تاثیر جنسیت جنین بر دیابت

جنسیت جنین
جنسیت جنین و دیابت

تاثیر جنسیت جنین بر دیابت

دیابت بارداری چیست؟

برخی زنان در دوران بارداری با قند خون بالا مواجه می شوند. در صورت عدم مقابله بدن مادر به دیابت بارداری مبتلا خواهد شد. دیابت بارداری کنترل نشده برای مادر خطرناک است. از طرفی می تواند منجر به اختلالات متعدد در جنین شود. مقاومت به انسولین به دلیل تغییرات هورمونی در تمام زنان باردار مشاهده می شود. اما علت ایجاد دیابت بارداری در واقع کاهش عملکرد پانکراس در تولید انسولین کافی برای جبران مقاومت به انسولین است. اگرچه نمی توان به طور دقیق ابتلای فرد به دیابت یا نوع آن را پیش بینی نمود. اما با کمک بررسی ریسک فاکتور ها می توان تا حدودی احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در اندازه گیری کرد. ریسک فاکتورهای متعددی همچون سن بالای ۳۵ سال، سابقه دیابت و جنسیت جنین در ایجاد دیابت بارداری موثر هستند.

تاثیر جنسیت جنین بر هورمون ها

جنسیت جنین با تاثیر بر فیزیولوژی مادر می تواند منجر به عوارضی در بارداری شود. خود دیابت بارداری نیز احتمال ابتلای فرد به دیابت در بارداری بعدی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می دهد. در افراد مختلف میزان حساسیت و پاسخ به تغییرات هورمونی در دوران بارداری متفاوت است. مادران باردار با جنین دختر دچار افزایش هورمون های استروژن می شوند که با ریسک بالاتر افسردگی و تغییرات خلق و خو در این مادران مرتبط می باشد. بر هم خوردن تنظیم هورمون های زنان باردار، سطوح متفاوت و تاثیر آن ها بر سایر روند های بدن در بارداری با جنین دختر و پسر ممکن است یکی از دلایل عوارضی همچون دیابت بارداری باشد.

تاثیر جنسیت بر قند خون | دیابت بارداری و جنسیت جنین

همان طور که گفته شد بارداری با اثر بر پانکراس موجب تغییر تولید یا اثرگذاری انسولین، افزایش قند خون و دیابت می گردد. بر اساس برخی پژوهش های بالینی و آماری، در صورتی که مادر مبتلا به دیابت بارداری دارای جنین دختر باشد احتمال ابتلا به دیابت نوع دو پس از اتمام دوره بارداری افزایش می یابد. اگرچه میزان این ریسک بسیار کم است اما نشان می دهد که جنسیت جنین می تواند تاثیرات متفاوتی در سوخت و ساز و فیزیولوژی بدن مادر داشته باشد که باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند. علل و مکانیسم دقیق اثر جنسیت جنین بر عملکرد انسولین و میزان قند خون مادران طی بارداری هنوز به طور کامل مشخص نیست.

اگر جنین دختر باشد

طبق تحقیقات متعدد ابتلا به دیابت در حدود ۱۰% از مادران طی اولین بارداری مشاهده شد.
زنانی بارداری که نوزاد آن ها پسر بود ۳ برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت در بارداری دوم خود نشان دادند.
از بین زنانی که مبتلا به دیابت بارداری شدند، ابتلا به دیابت نوع ۲ پس از تولد نوزاد در زنانی که دارای دختر بودند ۷% بیشتر بود.
اگرچه این تفاوت بسیار کم است.
به طور کلی زنان مبتلا به دیابت بارداری ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت داشته و باید مراقبت های لازم جهت پیشگیری را به عمل بیاورند.

اگر جنین پسر باشد

طبق پژوهش ها بارداری با جنین پسر بیش از جنین دختر بر متابولیسم مادر تاثیر گزار است.
همچنین مشاهده شده که جنین پسر ریسک بالاتری برای دیابت بارداری ایجاد می کند.
به نظر می رسد جنین پسر عملکرد سلول های تولید کننده انسولین را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مادر دچار کاهش توانایی تولید انسولین می شود. در نتیجه نمی توانند مقاومت به انسولین بارداری را جبران کنند.
هنوز دقیقا مشخص نیست که جنین چگونه می تواند متابولیسم مادر را تغییر دهد.
دیابت در بارداری دوم این افراد تحت تاثیر جنسیت جنین قرار ندارد.
زیرا به طور کلی ریسک ابتلا به دیابت در بارداری دوم افرادی با سابقه دیابت ۴۰% بیشتر است.

پیشگیری از دیابت بارداری

با تغییر در سبک زندگی می توان تاثیر ریسک فاکتورهایی همچون جنسیت جنین را کمرنگ یا خنثی نمود.
از جمله راه های موثر در پیشگیری از ابتلا به دیابت  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ورزش و تحرک منظم قبل و طی بارداری
  2. افزایش مصرف سبزیجات تازه
  3. کاهش مصرف کربوهیدرات و قند های ساده
  4. رفع کمبود ریز مغذی ها مانند ویتامین D هستند
بازارطب