگر هم كه همراه با سردرد تغيير بينايي، مشكل صحبت كردن يا مشكل حركتي پیداکرده‌اید و يا دچار تشنج، تب، سفتي گردن و يا سردرگمی شده‌اید بلافاصله به اورژانس مراجعه كنيد.

 مترجم: دکتر مریم ظفرقندی (فلوشیپ فوق تخصصی درد)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *