بونیون یا انحراف انگشت شست پا

بونیون شست پا

بونیون چیست؟

بونیون یک برآمدگی استخوانی است که در روی نقطه اتصال شست با پا (ﻣﻔﺼﻞ ﻣﺘﺎﺗﺎرﺳﻮ ﻓﺎﻻﻧﮋ یا MTP) ایجاد می شود. این مشکل به مرور زمان ایجاد می گردد. بونیون باعث خمیدگی انگشت شست به سمت داخل شده تا جایی که گاهی باعث افتادن شست روی انگشت دوم می شود.

نشانه های بونیون

مشخص ترین علامت بیرون زدگی در قسمت خارجی شست پا است. گاهی درد، ورم و قرمزی نیز دیده شده و حرکت دادن انگشتان خصوصا شست پا مشکل می گردد.

علل ایجاد بونیون

مشکلاتی که باعث ورم و درد مفصلی می شوند همچون آرتریت روماتوئید از عوامل بونیون هستند. پوشیدن کفش تنگ، پوشیدن کفش پاشنه بلند و کفش هایی با پنجه باریک نیز می توانند به بونیون منجر شوند.

بونیون جوانی

بونیون جوانی اغلب در دختران 10 الی 15 ساله به وجود می آید اما در پسران نیز امکان بروز دارد. پزشکان علت دقیق تاثیر جنسیت بر ایجاد بونیون را نمی دانند اما احتمالا به استفاده از کفش های خاص مربوط است. بر خلاف بزرگسالان، جوانان مبتلا به بونیون معمولا قادر به حرکت شست پا هستند اما با درد همراه است. بونیون جوانی معمولا در افرادی با سابقه خانوادگی بروز می کندو ربط زیادی به سلامت فرد ندارد.

بونیونت (بونیون انگشت کوچک)

همانطور که از نام آن مشخص است روی انگشت کوچک پا ایجاد شده و گاهی بونیون خیاط نیز گفته می شود. دو زانو نشستن زیاد و طولانی احتمال آن را افزایش می دهد.

تشخیص بونیون

پزشک تنها با نگاه کردن و معاینه فیزیکی پا می تواند وجود بونیون را تشخیص دهد. اما برای تشخیص وضعیت دقیق استخوان بونیون و بررسی آسیب مفصلی ممکن است عکسبرداری اشعه X تجویز گردد. نتیجه تصویر برداری علت احتمالی و میزان آسیب را مشخص می کند.

درمان انحراف انگشت یا بونیون شست پا

درمان گاهی فقط به پیشگیری از بیشتر شدن انحراف شست منتهی می شود. پزشک یا ارتوپد شما را در انتخاب کفش مناسب راهنمایی می کند. کفش مناسب باید فضای کافی برای پنجه ی پا و انگشتان داشته باشد طوری که انگشتان به یکدیگر فشار وارد نکنند. پاشنه کفش کمتر از 2 اینچ باشد. کفش پاشنه دار به قسمت جلویی پا فشار وارد می کند.

درمان بونیون با یخ

برای کاهش ورم و درد یک بسته یخ یا مواد غذایی یخ زده را در حوله گذاشته و روی موضع قرار دهید. برای جلوگیری از سوختگی سرد، پک سرد را نهایتا 20 دقیقه روی پوست نگاه دارید چون این قسمت عضله و بافت کمتری داشته و راحت تر آسیب می بیند. اگر به مشکلات اعصاب پا یا مشکلات گردش خون مبتلا هستید قبل از این روش با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از پدهای سیلیکونی محافظ پا

پدهای سیلیکونی مخصوص می توانند ناحیه بونیون را در مقابل آسیب محافظت کنند. باز هم بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت نموده یا به مدت کوتاهی این پدها را امتحان کنید. نامناسب بودن سایز و قطر پد فشار بیشتری به پا وارد می کند.

مصرف دارو

مسکن هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن به کاهش تورم و درد کمک می کنند.  اگر بونیون ناشی از آرتریت یا دیگر مشکلات است باید درمان بیماری زمینه ای را در اولویت قرار دهید.

جراحی انحراف شست پا

اگر هیچ یک از درمان ها مفید نباشد، راه نهایی جراحی است که در جوانان انجام آن پیشنهاد نمی شود زیرا هنوز رشد استخوانی کامل نشده و ممکن است بونیون مجددا عود کند.

عوارض بونیون

بورسیت

ساکی پر از مایع به نام بورسا که استخوان های نزدیک مفصل، روی شست را در بر گرفته است. با بزرگ شدن این مفصل در اثر بونیون، بورسا متورم و دردناک می شود که این عارضه بورسیت نام دارد. بورسیت علاوه بر درد، می تواند موجب آسیب به بافت نرم روی مفصل یعنی غضروف شده و در نهایت آرتریت ایجاد کند.

متاتارسالژیا

ورم ناحیه زیر شست در کف پا است که گاهی به دلیل بونیون، کفش تنگ یا گشاد ایجاد شده یا وخیم تر می گردد. استفاده از کفش یا کفی هایی که کفی مناسب دارند به این مشکل کمک می کند.

انگشت چکشی

ممکن است بونیون منجر به ایجاد خمیدگی در مفصل میانی انگشت دوم، سوم یا چهارم شود. این اتفاق زمانی می افتد که تاندون ها و عضلات از جایگاه خود خارج شوند. استفاده از کفش های راحت و مناسب کمک کننده است. انگشت چکشی شدید را می توان با جراحی نیز درمان نمود.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *