رگ های عنکبوتی چیست؟ تفاوت آن با واریس

رگهای عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی

رگهای عنکبوتی

رگ های عنکبوتی، گروهی از رگ‌های خونی آسیب‌دیده در زیر پوست افراد هستند که اغلب قرمز، آبی یا بنفش به نظر می‌رسند. آنها معمولا خطری ندارند. وریدهای عنکبوتی اغلب هیچ علامتی هم ایجاد نمی کنند، اما به ندرت ممکن است باعث سوزش، خارش یا ناراحتی شوند (به ویژه در پاها). روش های درمانی می‌توانند به افراد کمک کنند تا از شر رگ‌های عنکبوتی خلاص شوند و ظاهر پوست خود را نیز بهبود دهند.

رگ‌های عنکبوتی چیست؟

رگ‌های عنکبوتی (تلانژکتازی) دسته‌ای از عروق آسیب دیده و قابل مشاهده در زیر سطح پوست هستند. آنها معمولا قرمز، آبی یا بنفش به نظر می رسند. ممکن است عروق عنکبوتی به صورت خوشه هایی ظاهر شوند که شبیه تار عنکبوت یا شاخه های درخت هستند. رگ‌های عنکبوتی می‌توانند در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شوند، اما معمولا در پاها یا صورت افراد به وجود می آیند.

رگهای عنکبوتی معمولا خطری ندارند و بی ضرر هستند. آنها فقط در صورتی نیاز به درمان دارند که فرد ظاهر آنها را روی پوست خود دوست نداشته باشد. روش های درمانی نیز اغلب موفقیت آمیز بوده و سبب از بین رفتن آنها خواهد شد. همچنین ممکن است لازم باشد فرد تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند تا از بروز رگ‌های عنکبوتی جدید جلوگیری شود.

چه زمانی باید نگران وجود رگ‌های عنکبوتی باشیم؟

وجود رگ‌های عنکبوتی معمولا نیازی به نگرانی ندارد. زیرا رگ‌های عنکبوتی به خودی خود خطرناک نیستند. وجود این عروق به این معنی است که برخی از رگ های خونی کوچک در ناحیه موردنظر آسیب دیده اند. رگ‌های عنکبوتی بیشتر یک مشکل زیبایی هستند و نه سلامتی؛ یعنی ممکن است افراد ظاهر آن‌ها را دوست نداشته باشند، اما به سلامت بدن وی آسیبی نمی‌رسانند.

با این حال، گاهی اوقات، وریدهای عنکبوتی نشانه اولیه نارسایی مزمن وریدی (CVI) هستند. نارسایی مزمن وریدی نوعی بیماری سیاهرگی است که می تواند کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بروز عوارض سلامتی شود.

اگر متوجه وجود رگ های عنکبوتی شدید، بهتر است با پزشک یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند معاینه فیزیکی انجام داده و بررسی کنند که آیا شما عوامل خطر ابتلا به CVI را دارید یا خیر.

میزان شیوع رگ‌های عنکبوتی چقدر است؟

رگهای عنکبوتی از مشکلات شایع در بین افراد هستند. این عارضه بیش از 50 درصد از زنان و افرادی را که در بدو تولد جنسیت زنانه دارند (AFAB) تحت تأثیر قرار داده و پس از 80 سالگی نیز شایع‌تر می‌شوند.

از این رو می توان گفت که رگهای عنکبوتی در میان زنان و افراد AFAB در مقایسه با مردان و افرادی که در بدو تولد جنسیت مردانه دارند، شایع ترند.

مقایسه رگ‌های عنکبوتی و عروق واریسی

رگهای عنکبوتی در واقع رگ نیستند. آنها مویرگ ها، ونول ها و شریان هایی هستند که آسیب دیده اند. اینها همه رگ های خونی کوچکی هستند که به عنوان بخشی از سیستم گردش خون شما به رگ های خونی بزرگتر متصل می شوند. اما گفتن و به خاطر سپردن اصطلاح رگ‌های عنکبوتی آسان است و به همین دلیل چنین اصطلاحی رواج دارد و سبب می شود افراد فکر کنند عامل ایجاد چنین عارضه‌ای، رگ‌های خونی بزرگ هستند.

در مقابل، عروض واریسی رگ‌های آسیب دیده هستند. سیاهرگ‌ها (به عنوان مثال سیاهرگ صافن) رگ‌های خونی بزرگ‌تری هستند که خون فاقد اکسیژن را به سمت قلب شما برمی‌گردانند. رگهای واریسی معمولاً بزرگتر از رگهای عنکبوتی بوده و از زیر پوست حالت برجسته و برآمده پیدا می کنند.

رگهای عنکبوتی به ندرت علایم فیزیکی ایجاد می کنند و افراد بیشتر به دلایل زیبایی و ظاهری به دنبال درمان آن هستند. اما وریدهای واریسی اغلب علایمی مانند درد پا و ناراحتی ایجاد می کنند. بنابراین، افراد به دلایل زیبایی یا کاهش علایم ناراحت کننده به دنبال درمان واریس هستند.

بسیاری از افرادی که مبتلا به رگ های عنکبوتی هستند، به صورت همزمان دچار رگ های واریسی نیز هستند. این به این دلیل است که این دو عارضه در بسیاری از علل و عوامل خطر با یکدیگر یکسان هستند.

علایم و علل

چه عواملی باعث ایجاد رگ های عنکبوتی می شوند؟

رگ‌های عنکبوتی زمانی تشکیل می‌شوند که رگ‌های خونی کوچک زیر پوست شما ضعیف و منبسط شوند. همواره نمی توان به صورت قطعی مشخص کرد که چه عاملی باعث این اتفاق می شود. برخی از علل شناخته شده ایجاد رگ‌های عنکبوتی عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی
  • سندرم های ژنتیکی
  • بیماری های بافت همبند
  • جراحت یا تروما

عوامل خطر چیست؟

اگر شرایط زیر را دارید در معرض خطر ابتلا به رگ‌های عنکبوتی هستید:

  • اغلب برای مدت طولانی و بدون وقفه در حالت ایستاده یا نشسته قرار دارید.
  • اعضای خانواده شما زمینه بیولوژیکی مرتبط با رگهای عنکبوتی یا واریس داشته باشند.
  • BMI یا شاخص توده بدنی شما بالاتر از 30 باشد (چاق هستید).
  • باردار باشید.
  • از روشهای هورمونی برای کنترل بارداری استفاده کنید.
  • برای از بین بردن علایم یائسگی از هورمون درمانی استفاده کنید.
  • زمان زیادی در معرض نور خورشید باشید.
  • سیگار بکشید یا سیگار را ترک کرده باشید.

علایم رگ‌های عنکبوتی چیست؟

رگ‌های عنکبوتی معمولا علایم چندانی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، تعداد کمی از افراد مبتلا به رگ‌های عنکبوتی در علایم زیر را در پاهای خود، به خصوص پس از مدتی ایستادن تجربه می کنند:

  • سوزش
  • گرفتگی
  • خارش
  • احساس خستگی در پاها
  • درد

با این حال، این علایم اغلب ارتباط چندانی به وریدهای عنکبوتی ندارند و درمان وریدهای عنکبوتی این علایم را بهبود نمی بخشد.

عوارض ابتلا به وریدهای عنکبوتی چیست؟

رگهای عنکبوتی به تنهایی به ندرت منجر به بروز عوارض می شوند. اما اگر بیماری دیگری مانند CVI نیز دارید، ممکن است در معرض خطر زخم استاز وریدی یا سلولیت باشید. لازم است که به پزشک مراجعه نموده یا با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد سلامت رگ های خونی خود و علایم عوارضی که باید مراقب آنها باشید صحبت نمایید.

آزمایشات تشخیصی

رگهای عنکبوتی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به منظور تشخیص وجود رگ‌های عنکبوتی اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • انجام معاینه فیزیکی
  • سوال در مورد سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی بیولوژیکی فرد
  • ارائه‌دهنده یا پزشک به دنبال وجود علایم CVI می‌گردد تا تشخیص دهد که آیا رگ‌های عنکبوتی شما نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری در عروق و جریان خون هستند یا خیر. اگر CVI دارید، ممکن است لازم باشد برای ارزیابی و درمان بیشتر به جراح عروق مراجعه کنید.

مدیریت و درمان

رگ های عنکبوتی چگونه درمان می شوند؟

درمان های ورید عنکبوتی عبارت است از:

  • اسکلروتراپی. اسکلروتراپی یک گزینه درمانی کم تهاجم برای از بین بردن وریدهای عنکبوتی در پاها است. طی این روش درمانی، پزشک یک محلول شیمیایی را به محل رگ‌های عنکبوتی شما تزریق می کند تا آن را ببندد. پس از آن، ورید عنکبوتی در حدود سه تا شش هفته از بین می رود. برخی از افراد نیز برای از بین بردن کامل رگ های عنکبوتی خود به چندین جلسه درمانی نیاز دارند.
  • لیزر درمانی. لیزر درمانی یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای وریدهای عنکبوتی است که معمولا در صورت فرد واقع شده‌اند. برخلاف اسکلروتراپی، در این روش درمانی استفاده از محلول یا تزریق شیمیایی وجود ندارد. در مقابل، پزشک از لیزر برای ایجاد گرما و از بین بردن ورید عنکبوتی استفاده می کند. اگر ورید عنکبوتی کوچک باشد، ممکن است بلافاصله پس از اتمام لیزر درمانی، ناپدید شدن آن را مشاهده کنید. اما به طور کلی ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد تا رگهای عنکبوتی بزرگتر از بین بروند. برخی از افراد به جلسات درمانی متعددی نیز نیاز دارند.

اگر به فکر درمان این عارضه هستید، بهتر است با پزشک یا یک ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی در مورد اینکه کدام گزینه درمانی برای شما بهتر است، مشورت کنید. لازم است که به خاطر داشته باشید که پزشکان قبل از توصیه روش درمان رگهای عنکبوتی، به دنبال یافتن مسائل سلامتی جدی تری هستند و سپس آنها را درمان می کنند. به عنوان مثال، اگر علایم CVI مانند وریدهای واریسی یا زخم های استاز وریدی دارید، پزشک ابتدا این مشکلات را درمان می کند.

جلوگیری

چگونه از تشکیل رگهای عنکبوتی پیشگیری کنیم؟

گاهی اوقات خودمراقبتی می تواند به جلوگیری از تشکیل رگ های عنکبوتی جدید کمک کند. نکات لازمی که باید رعایت کنید عبارتند از:

  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت و بدون وقفه خودداری کنید. اگر لازم است مدت زمان طولانی بنشینید، بهتر است هر 30 دقیقه یکبار از جای خود بلند شوید و راه بروید. اگر لازم است مدت طولانی بایستید، بهتر است هر 30 دقیقه یک بار بنشینید و اندکی استراحت کنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. چنین لباس هایی می توانند با گردش خون طبیعی شما تداخل داشته و سبب ایجاد رگ های عنکبوتی شوند.
  • به طور منظم ورزش و فعالیت بدنی داشته باشید. حرکت و تحرک کافی می تواند به افزایش جریان خون در پاهای شما کمک کند. قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.
  • پاها و مچ پاها را خم کنید و حرکتشان دهید. اگر لازم است برای مدتی نشسته یا در همان حالت بمانید، پاهای خود را حرکت دهید. مچ پاهای خود را به سمت بالا و پایین خم کنید. سعی کنید ماهیچه های ساق پا را منقبض و شل کنید تا جریان خون در پاهایتان حفظ شود.
  • وزن خود را در محدوده‌ای حفظ کنید که برای سلامتی شما مناسب باشد. وزن سالم می تواند فشار روی دیواره رگ های خونی شما را محدود کند تا عملکرد طبیعی و نرمالی داشته باشند.
  • پاهای خود را بلند کنید (بالا بیاورید). سعی کنید این کار را حداقل دو مرتبه در روز و هر بار به مدت 30 دقیقه انجام دهید. ارتفاع پاهای شما باید حداقل به سطح قلب شما برسد (به صورت دراز کشیده).
  • جوراب واریس بپوشید. ارائه دهنده شما ممکن است استفاده از جوراب های فشاری را برای بهبود جریان خون در پاهای شما توصیه کند. همچنین ممکن است پس از درمان وریدهای عنکبوتی نیز، برای مدت کوتاهی نیاز به پوشیدن جوراب فشاری داشته باشید. همیشه قبل از شروع هر نوع درمان فشاری با پزشک خود صحبت کنید.

در این لینک 👈 کاربرد جوارب واریس

اگر رگ های عنکبوتی داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

رگهای عنکبوتی معمولا منجر به بروز مشکلات سلامتی جدی نمی شوند. درمان معمولا آنها را از بین می برد و به شما کمک می کند تا در مورد ظاهر پوست خود احساس بهتری داشته باشید. در صورت ایجاد رگ های عنکبوتی جدید، ممکن است در آینده دوباره به تمدید درمان نیاز داشته باشید.

اگر CVI دارید، لازم است درخصوص سیر بیماری با یک پزشک متخصص در مورد آنچه باید در آینده انتظار داشته باشید صحبت کنید.

زندگی با وجود رگ‌های عنکبوتی

چگونه از خود مراقبت کنم؟

توصیه های پزشک خود را درخصوص تغییر سبک زندگی که ممکن است جریان خون را بهبود بخشند، رعایت کنید. نکات رایج عبارتند از:

  • بیشتر تحرک داشته باشید؛ سعی کنید هر روز سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. این شامل ورزش اختصاصی، به علاوه افزودن تحرک به روال عادی و روتین زندگی می شود. همچنین این امر، به معنای اجتناب از ایستادن یا نشستن طولانی مدت و بدون وقفه است.
  • از یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب خود استفاده کنید؛ یک الگوی غذایی که سبب سلامت قلب شود، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، می تواند به شما کمک کند وزنی را که برای شما مناسب است حفظ کنید. همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.
  • پاهای خود را بالا بیاورید. قرار دادن پاها در سطح قلب یا بالاتر می تواند به بهبود جریان خون در پاهای شما کمک کند. این به نوبه خود می تواند به جلوگیری از تشکیل رگ های عنکبوت جدید یا واریس کمک کند. همچنین امکان مدیریت و کنترل علایم را نیز فراهم می کند.

هشت ماده غذایی موثر در درمان رگ‌های واریسی

مواد غذایی که برای واریس ضرر دارند!

چه زمانی باید به دنبال مراقبت و درمان پزشکی باشم؟

اگر در مورد رگ های خونی خود نگرانی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید و برای ویزیت و معاینه برنامه ریزی کنید.

همچنین درصورت وجود شرایط زیر به پزشک خود مراجعه نمایید:

  • ورید عنکبوتی (یا هر رگ خونی) متورم یا قرمز به نظر می رسد، یا وقتی آن را لمس می کنید، احساس گرما یا حساسیت دارید. اینها می توانند از نشانه های لخته شدن خون باشند.
  • متوجه بثورات جلدی یا زخم روی پوست خود شوید.
  • متوجه ایجاد تغییراتی در رنگ پوست خود شوید.
  • علایمی دارید که در انجام  فعالیت ها و زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند.

چه سوالاتی را باید از پزشک بپرسم؟

با پزشک خود در مورد رگ های عنکبوتی و شرایط مربوط به آنها صحبت کنید. سوالاتی که باید از پزشک یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی بپرسید، به شرح ذیل است:

  • آیا باید نگران وجود رگهای عنکبوتی خود باشم؟
  • آیا رگهای عنکبوتی من نشانه یک مشکل اساسی در سلامتی بدن است؟
  • چگونه می توانم از ابتلا به رگ های عنکبوتی بیشتر جلوگیری کنم؟
  • کدام روشهای درمانی ممکن است برای من مناسب باشند؟
  • قبل، حین و بعد از درمان انتظار چه شرایطی را داشته باشم؟
  • عوارض جانبی یا عوارض احتمالی درمان چیست؟
  • چه تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنم؟

سخن پایانی

ممکن است از ظاهر رگ های عنکبوتی خود ناراضی باشید. اما مطمئن باشید که رگ‌های عنکبوتی معمولا بی خطر بوده و درمان نیز اغلب آنها را از بین می برد. با این حال، همیشه ایده خوبی است که در مورد هر سیاهرگ عنکبوتی جدیدی که متوجه ایجاد آن شدید با پزشک یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. چرا که گاهی اوقات وجود این عروق می توانند نشانه اولیه مشکلات جدی تری در سلامتی بدن و جریان خون باشند. از پزشک خود در مورد تغییر سبک زندگی که می تواند به جلوگیری از تشکیل رگ های عنکبوتی جدید کمک کند، مشاوره بگیرید.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *