انواع بیماری و نشانه های پوستی آن

نشانه های پوستی بیماری
انواع بیماری و نشانه های پوستی آن

انواع بیماری و نشانه های پوستی آن

پوست، پنجره سلامت بدن

پوستتان می‌تواند سلامت بدن شما را نشان دهد. این جمله را جوزف جوریزو یکی از محققانی که کتاب علائم پوستی بیماری‌های داخلی را نوشته می‌گوید. بسیاری از بیماری‌ها و شرایط بد جسمانی و حتی گاهی خیلی خطرناک، در ابتدا با مشکلات پوستی تظاهر می‌کنند.

 راش‌های بال پروانه‌ای

راش‌های بال پروانه‌ای در دو طرف صورت، اغلب علائم بیماری لوپوس است؛ اما نباید سریع نتیجه گرفت. ممکن است بیماری روزاسه یا درماتیت تماسی باشد. متأسفانه فقط گاهی اوقات علامت لوپوس می‌باشد و فقط آزمایش‌ها بعدی می‌تواند آن را تائید کند.

پلاک‌های مخملی

پلاک‌های مخملی در گردن یا زیر بغل، دیابت را مطرح می‌کنند. این شرایط پوستی که اكانتوزيس نيگريكانس نامیده می‌شود، می‌تواند به دلیل چاقی یا شرایط خوش‌خیم دیگری نیز ایجاد شود؛ اما اغلب در دیابت خیلی شایع است. به‌ندرت آکانتوزیست نیپریکانس درجاهای دیگری مانند دست‌ها یا لب ایجاد می‌شود که ممکن است نشانه بدخیمی داخلی باشد.

پلاک پا با لبه قرمز و مرکز طلایی

این زخم با لبه قرمز و مرکز طلایی‌رنگ اصطلاحاً،‌ نكروبيوزيس لیپوئیدیکا دیابتیکروم نامیده می‌شود. همان طوری که از اسم آن پیداست نشانه بیماری دیابت است؛‌ اما نادر است. با یک دایره قرمز کدر شروع‌شده که کم‌کم حاشیه آن مشخص و شفاف می‌شود. گاهی اوقات ممکن است پوست ترک‌خورده،‌ دردناک و خارش‌دار شود.

برآمدگی‌های بنفش خارش‌دار

لیکن پلان یک راش پوستی برجسته بنفش‌رنگ در سطح صاف و گاهاً خارش‌دار است. معمولاً روی مچ دست یا پا ظاهر می‌شود؛ اما ممکن است که در دهان، پشت کمر، ‌گردن، پاها یا ژنيتال هم دیده شوند. علت آن ناشناخته است؛ اما نیاز به بررسی تست‌های کبدی می‌باشد و حتی آن را مرتبط با هپاتیت C‌ می‌دانند.

بیشتر بخوانید > سرطان پوست و ضایعات پوستی پیش از آن

ضایعات پوست پرتقالی همرنگ پوست روی پشت

لکه شاگرین یا دانه چرمی به ضایعات همرنگ پوست در ناحیه پشت که زمینه پوست پرتقالی دارند، گفته می‌شود. آن‌ها اغلب با علائم دیگر پوستی مثل برجستگی‌های شبیه آکنه قرمز و قهوه‌ای که روی بینی یا گونه پخش‌شده‌اند و ضایعات شبیه برگ درخت زبان گنجشک که اغلب در پشت ایجاد می‌شود، همراه‌اند. این‌ها نشانه بیماری توبروزاسکلروز است.

تریپل پالم

شرایط پوستی‌ای که کف دست ضخیم شده و چین‌های مشخص سفید مخملی در خطوط دست وجود دارد، تریپل پالم نامیده می‌شود. 90٪ علت آن می‌تواند cancer باشد. اگر تنها کف دست درگیر باشد، ممکن است علائم مربوط به سرطان ریه باشد. اگر تریپل پالم همراه اگانتوزيس نيگريكانس باشد، احتمال سرطان معده را مطرح می‌کند.

دست‌وپای چوبي

این اصطلاح اولین بار در سال 1997 در مورد فیبروز سیستم کلیوی که قسمت‌های تحتانی دست‌وپا دچار برجستگی‌های قهوه‌ای رنگ شدند، توصیف شد که سریعاً دست‌وپا به رنگ قهوه‌ای، مثل چوب می‌شوند. اغلب نقاط کوچک زردرنگ در چشم‌ها نیز وجود دارد. اخیراً محققان یافته‌اند که مواد رنگی‌ای که در MRI‌ استفاده می‌شود، می‌تواند شروع کننده این وضعیت در بعضی بیماران که مشکل کلیه دارند باشد.

راش بزرگ پوسته دهنده روی باسن و زبان قرمز

خوشبختانه اريتم مهاجر نكروليتيك بسیار ناشایع است. راش قرمز پوسته دهنده اغلب به‌صورت زخم‌های کوچک روی پوست که در افراد مسن‌تر دیده می‌شود، شروع می‌شود. معمولاً از چین‌های باسن و کف دست شروع‌شده اما می‌تواند در هر قسمتی از بدن هم دیده شود. زبان قرمز، دردناک و شفاف هم شایع است. این شرایط اغلب نشان‌دهنده تومور پانکراس مخصوصاً گلوكاگونوما است.

همه ضایعات پوست ترسناک نیستند

بیشتر مشکلات پوست، مشکل خاصی را در بدن مطرح نمی‌کنند. برای مثال گرانولوم انولر یک ضایعه گرد برجسته قرمز یا به رنگ پوست است که روی دست‌وپا دیده می‌شود و معمولاً در طول دو سال از بین می‌رود که نشانه مشکل خاصی در بدن شما نیست. البته اگر در بدن بیشتر منتشر شود، زمان بیشتری طول می‌کشد که از بین برود.

 مترجم: دکتر مریم صابر راد (متخصص پوست، مو و تغذیه)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *