جای جوش فرورفته چگونه درمان می شود؟

درمان جای جوش

جای جوش فرورفته چگونه درمان می شود؟

جای جوش از نوع بوکسار یا مربعی

اسکار بوکسار نوعی از اسکار آکنه و از نوع اسکار آتروفیک بوده و رایج ترین نوع جای جوش است. ۲۰ الی ۳۰% از اسکارهای آتروفیک را نوع بوکسار تشکیل می دهد. دیگر انواع اسکار آتروفیک نوع گرد و مثلثی (نوک تیز) هستند. درمان این انواع جای جوش در خانه و با روش های طبیعی امکان پذیر نیست و بسته به شدت و میزان جوشگاه، تنها روش های تخصصی تری همچون لیزر درمانی تاثیر گذار هستند. اگرچه گاهی همین روش ها نیز به دلیل شدت و عمق ضایعات، جای جوش را به طور کامل از بین نمی برند اما پیشرفت به سزایی را در ظاهر آن ها ایجاد می کنند.

اسکار نوک تیز یا مثلثی چیست؟

اسکار آتروفیک از نوع نوک تیز، ظاهری مانند نقاط تیز فرو رفته در پوست دارد. این نوع از جای جوش عمدتا به دلیل آکنه های چرکی، بزرگ و کیستیک مانند پاپول ها به وجود می آید. اسکار مثلثی نازک تر از انواع اسکارهای آتروفیک بوده اما عمق بیشتری دارد.

جای جوش فرورفته چگونه درمان می شود؟

درمان معمول شامل لیزر تراپی، سابسیژن، میکرونیدلینگ یا جراحی پلاستیک است که باید حتما توسط متخصص پوست متبحر انجام گیرد.

پانچ گرافت جای جوش

بهترین درمان برای جای جوش نوک تیز و فرو رفته گرافت از نوع پانچ است. این نوع گرافت توسط وسیله ای به نام پانچ انجام می شود که عمق مشخصی از پوست ضایعه را به صورت دایره ای جدا نموده و سپس آن را با پوست سالم جایگزین می کند. نکته منفی این روش نیاز به انجام جراحی های متعدد (گاهی تا ۲۰ بار) برای یک جای جوش است. پانچ گرافت سایر مشکلا پوستی را نیز برطرف می کند.

تخلیه جای جوش با پانچ

در این روش نیز اسکار با پانچ برداشته می شود اما گرافت صورت نمی گیرد. ضایعه بخیه خورده  و جمع می شود. تخلیه با پانچ یکی از موثرترین روش ها برای رفع جای جوش نوک تیز و فرو رفته است اما بر سایر اشکالات پوستی تاثیری ندارد.

لیزر درمانی برای از بین بردن جای جوش

درمان با اشعه لیزر بیشتر روی اسکار های سطحی و خفیف موثر است. لیزر قادر به از بین لک های ناشی از جوش و افزایش کلاژن پوستی و در نتیجه پر شدن جوشگاه است. اثر درمانی جانبی این روش رفع چروک های پوستی است. برای انجام بیشتر روش های لیزر درمانی پوست باید از شرایطی زیر بهره مند باشد:

  • عدم وجود تبخال و تاول
  • عدم وجود جوش فعال در ناحیه ی تحت درمان
  • عدم ابتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • مصرف داروهای خاصی که پوست را نسبت به اشعه لیزر حساس می کنند
لیزردرمانی جای جوش

بیشتر بخوانید > لیزر درمانی

میکرونیدلینگ جای جوش

در این تکنیک تعداد زیادی سوزن بسیار نازک و تیز همزمان وارد پوست شده و تا درم فرو می روند.
عمق نفوذ این سوزن ها باید توسط پزشک و با توجه به شدت اسکار ها تعیین شود.
زخم های بسیار کوچک ایجاد شده در لایه ی عمقی پوست علاوه بر باز نمودن چسبندگی موجود در عمق اسکار ها، باعث تحریک فعالیت کلاژن سازی و ترمیم پوست می شود. یکی از مزایای این روش عدم ایجاد عوارض جانبی همچون قرمزی و اسکار است.

میکرودرم ابریژن برای درمان اسکارجوش

در این روش ذرات بسیار ریز و دارای وجوه تیز با شدت روی پوست پرتاب می شوند و یک لایه برداری خفیف تا متوسط از سطح پوست انجام می گیرد.
این روش تاثیر کمتری در از بین بردن اسکارهای فرورفته دارد.

آیا استفاده از کرم برای رفع جای جوش مفید است؟

کرم ها و لایه بردارهای شیمیایی تاثیرگذاری کمتری نسبت به روش های ذکر شده دارند.
بیشترین اثرگذاری این روش ها روی لک ها و ناهماهنگی رنگی پوست است.
اما استفاده از این ترکیبات در کنار روش های دیگر (با فاصله) معمولا توسط متخصصان توصیه شده و تاثیر هر دو روش را افزایش می دهد.

بازارطب