سرطان شش، تصورات و حقایق

خطرات سرطان
خطرات سرطان
خطرات سرطان
  1. تصور: اگر مدت زیادی است که سیگار میکشید دیگر خیلی دیرشده است

حقیقت: ترک کردن به همراه خود فواید زیادی دارد. گردش خون به شرایط بهتری خواهد رسید و ریه هایتان بهتر کار خواهند کرد.خطر ابتلا به سرطان در طول زمان کاهش خواهد یافت .۱۰ سال پس از ترک این عادت ، احتمال مبتلا شدن به این بیماری ها به نصف حالت کنونی خود خواهد رسید .

2. تصور: کسانی که کمتر یا به صورت تفننی سیگار میکشند،از کسانی که به صورت منظم و همیشگی این کار را میکنند در خطر کمتری هستند .

حقیقت:انها هم به همان اندازه در خطر هستند . باید نسبت به خطرات مانتول یا جوهر نعناع خشک نیز اگاه بود . بعضی از تحقیقات اشاره به این موضوع دارد که سیگارهای مانتول حتی ممکن است خطرناکتر و سخت تر قابل ترک باشد. حس خنک و ارام این سیگارها باعث تحریک فرد برای عمیق تر به داخل کشیدن دود میشود.

3. تصور: کشیدن ماریجوانا خطر ساز نیست .

حقیقت: کشیدن ماریجوانا حتی احتمال سرطان ریه را هم افزایش میدهد.بسیاری از افراد مصرف کننده ماریجوانا ، سیگار هم میکشند.تحقيقات نشان داده است كه افرادي كه به طور همزمان مصرف كننده ماريجوانا و سيگار هستند ، میتوانند بسیار نزدیک به خطرابتلا به سرطان ریه باشند.

4. تصور: مکمل های انتی اکسیدانی میتوانند فرد را از خطر حفظ کنند .

حقیقت:وقتی که محققان این محصولات را مورد ازمایش قراردادند، به صورت غیر منتظره ای متوجه شدند که خطر بالای سرطان ریه در میان مصرف کنندگان سیگار که از بتاکاروتین هم استفاده میکنند وجود دارد.ابتدا با پزشک خود صحبت کنید . بهتراست که انتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را از طریق میوه ها و سبزیجات تامین کرد.

  5. تصور: سیگارهای برگ و پیپ ها برای مصرف کننده اش خطر افرین نیست .

حقیقت: درست مثل سیگارها،سیگار های برگ و پیپ ها هم شما را در خطر ابتلا به بیماری سرطان دهان ،سرطان گلو ، سرطان مری و ریه قرار میدهد .سیگار کشیدن به طور خاص بسیار شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی و‌ریوی نزدیک میکند.

6. تصور: سیگار کشیدن به تنهایی عامل خطر است .

حقیقت: اگرچه بزرگترین عامل خطر است اما موارد دیگری هم دخیل هستند .NO2 كه عامل سرطان ریه میباشد یک گاز بدون بوی رادیو اکتیو است که رادون نامیده میشود. نه تنها به وسیله سنگ و خاک به بیرون وارد میشود بلکه از درون خانه ها و سایر ساختمان ها هم به بیرون نشست میکند. شما میتوانید خانه و‌محل کارتان را در مورد این موضوع ازمایش کنید . به سازمان بهداشت و سلامت کشور یا ایالتتان به منظور گرفتن اطلاعات تماس بگیرید .

7. تصور:پودر تالک یا طلق یک عامل محسوب میشود.

حقیقت:تحقیقان هیچ ارتباط مشخصی را بین سرطان ریه و‌تنفس اتفاقی در هوایی با پودر تالک یافت نکرده اند .افرادی که به سایر مواد شیمیایی شامل پنبه نسوز و  کلوراید وينيلي  سرو كار دارند،احتمال ابتلا به سرطان در انها افزايش ميابد .

 8. تصور:اگر مبتلا به سرطان ریه هستید دیگر ترک کردن بی فایده است .

حقیقت:اگر شما ترک‌ کنید درمان بهتر عمل خواهد کرد و مضررات موجود خفیف تر خواهد شد . اگر نیاز به عمل باشد فرد ترک کرده زود تر از یک فرد مصرف کننده سیگار بهبود خواهد یافت .

اگر نیاز به پرتو درمانی برای سرطان حنجره باشد ، فردی که ترک کرده کمتر احتمال برگشت بیماری را خواهد داشت و در بعضی مواقع ترک کردن باعث میشود تا احتمال سرطان دیگر کاهش یابد .

 9. تصور:ورزش تاثیری بر خطرات ندارد

حقیقت:تحقیقات نشان داده که حرکات فیزیکی‌ منظم در افراد انها را کمتر در خطر ابتلا به سرطان ریه قرار میدهد . کار کردن در بیرون از خانه نیز برای بهتر کردن عملکرد ریه موثر است و از بیماری های قلبی‌ نظیر سکته و‌سایر شرایط جدی و خطر افرین جلوگیری میکند

 10. تصور:الودگی هوا عامل سرطان ریه نیست.

حقیقت:اگرچه دخانیات بزرگترین تهدید محسوب میشود ، اما الودگی هوا نیز خطر ساز است. افراد ساکن محیط های الوده تر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه نسبت به افراد ساکن محیط های پاکیزه تر قرار دارند .

بسیاری از شهر های ایالات امریکایی سعی بر میزان کاهش الودگی در سالهای اخیر کرده اند اما هنوز هم‌ در سایر نقاط دنیا میزان بالایی از خطر الودگی وجود دارد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *