استومیت ها و حساسیت فصلی

استومیت ها و حساسیت فصلی
استومیت و حساسیت فصلی
استومیت ها و حساسیت فصلی

استومیت ها و حساسیت فصلی

عبور از حساسیت فصلی با وجود استومی

با فرا رسیدن بهار، حجم زیادی از گرده و هاگ در هوا آزاد می شود. تنفس این ذرات در برخی افراد عامل بروز واکنش آلرژیک است. عطسه، سرفه و آبریزش بینی مداوم از علائم آلرژی فصلی هستند.اگرچه آلرژی برای همه افراد آزار دهنده است اما یک استومیت نگرانی های ویژه ای در خصوص بروز این مشکل دارد. برخی استومیت ها هنگام بروز واکنش های آلرژیک، دچار درد، هرنی یا فتق یا بیرون زدگی استوما می شوند. برای پیشگیری یا درمان چنین مشکلاتی به نکات زیر توجه کنید.

مصرف داروی ضد حساسیت

داروهای خوراکی یا تزریقی ضد حساسیت در کاهش تعداد و شدت علائم آلرژی فصلی تاثیر بسیار خوبی دارند.
اگرچه آلرژی واکسن ندارد اما اگر سابقه آلرژی فصلی دارید می توانید پیش از آغاز بهار داروی ضد حساسیت را آغاز کنید.مصرف هر نوع ضد حساسیت و دوز مصرفی آن خصوصا در بیماران استومی باید با تجویز پزشک انجام شود.

ماسک تنفسی

یکی از علت های ایجاد حساسیت فصلی ورود مولکول ها و ذرات خارجی از طریق تنفس به داخل بینی است. بنابراین استفاده از نوعی ماسک که بتواند از ورود آنها جلوگیری کند مفید است. ماسک های تنفسی انواع مختلفی دارند. ماسکی را انتخاب کنید که مخصوص آلرژی بوده و به خوبی ذرات حساسیت زا را فیلتر کند. ماسک بینی نسبت به ماسک های کلاسیک گزینه بهتری است. زیرا مانع تنفس نمی شود. در افرادی که واکنش آلرژیک آغاز شده، معمولا حساسیت به بو نیز مشاهده می شود. بنابراین از قرارگیری در کنار افراد سیگاری، تنفس دود سیگار یا بوی شدید غذا و سرخ کردنی، استفاده از عطر و ادکلن که تحریک کننده هستند نیز خودداری کنید.

پرهیز از سرما یا گرمای ناگهانی

با آغاز واکنش های آلرژیک در بدن، فرد به برخی شرایط محیطی همچون ورود به فضایی با گرما یا سرمای شدید نیز واکنش نشان می دهد. عطسه ناگهانی و متوالی به دنبال ورود به منطقه سرد ایجاد می شود. از طرفی سرمای زیاد کولر یا پنکه نیز فرد را مستعد سرماخوردگی یا عود مشکلات سینوسی می کنند.

رعایت بهداشت فردی استومیت

شستشوی منظم دست، صورت و لبه پلک ها به کاهش شدت حساسیت کمک می کند. شستشوی بینی با استفاده از سرم فیزیولوژیک یا آب مقطر نیز از شدت التهاب و احتقان کاسته و میزان عطسه یا سرفه را کاهش می دهد.

دوری از عوامل حساسیت زا

اگر استومیت هستید بهتر است کمتر از گل و گیاهان حساسیت زا در داخل حیاط یا منزل خود استفاده کنید. خاک مرطوب نیز یکی از محل های مناسب برای رشد انواع قارچ است. نگهداری از حیوانات خانگی مانند همستر، سگ، گربه، خرگوش، پرندگان به دلیل ریزش مو و سایر آلودگی ها برای بسیاری افراد حساسیت زا است. در استومیت مبتلا به آلرژی فصلی رعایت این موضوع اهمیت دو چندان دارد.

خرید دستگاه بخور سرد

هوای متعادل برای تنفس باید بالای ۴۰% باشد. این میزان از رطوبت در بیشتر مناطق ایران وجود ندارد. اگرچه خشکی هوا عامل آلرژی نیست اما رطوبت در کاهش احتقان تنفسی و حساسیت موثر است. به این منظور می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. بخور سرد نسبت به بخور گرم برای رطوبت دهی به هوای محیط مناسب تر است. نکات مهم در استفاده از این دستگاه ها عبارتند از:

  • از آب جوشیده برای دستگاه استفاده کنید.
  • محفظه آب دستگاه را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید.
  • بهتر است دستگاه امکان سنجش رطوبت محیط را داشته باشد.
  • اسانس یا خوشبو کننده حتی از نوع گیاهی در دستگاه بخور استفاده نکنید.
  • یا در کنار آن از رطوبت سنج نیز استفاده کنید. زیرا رطوبت زیاد نیز موجب اختلال در تنفس می شود.
  • از اوزون ساز بخور استفاده نکنید. مگر اینکه نیم ساعت قبل از قرار گیری در محیط آن را خاموش کرده باشید. اوزون به مولکول های معلق در هوا چسبیده و به این ترتیب آن ها را از هوای تنفسی حذف می کند. اما غلظت بالای اوزون برای ریه خطرناک بوده علائمی همچون سر درد ایجاد می کند.

خرید دستگاه تصفیه کننده هوا

برخی انواع تصفیه کننده هوا مخصوص افراد آلرژیک ساخته شده اند.
این دستگاه ها هوای تنفسی را از مشتقات سوختی، آلرژن های تولید شده توسط حیوانات خانگی، بو، دود سیگار، ذرات حاصل از خاک و گیاه و سایر عوامل محیطی مضر پاک می کند. برخی انواع آن ها رطوبت ساز نیز هستند.

خرید تجهیزات استومی

در دوره بروز واکنش ها از تجهیزاتی همچون کمربند استومی استفاده کنید تا استوما محکم روی شکم قرار بگیرد.
استومیت باید موقع سرفه یا عطسه به آرامی دستان خود یا یک بالش کوچک را روی استومی فشار دهد.
این کار از تکان شدید دیواره شکم ممانعت می نماید. مرتبا
استوما را معاینه کنید. در صورت بروز هرگونه خونریزی، پارگی یا تغییر شکل در استوما به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف کافی مایعات

مصرف کافی مایعات به تخلیه سریعتر و بهتر آلرژن ها و ترکیبات ضد آلرژن از بدن می شود.
همچنین با کمک به رقیق تر شدن مخاط ریه و مجاری تنفسی، به کاهش عطسه و سرفه کمک می کند.

بازارطب