راهنمای انتخاب بهترین سمعک

راهنمای انتخاب بهترین سمعک
راهنمای انتخاب سمعک

سمعک چیست؟

سمعك (Hearing Aid) تقویت‌کننده الكترونيكي كوچكي است كه به فرد كمك مي­كند تا صداها را بهتر بشنود . سمعك صداها را براي فرد کم‌شنوا طوري تقويت می‌کند كه فرد بتواند به راحتي بشنود، با ديگران ارتباط برقرار كند و در فعاليت­ هاي روزمره حضوری فعال داشته باشد.

هدف سمعك تنها تقويت و بلندي صدا نيست. بلكه امروزه در طراحي سمعك­ ها سعي بر اين است كه گفتار واضح‌تر در اختيار افراد استفاده كننده از سمعك قرار گيرد و در عين حال تقويت صداهاي مزاحم محيطي كاهش يابد . طبق تحقیقات متعدد انجام شده در سراسر دنیا، افراد کم‌شنوای استفاده كننده از سمعك، درك گفتار بهتري نسبت به سایر افراد کم‌شنوا دارند.

اجزا سمعک :

هر سمعك سه بخش پايه دارد:

1-  میکروفون Microphone

2-  تقویت‌کننده Amplifier

3- رسیور  Receiver

ميكروفون سمعك صدا را از محیط دريافت مي­كند،امواج صوتي را به سيگنال­هاي الكتريكي تبديل کرده و به تقویت‌کننده تحويل می‌دهد. تقویت‌کننده قدرت صدا را افزايش مي­دهد و سپس صدا را از طريق رسيور به گوش می‌رساند.

طبقه­ بندی سمعک از لحاظ تکنولوژی :       

   1) سمعک­ های آنالوگ

      سمعک‌های آنالوگ امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و این سیگنال‌های الکتریکی به آمپلی فایر ارسال می‌شود . این سمعک‌ها   دارای تنظیم صدا و کنترل زیر و بم می‌باشند و تنها امکان تنظیم یک برنامه در آن‌ها وجود دارد.

   2) سمعک ­های قابل برنامه­ ریزی

       سمعک­ های آنالوگی هستند که به‌وسیله کامپیوتر تنظیم می­ شوند و امکان تنظیم بیش از یک برنامه در این گروه وجود دارد.

   3) سمعک‌های دیجیتال

      این دسته از سمعک ­ها امواج صوتی دریافت شده را قبل از تقویت به کدهای عددی تبدیل می‌کنند، درست مانند یک کامپیوتر. به دلیل اینکه کدهای  عددی، اطلاعات زیر و بمی یا بلندی صدا را در بر می­ گیرند، سمعک­ های دیجیتال در فرکانس‌های مختلف قابل تنظیم هستند.

  4) سمعک هوشمند

  این سمعک نسل دوم سمعک­های دیجیتال بوده که قابلیت انطباق با شرایط محیط­های مختلف شنیداری را دارند. این گروه از سمعک با برخورداری از    ردیاب­ های سیگنال گفتار، گوینده را در محیط جستجو کرده و صدای وی را به‌خوبی تقویت می­ کنند . با استفاده از این گروه از سمعک­ ها، صداهای گفتاری و آرم در مدارات پردازشی مجزا پردازش و تقویت و درنهایت تلفیق شده و به این ترتیب امکان شنوایی ایده آل فراهم می­شود.

طبقه­ بندی سمعک از لحاظ اندازه :

1- سمعک­ های داخل گوشی :

در این گروه از سمعک ­ها، تمامی اجزای سمعک درون گوش قرار می­گیرد. متخصص شنوایی از گوش فرد کم‌شنوا قالب ­گیری کرده و کیت سمعک درون این قالب، کاملاً اندازه گوش هر فرد قرار داده می ­شود.

2- سمعک ­های پشت‌گوشی :

در این گروه از سمعک­ها، تمامی اجزای سمعک پشت گوش قرار می­گیرد. همانند گروه قبلی، قالب گوش توسط متخصص شنوایی گرفته می­ شود تا این قالب، سمعک را پشت گوش محکم نگاه داشته و مسیر مناسبی را برای ورود صدا به درون مجرای گوش فراهم آورد.

3- سمعک‌هایRIC  :

درسمعک­ های RIC (Reciever In the Canal)، میکروفون و تقویت‌کننده پشت گوش قرا گرفته و رسیور درون مجرای گوش قرار می­ گیرد. در هنگام تجویز این گروه از سمعک ­ها، نیازی به قالب‌گیری از گوش نیست.

کدام سمعک مناسب است؟

برای انتخاب سمعک جهت فرد کم‌شنوا باید عوامل گوناگونی موردتوجه قرار بگیرد. میزان و نوع افت شنوایی، سن، توانایی حرکتی و شرایط روحی از جمله این موارد هستند. بنابراین سمعکی که برای یک فرد تجویز می ­شود، برای فرد کم‌شنوای دیگر مناسب نیست. مشاوره با متخصص بهترین روش برای تجویز بهترین سمعک برای هر فرد است.

مترجم : دکتر آزاده ابراهیمی (متخصص شنوایی)

فروشگاه بازارطب

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *