خواب با کیفیت در طبیعت

اگر خوابی با کیفیت میخواهید به طبیعت بروید

خواب با کیفیت در طبیعت

محققان دریافتند که وقت گذارانی در طبیعت و دور بودن از هرگونه تجهیزات الکترونیکی ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم میکندو اختلالات خواب را حل میکند.و خوابی با کیفیت را در دل طبیعت تجربه میکنید.

خواب در طبیعت

نشریه بایولوژی، محققان برای انجام این تحقیقات از پنج داوطلب خواستند که به مدت شش روز در طبیعت زندگی کنند. در این مدت استفاده از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی ممنوع بود. همچنین به‌منظور بررسی و مقایسه تغییرات ملاتونین در مدت زندگی در طبیعت در مقایسه با زندگی در منزل، به طور مرتب از داوطلبان نمونه بزاق گرفته شد.
در نتیجه این آزمایش محققان دریافتند میزان ملاتونین بدن در طبیعت 2.5 ساعت زودتر شروع به افزایش می‌کند. به عبارت دیگر داوطلبان در طبیعت 2.5 ساعت زودتر از زمان خواب در منزل به رختخواب می‌روند. پس از اتمام یک هفته زندگی در طبیعت، میزان ملاتونین در بدن داوطلبان همچنان 2.5 ساعت زودتر شروع به افزایش می‌کرد و در نتیجه هرروز 2.5 ساعت زودتر به رختخواب رفتند.
نور مصنوعی موجب توقف تولید هورمونی موسوم به ملاتونین می‌شود که احساس خواب را در بدن ایجاد می‌کند. گردش در شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب با ایجاد اختلال در ترشح ملاتونین موجب برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن می‌شود و در نتیجه مدت و کیفیت خواب کاهش می‌یابد.
کم‌خوابی یکی از عوامل افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان، افزایش وزن، دیابت و بروز تصادفات است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع : ایرنا

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *