سازمان غذا و دارو به دنبال خرید دارو برای معتادان مسموم با تریاک سرب‌دار

خرید دارو برای معتادان

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان داروی “ژلاتور سرب” را برای نزدیک به هشت ماه ذخیره داشت اما با ورود این محموله تریاک سرب‌دار ذخیره دارو به‌شدت به مشکل برخورده است و تنها در نزدیک به دو ماه این ذخیره دارویی به اتمام رسیده است و این تماماً به خاطر افزایش چشمگیر و بالای مبتلایان به مسمومیت به‌وسیله سرب که اکثریت را معتادان مصرف کننده خوراکی تشکیل می دادند، است.

وی با بیان اینکه از ابتدای بروز این مشکل و روند افزایش مسمومیت به‌وسیله سربِ معتادان، سازمان غذا و دارو در پی آن برآمد تا داروی ژلاتور سرب را برای کشور تأمین کند و به همین خاطر درپی مذاکره با کشورهای اروپایی و غیراروپایی برآمد، کشورهای اروپایی با توجه روند درخواست بالا از تأمین بیش‌ازحد سرباز زدند.

دکتر اکبر عبدالهی اصل در ادامه افزود: وزارت بهداشت با مشکل دیگری درزمینه آمار تولید دارو در کشور به‌وسیله تولیدکنندگان خصوصی مواجه است زیرا شرکت‌های خصوصی به خاطر دلایل مختلفی ازجمله حفظ اطلاعات شرکت و امور مالیاتی خود، سعی در مخفی نگه‌داشتن مقدار و میزان تولید شرکت خویش دارند. همچنین داروخانه‌ها به‌مانند شرکت‌های خصوصی تولید دارو؛ اطلاع فروش خود را مخفی نگه می‌دارند. وی گفت: در موضوع نظارتی این سازمان، این موضوع یک نقض مشهود و مهم است. باوجوداینکه سیستم نظارت بر آمار تولید دارو در ایران از سال 1362 پایه‌ریزی شده است و بعد از سعی شده است بهبود یابد و به همین دلیل در سال‌های 1371 و 1377 نیز با بازبینی و بهبود همراه بوده است اما همچنان نواقصی از این جمله در سیستم نظارت غذا و دارو همراه است.

وی در انتها بیان کرد: سازمان نظارت بر دارو و مواد مخدر در تلاش است نواقصی از این قبیل را با استقرار سیستم رهگیری دارو برطرف کند و تلاش خود برای این امر را کاملاً به کار خواهد گرفت.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *