تاثیر سیگارکشیدن بر شنوایی

تاثیر سیگارکشیدن بر شنوایی
تاثیر سیگارکشیدن بر شنوایی

تاثیر سیگار کشیدن بر شنوایی

یک نفر از هر پنج آمریکایی، یعنی تقریبا بیست درصد افراد ایالات متحده، سیگاری هستند. استدلال سیگاری ها این است که سیگارکشیدن موجب آرامش ذهن و کاهش استرس آنان می شود. اما در کنار این دلایل، باید به این نکته توجه داشت که سیگارکشیدن میزان مواد شیمیایی سمی خون را بالا می برد. یکی از مواد سمی سیگار، نیکوتین نام دارد که اتوتوکسیک است بدین معنی که موجب آسیب به شنوایی، ایجاد وزوز و عدم تعادل می گردد.

مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد افراد سیگاری هفتاد درصد بیش از غیرسیگاری ها دچار مشکلات ناشی از شنوایی می شوند. ترکیب سیگار با قرارگیری در معرض صداهای بلند، ترکیب بسیار خطرناک تری است. تحقیقی که در یک کارخانه با میزان نویز ثابت انجام شده است، نشان می دهد که سیگاری ها چهار برابر بیش از  همکاران غیرسیگاری خود به کم شنوایی مبتلا شده اند. کاملا قابل پیش بینی است که میزان کم شنوایی با تعداد سال های کشیدن سیگار ارتباط مستقیم دارد.

علت کم شنوایی ناشی از سیگار چیست؟

برای درک بیشتر موضوع بهتر است نگاهی به عکس زیر داشته باشیم.

اولین دلیل این است که نیکوتین و مونوکسیدکربن ناشی از سیگار رگ های خونی را تنگ می کنند که این اتفاق در رگ های گوش نیز رخ می دهد. این امر موجب کاهش اکسیژن رسانی به گوش داخلی شده و سلول های مویی قرار گرفته در آن را تخریب می کند.وظیفه ی این سلول ها دریافت صداها در تمامی فرکانس ها و ارسال آنها به کورتکس شنوایی مغز است. در نتیجه ی تخریب سلول های مویی، این وظیفه به خوبی انجام نشده و کم شنوایی رخ می دهد.

بیشتر بخوانید > آکوستیک تروما

دلیل دوم تاثیر نیکوتین بر پیام رسان های شیمیایی (نوروترانسمیتر) در عصب شنوایی است بنابراین انتقال سیگنال های صوتی به مغز بخوبی انجام نخواهد شد.

دلیل سوم این است که رادیکال های آزاد زیادی در بدن سیگاری ها رها می شود. اگر این رادیکال ها به بافت گوش داخلی و سلول های مویی نفوذ کنند، آسیب شنوایی دائمی و پایداری ایجاد خواهد شد.

 تاثیر سیگار بر اطرافیان

فرد سیگاری با سیگارکشیدن موجب بروز عوارض بر خود و همچنین اطرافیان خویش می گردد. مطالعات بسیاری وجود دارد که ارتباط بین کم شنوایی و وجود فرد سیگاری در محیط کار یا زندگی را نشان می دهد. مشکل زمانی بیشتر است که این فرد، کودکی است که هنوز ساختارهای شنوایی وی بخوبی تکامل پیدا نکرده و میزان آسیب به شنوایی وی بیشتر است.

با توجه به این موارد، توصیه ی متخصصین به افراد سیگاری، ترک هرچه سریع تر سیگار و جایگزینی آن با روش های آرامش بخش مانند یوگاست.

نویسنده : دکتر آزاده ابراهیمی (متخصص شنوایی شناسی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *