طرح مشاوره رایگان قبل از ازدواج

مشاوره رایگان قبل از ازدواج

طرح مشاوره رایگان قبل از ازدواج باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد

ناصر قاسم زاده مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه گفت: نیاز ضروری بر این است که بیش از پیش به طرح مشاوره رایگان قبل از ازدواج توجه شود.

 مدیر عامل انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه بیان کرد: اگه به این طرح توجه لازم و کافی شود می تواند آمار طلاق را کنترل و کاهش دهد و باعث فرهنگ سازی در زمینه ازدواج ها آسان می شود که زمینه ساز شروع زندگی مشترک هرچه بیشتر است.

ناصر قاسم زاده بیان کرد: در چندین سال گذشته طرح های با این محوریت در کشور به اجرا درآمده است اما به دلیل اینکه تمامی جوانب امر در طرح ها در نظر نگرفته شده بود اکثر این طرح ها با شکست روبرو شدند.

وی در ادامه بیان کرد که این طرح از سوی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به اجرا در آمده است. در این طرح تمامی مشاوره ها در تمامی زمینه ها به صورت رایگان به زوج ها، مخصوصاً زوج های جوان که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند، ارائه می شود.

نکته مهمی که قاسم زاده بر آن تاکید داشت این بود که در جامعه فرهنگ مراجعه به مشاوره وجود ندارد در حالی که خانواده های ایرانی جهیزیه های چندین میلیونی برای فرزندانش تهیه می کنند. اما حاضر به پرداخت هزینه مشاوره نیستند. که این پیش مشاوره ازدواج می تواند عامل جلوگیری از خیلی از اتفاقات پس از ازدواج که می تواند دردسرساز نگران کننده ای برای زوجین و خانواده ها به وجود آورد، شود.

وی گفت : در تمام کشورهای توسعه یافته مشاوره های قبل از ازدواج الزامی است و قبل از ازدواج زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت داشته باشند.

قاسم زاده گفت: یکی از ارکان مهم که می تواند فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج را در کشور به تثبیت برساند رسانه ها هستند وی با گلایه از صدا و سیما گفت که این سازمان سالیانه چندین میلیارد تومان از تبلیغات محصولات مصرفی مانند پفک دریافت می کند اما توجه کافی به فرهنگ سازی در زمینه نقش مشاوره و روان شناس در بهبود زندگی نمی کند.

وی در مورد مشکلات و آسیب های ازدواج های ناموفق گفت: خطراتی که از ازدواج های ناموفق به وجود می آید باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه اجتماعی و سلامت اجتماعی می شود. وی نیز افزود : ازدواج های ناموفق زمینه ساز مشکلاتی همچون طلاق، رابطه های غیرعرف و … می شود.

یکی از مسائل دیگری که قاسم زاده از آن گلایه مند بود، مسئله نبود توجه کافی به مقوله روانشانسی و مشاوره از سمت وزارت بهداشت بر می گشت. وی بیان نمود که این وزارت خانه در دستورالعمل های خود موضوع سلامت روان را به تخت های روانپزشکی در بیمارستان های اعصاب و روان محدود کرده است. بیمه تامین اجتماعی نیز هزینه های درمانی سلامت روان را تقبل نمی کند و خود را در این زمینه مسئول نمی داند وی همین موضوع را یکی از دلایل نبود علاقه برای مراجعه به مشاوره و روان شناس دانست. وی افزود بیمه تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور هزینه های سلامت روان را تقبل نمی کند. مسئله فرهنگ سازی و تقبل هزینه های درمان سلامت روان باعث می شود تا افراد جامعه بر ضرورت مراجعه به روان شناس علاقه بیشتری نشان دهند.

قاسم زاده این استاد دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: برای اولین بار طرح مشاوره قبل از ازدواج به صورت رایگان با همت وزارت ورزش و جوانان و تقبل هزینه ها از سوی این سازمان انجام می شود. این طرح در شهر تهران به صورت آزمایشی اکنون در حال انجام است و در صورتی موفقیت طرح، ابتدا این طرح در استان تهران و پس از آن در استان های دیگر به اجرا درخواهد آمد.

در طرح آزمایشی بنا بر این است که 2 هزار جوان در دوره های مشاوره شرکت کنند. تا به حال 600 نفر در دوره های مشاوره حضور یافته اند و مشاوران این طرح از روانشناسان سازمان نظام روانشناسی هستند و برخی از آن ها در دوره های آموزشی مخصوص این طرح شرکت کرده و به عنوان روانشناس این طرح شناخته می شوند.

جوانان تهران برای شرکت در این طرح و دوره های گروهی و رایگان می توانند با موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران با شماره تماس 422312_021 تماس گرفته و از جزئیات برگزاری طرح آگاهی کسب کنند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *