از مهرماه عرضه قلیان میوه ای ممنوع خواهد شد

عرضه قلیان میوه ای ممنوع

صادق نیت گفت در چند روز گذشته 128 واحد عرضه‌کننده دخانیات که به‌صورت بدون مجوز مشغول به فعالیت بودند، مهروموم شدند همچنین از اول مهرماه سال 95 با الزام وزارت صنایع ممنوعیت استفاده از توتون اسانس دار و طعم دار به اجرا درخواهد آمد.

رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، بابیان اینکه : در جلسه قبل در مورد نوع تبلیغ در مورد خطرات و مضرات دخانیات، نوع مجوز دهی به عاملین مجاز فروش دخانیات، بررسی مصرف دخانیات در بین دانش آموزان بین 13 تا 15 سال و نکات ضروری مقابله با آن، تعیین جرائم و افزایش قابل‌ملاحظه آن، ایجاد مفاهیم درسی برای شناساندن مضرات دخانیات که به حذف تدریجی آن می‌انجامد پرداخته شد.

صادق نیت رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت : با حدود 246 هزار بازرسی که این اداره از اماکن عمومی انجام شد که 11 هزار و 600 مورد تخلف و عدم رعایت موارد قانونی مشاهده شد. در این بین 3600 مورد با اخطار کتبی روبرو شدند و 128 مورد از این متخلفان با مهروموم محل روبرو شدند.

خبر تازه‌ای که وی در ادامه به آن اشاره کرد این بود که از اول مهرماه سال 95 با الزام وزارت صنایع کشور ممنوعیت استعمال توتون‌های اسانس دار و طعم دار در مراکز ارائه‌دهنده قلیان و قهوه‌خانه اجرائی خواهد شد. وی بیان کرد که در بررسی حدود یک‌صد فیلم سینمایی متأسفانه مشاهده شد که در این فیلم‌ها نمایش مصرف دخانیات 10 برابر افزایش‌یافته است که از آن بدتر اینکه این آمار حدود 20 برابر در مورد زنان بوده است. همچنین دستور ممنوعیت واردات سیگارهای الکترونیک نیز صادر شد. همچنین این موارد برای اجرائی شدن از صداوسیما پخش‌شده، که قبل از اجرای قانون، اطلاع‌رسانی صورت پذیرفته باشد.

وی در ادامه گفت : مصرف سیگار با توجه به آمار نسبت به گذشته رشد قابل‌مشاهده‌ای نداشته است اما عرضه قلیان و استفاده از آن رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و نگرانی‌ها را به سمت خود جلب کرده است. با افزایش جرائم تخلفات در پی کنترل هرچه بیشتر این موضوع بوده‌ایم. این جرائم از 200 هزارتا 22 میلیون تومان افزایش‌یافته است. وی افزود که اساسنامه قهوه‌خانه‌داران تغییریافته است و جواز جدید صادر نخواهد شد که این موضوع را به‌شدت پیگیری خواهیم کرد. وی گفت : همچنین در دکه‌های مطبوعاتی نیز فروش حجم بالای سیگار را مشاهده می‌کنیم که با انواع مارک‌های فریبنده اقدام به فروش نخی می‌کنند.

صادق نیت گفت: در مراکز فروش دخانیات از قفس‌های تبلیغات دخانیات استفاده می‌شود که این امر خلاف قانون بوده و تصاویر گمراه‌کننده آن مصداق تخلف است. که با 4 هزار تخلف از این مورد در بازرسی‌ها روبرو شده‌ایم که 88 مورد از مهروموم‌ها به این مورد برمی‌گردد.

این مسئول گفت : در بازرسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص شد که معسل های ارائه‌شده توسط مراکز متخلف دارای نزدیک به 80 درصد مواد شیمیایی بوده و تنها 20 درصد را تنباکو تشکیل می‌داده است. که همین تنباکو نیز از بدترین نوع تنباکو بوده است. اکثر معسل های ارائه‌شده درجه 3 بودند و حاوی مواد خطرناک و اعتیادآوری مانند روان‌گردان‌ها، قارچ‌ها، حلال‌های آروماتیک، جیوه، سرب بودند در این بازرسی‌ها تنها در ناحیه فرحزاد از ارائه‌دهندگان قلیان نزدیک به یک وانت گراس و حشیش به دست آمد.

 وی در آخر گفت : در چند روز اخیر که هفته مبارزه با دخانیات نیز بود حدود 1600 مورد بازرسی صورت گرفته است که به‌واسطه آن 189 اخطار، 128 مورد مهروموم ارائه‌دهندگان غیرمجاز به همراه داشته است و 150 ارائه‌دهنده نیز به دادسرا برای اجرای احکام قانونی ارجاع داده‌شده‌اند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *