لایسنس قالب تتیس فعال نیست. برای فعالسازی محصول در پیشخوان وردپرس وارد گزینه پوسته تتیس > فعالسازی تتیس شوید.
زخم حفره ای چیست؟ | بازارطب
زخم حفره ای

زخم حفره ای چیست؟

زخم حفره ای چیست؟

زخم حفره ای

هر نوع آسیب به تمامیت پوست یا غشا مخاطی که با از دست دادن بافت مرتبط بوده و سطح پوست را درگیر میکند زخم نام دارد. اگر زخم به هر دلیلی به لایه های زیری پوست و ساختارهای دیگر همچون تاندون، ماهیچه و استخوان نفوذ کند، زخم حفره ای ایجاد می شود. زخم حفره ای یک زخم باز است که در اثر قطع پوست یا غشا مخاطی و از دست دادن بافت ایجاد می شود. کنترل و درمان زخم حفره ای مشکل است. مدیریت موفق یک زخم حفره ای عمیق بر ارزیابی بیمار، ارزیابی زخم و درمان علت زمینه ای استوار است. دبریده کردن دقیق و پانسمان زخم حفره ای مناسب بهترین شرایط برای ترمیم زخم را فراهم میکنند. مراقبت های عمومی و آزمایشات منظم برای اطمینان از روند صحیح درمان ضروری هستند. در این مطلب به چالش های درمانی زخم حفره ای عمیق میپردازیم.

هدف مدیریتی برای زخم حفره ای

اهداف مدیریتی برای درمان موفق یک زخم حفره دار عمیق باید شامل موارد زیر باشد:

  1. تعیین علت ایجاد زخم
  2. ارزیابی وضعیت کنونی، سابقه بیماری و سابقه درمانی فرد
  3. ارزیابی زخم حفره ای
  4. پیشبرد و اجرای یک طرح درمانی مناسب، شامل مراحل زیر است:
    • دبریده کردن و پانسمان معمولی
    • کنترل درد
    • مشاوره های درمانی منظم
    • کنترل علل زمینه ای و ریسک فاکتورهای درمان ضعیف در آینده
    • آموزش بیمار و پیگیر بودن

علت ایجاد زخم حفره ای

زخم های حفره ای متاثر از فاکتورهای بسیاری هستند. مکانیزم های دخیل در ایجاد آن، شامل موارد زیر است:

  • ایسکمیا
  • درمان غیرموثر
  • سوء تغذیه
  • مصرف سیگار
  • فشار به زخم
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • عفونت

این مکانیسم ها به تنهایی یا در ترکیب با هم منجر به ایجاد انواع زخمهای حفره ای میشوند. زخم حفره ای ممکن است حاد یا مزمن باشد.

زخم حفره ای جراحی

زخمهای حفره ای جراحی، ناشی از زخم جراحی حاد هستند، که خطر عفونت، از زخم اولیه که بسته نشده بیشتر است. بنابراین در مراقبت های ثانویه، زخم جهت درمان دبریدمان می شود. زخمهای حفره ای جراحی عموما فرم قایقی داشته و قابل تخلیه هستند. سینوس پیلونیدال و آبسه های زیر پوستی  مثال هایی از این نوع زخم هستند.

زخم جراحی شکافته شده

در نتیجه آسیب زخم پس از بخیه اولیه ایجاد می شوند. فاکتور اصلی منجر به این نوع زخم، اختلال میکروبی در حاشیه زخم و نقص در بهبود آن است. این عوامل به دو دسته تقسیم می شوند:

  • فاکتورهای مرتبط با زخم
    شامل: فشار بالای زخم، عفونت زخم، ادم (ورم) زخم، محکم بخیه شدن و گردش خون ضعیف ناحیه.
  • فاکتورهای مرتبط با بیمار
    شامل: بیماری سیستمیک، درمان استروئیدی، سرکوب سیستم ایمنی، مصرف سیگار، نقص گردش خون/ زهکشی وریدی.

باز شدن زخم جراحی، معمولا به زخم جراحی حفره ای منجر می شود.

زخم حفره ای پس از حوادث

معمولا پس از حوادثی همچون تصادفات و اصابت گلوله ایجاد می شوند. از دست رفتن مقدار قابل توجهی از بافت در این زخمها، درمان را مشکل می کند. معمولا زخم هایی که پس از حوادث ایجاد میشوند، نیاز به بخیه ندارند. مراقبت های عمومی و روش های درمان زخم باز، معمولا برای بسته شدن این زخم ها کافی است. استفاده از دبرید کننده بافت مرده درون این زخم ها جهت جلوگیری از عفونت ضروری است.

دلایل مزمن شدن زخم حفره ای

  1. زخم پای دیابتی
    زخم پای دیابتی در اثر نوروپاتی دیابتی ایجاد و منجر به آسیب به پا میشوند. درمان این زخم به دلیل سرکوب سیستم ایمنی در افراد دیابتی، بسیار مشکل است. تشخیص زودهنگام پایی که ریسک زخم دارد، برای کنترل زخم پای دیابتی ضروری است. زخم پای دیابتی ممکن است منجر به عفونت استخوان و قطع پای دیابتی شوند.
  2. زخم بستر
    زخم های بستر ضایعاتی هستند که در اثر فشار زیاد، قطع جریان خون در ناحیه و نهایتا آسیب به پوست یا بافتهای زیرین ایجاد میشود.
  3. زخم وریدی پا
    انسداد وریدی یا عدم بازگشت خون از ورید، موجب بیماری مزمن وریدی میشود. عدم بازگشت خون ارتباط بیشتری با مشکلات وریدی دارد، اما انسداد وریدی با سرعت بالاتری باعث ایجاد این بیماری ها میشوند. فارغ از علت ایجاد، این بیماری موجب افزایش فشار بر پا و کاهش جریان مویرگی میشود. این وضعیت باعث ورم در پا شده و مجموع این شرایط زخم وریدی پا را ایجاد میکند.
  4. زخم جراحی حفره ای
    این زخم ها هم ممکن است مزمن شوند. عفونت یک زخم جراحی عمیق عموما ۳۰ روز پس از جراحی ایجاد میشود. علائم این زخم شامل: عفونت گلو، شکافتن برش، آبسه یا سایر علائم عفونت یا تشخیص عفونت محل جراحی توسط جراح است.

بررسی زخم حفره دار

به طور کلی اولین قدم برای تعیین مسیر درمان یک زخم حفره ای، شامل بررسی و ارزیابی وضعیت بوده و طی مراحل زیر انجام میشود.

  1. ارزیابی وضعیت بیمار
    بسیار مهم است که وضعیت کلی سلامت بیمار بررسی شده و فقط به زخم نپردازید.
  2. سابقه پزشکی
    وجود بیماری های سیستمیک همچون دیابت باید بررسی شود. برخی مشکلات همچون نقص حرکتی نیز اگرچه مستقیما با زخم ارتباط ندارند اما عامل زمینه ای در ایجاد آن هستند. مصرف داروهای استروئیدی و کورتیکواستروئیدی نیز موجب کند شدن روند ترمیم زخم میشوند. عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی، اصلاح رژیم غذایی، کنترل مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و درمان کم خونی از جمله عواملی هستند که به درمان زخم حفره ای کمک میکنند. بررسی سابقه حساسیتی بیمار در انتخاب دقیق و صحیح روش درمانی موثر است.
  3. روش زندگی
  4. پشتیبانی خانواده بیمار
  5. دسترسی به خدمات درمانی و خدمات بیمه
  6. وضعیت روحی
  7. حمایت اجتماعی

محصولات پرفروش زخم

درمان زخم با مکمل
نوشته قبلی

درمان سریع زخم با مکمل ها

نوشته بعدی

صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا
برای جستجو تایپ کنید...
سبد خرید
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید