درمان دیابت

درمان دیابت

درمان دیابت

بیماری دیابت یک بیماری به هم وابسته می باشد که به دلیل قند خون در فرد قابل کنترل نمی باشد.

بیماری دیابت

انرژی بدن از قند خون یا همان گلوکز موجود در خون تهیه می شود . در هنگاه راه رفتن ،دویدن ،ورزش کردن و یا حتی انجام  کارهای روزانه خود نیاز به انرژی می باشد .

کبد در بدن از غذاهی مصرفی به تولید گلوکز می پردازد ..البته سطح تولید گلوکز با کمک تعدادی از هورمون ها کنترل می شود .یکی از این هورمون ها انسولین می باشد .

انسولین به گلوکز کمک می کند که از خون به بخش های دیگر برود ،مثل کبد ،سلول های چربی،عضلات و…تا بتواند انرژی برای بدن تولید کند .

اگر فرد مبتلا به دیابت باشد نمی تواند وارد سلول ها شود و این انرژی در خون باقی می ماند . در نتیجه این امر سبب آسیب رساندن به سلول هایی که نیازمند به گلوکز برای کسب انرژی هستند و همچنین دیگر عضو های بدن آسیب می رساند .

بیشتر بخوانید > علائم و درمان زخم پای دیابتی

انواع دیابت

دیابت نوع 1:

در این نوع دیابت مقدار انسولین تولید شده توسز بدن ناکافی می باشد یا گاهی نیز اصلا انسولین تولید نمی شود .

دیابت نوع 2:

در این نوع دیابت مقدار اسولین ساخته شده کافی نمی باشد و بدن نمی تواند از آن در جهت مناسب استفاده کند .

نوع اخر دیابت نیز وجود دارد که  گاهی درسه ماه اول  دوران بارداری دیده می شود .

درمان دیابت

تحقیقات بسیاری پیرامون درمان دیابت و یا نحوه پیشگیری از دیابت انجام شده است .

درمان طبیعی برای درمان این بیماری و درمان مشکلات ناشی از آن شامل مراقبت از خویشاوندان نزدیک مبتلا و پرس وجو در مورد راهکار های است که بتوان این بیماری را متوقف کرد .

به تازگی تنها درمان دیابت نوع 1،پیوند پانکراس می باشد . هرچند باید گفت انجام این جراحی برای یک فرد دیابتی خطر آفرین می باشد .

علاوه بر خطر داشتن این روش بیمار پیوندی باید تا آخر عمر از داروهای مخصوصی استفاده کند که سیستم ایمنی خود را تضعیف کند ،با این روند فرد بیمار نمی تواند به سادگی از خود در برای بیماری ها دفاع کند .

پس انجام پیوند پانکراس یک راه قطعی برای درمان دیابت نوع 1 نمی باشد . اگرچه باید درمان مناسبی برای دیابت نوع 1 وجود داشته باشد اما با کمک آزمایشات و مطالعات دیگر می توان راه کارهای فراوانی برای درمان این بیماری دانشت و مبتلایان می توانند با وجود این بیماری زندگی خوب و سالمی داشته باشند .

در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 این امکان وجود دارد که بتوانند روزی مصرف دارو را کنار بگذارند.می توان با انجام فعالیت های بدنی و رعایت رژیم غذایی مناسب این بیماری را کنترل کرد زیرا ایناقدامات در واقع بخشی از درمان محسوب می گردد . مصرف غذاهای دیابتی و انجام منطم تمرینات به کودکان مبتلا به نوع دیابت نوع 1 کمک می کند تا مقدار انسولین مصرفی را کاهش دهند .

باید گفت بعضی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تانشته اند با کمک پیروی از رژیم غذایی خاص و انجام فعالیت های ورزشی و تجهیزات پزشکی برای درمان دیابت  این بیماری را به راحتی کنترل کنند .

پیشروی از روش های درمانی شاید کمی برای بیمار دشوار و پیچیده باشد،ولی باید مورد توجه قرارگیرد .زیرا همانطور که گفته شد میتوان با دیابت نیز یک زندگی سالم و طولانی داشته باشید .

فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب برای درمان د یابت محصولات فراوانی را روانه ی بازار کرده است . که به آن ها اشاره می کنیم .

بیشتر بخوانید > دیابت و تاثیر آن بر بینایی

پانسمان زخم

پانسمان زخم برای درمان زخم می باشد که انواع مختلفی از این محصولات را در زیر مجموعه خود دارد .

پانسمان آلژینات سوربالگون، پانسمان آلژینات سوربالگون پر کننده، پانسمان آکواسل ساده ، پانسمان آکواسل فوم نقره دار لبه دار، پانسمان هیدواکتیو، گاز پارافینه استریل، آسکینا تاچ و …

در این لینک > انواع پانسمان فوم

دستگاه قند خون

همانطوریکه می دانید کنترل دقیق قند خون در جلوگیری از عوارض دیابت بسیار تاثیر گذار است، بیمارانی که کنترل قند خون روزانه آنها بسیار حیاتی است مثل افرادی که مکرراٌ افت قند خون دارند ، کسانی که انسولین تزریق می کنند ، افراد با دیابت حاملگی نیازمند پایش روزانه قند خون ، به منظور حفظ آن در بهترین مقدار ،توصیه کادر پزشکی به استفاده از این دستگاه ها می باشد.

 دستگاه اندازه گیری دیابتEasyGluco  دستگاه اندازه گیری قندخون گلوکوکارد 01 مینی، نوار دستگاه گلوکوکارد 01،

  ،کتاب زندگی با دیابت و…

انواع انسولین

انسولین های کوتاه اثر یا تند اثر

انسولین کوتاه اثر ایده آل، انسولینی است که شروع اثر آن کمتر از یک ساعت و مدت اثر آن کمتر از 4 ساعت باشد و در همه ی بیماران اثر یکسان داشته باشد.

رگولار: معایب این نوع انسولین آن است که شخص حتماً باید 30 دقیقه قبل از غذا آن را تزریق کند. دیگر این که مشکل هپیوگلیسمی بین وعده های غذایی پیش می ‌آورد، زیرا اگرچه انسولین رگولار، گاهی 2ساعت بعد از تزریق به اوج اثر خود می‌رسد، ولی در بیش تر مواقع این اوج اثر 4 تا 6 ساعت بعد از تزریق اتفاق می افتد یعنی وقتی که سطح قند خون پایین آمده است. بنابراین، تزریق این نوع انسولین برای کسانی که میان وعده مصرف می کنند بهتر است.

لیسپرو: این انسولین تند اثر، برای کنترل افزایش ناگهانی قند خون بعد از غذا، نسبت به رگولار ارجحیت دارد. مزیت آن این است که در هر زمان می تواند تزریق شود و خطر بروز هپیوگلیسمی و افزایش وزن با آن کمتر است.

ترکیب انسولین لیسپرو با یک انسولین متوسط اثر، بهترین نتیجه را می دهد.

آسپارت: آسپارت قند خون بعد از غذا را شبیه به لیسپرو تنظیم می کند، ولی زودتر به اوج اثر می رسد و طول اثر کمتری دارد.

انسولین متوسط و طولانی اثر

انسولین متوسط اثر ایده آل، انسولینی است که نیمه عمر زیاد داشته باشد، اوج اثر مشخص نداشته باشد، یک بار در روز تزریق شود و از فردی تا فرد دیگر هم متغیر نباشد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *