دیابتی ها در ماه رمضان

دیابت در ماه رمضان

افراد دیابتی از سه ماه پیش از ماه مبارک رمضان برای روزه داری آماده شوند.

بیشتر افراد دیابتی که قصد روزه داری درماه مبارک رمضان را دارند باید حدود 3 ماه پیش از این ماه مبارک به پزشک خود مراجعه و نکات آموزشی درباره روزه داری ویژه خود را فرا بگیرند.

 علی اکبر رئوف صائب کارشناس دیابت در سمپوزیم دیابت و روزه داری با بیان اینکه: اکثر بیماران دیابتی که قصد روزه داری و بهره مندی از ثواب این امرالهی را دارند تنها چندروز پیش از این ماه مبارک به پزشک خویش برای دریافت نکات اساسی مراجعه می کنند.

اما متاسفانه این توصیه ها اگر بخواهد به صورت اصولی باشد نمی تواند در یک زمان کوتاه و یکی دوساعت به وی ارائه شود فرد دیابتی که شوق روزه داری دارد باید حتما حدود3 ماه پیش از این ماه مبارک به پزشک معالج خویش مراجعه کند.

وی در ادامه افزود: مسئله مهمی که پزشکانی که در برابر با بیماران دیابتی با آن روبرو هستند این است که بیمار با شرایط دیابت حاد تنها چند روز پیش از ماه رمضان به پزشک مراجعه کرد و خواستار توصیه های روزه داری برای خویش است. اما نکته مهم این است که این امر باید از مدت ها پیش صورت گرفته باشد. تا فرد دیابتی به خوبی برای روزه داری آماده شده باشد. در مواردی مشاهده شده است که بیمار با شرایط نامناسب دیابتی که دارای ریسک بالاست و در چند ماه قبل از ماه مبارک رمضان با علائم خطرناک دیابت مانند افت قندخون یا حتی اینکه به کمای دیابتی رفته است تنها چند روز مانده به ماه رمضان به پزشک مراجعه کرده و خواستار توصیه های روزه داری می شود.

وی بیان کرد: بیمارانی با این شرایط در امر روزه داری با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند به خوبی برای این فریضه الهی محیا شوند. علاوه بر این بیماران دیابتی با ریسک بالا مانند قندخون کنترل نشده کسانی هستندکه شامل این امر می شوند.

وی در آخر گفت: در مطالعات صورت پذیرفته نتایج این را نشان می دهد که افرادی که جهت روزه داری از ماه های پیش توصیه های لازم راکسب کرده اند تا چهار برابر کمتر با افت قند خون مواجه شده اند.

سمپوزیوم یک روزه دیابت و روزه داری در هتل پارس مشهد برگزار شد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *