آیا اینها سرطان زا هستند؟

آیا اینها سرطان زا هستند؟
سرطان
آیا اینها سرطان زا هستند؟

شیرین کننده ­های مصنوعی

علی رغم تمام این صحبت ها و ایمیل­ های زنجیره­ای، هیچ مدرکی وجود ندارد که جایگزین­ های شکر خطر سرطان را بالا می­ برد. ساخارین در موش­ها سرطان ایجاد می کند ولی براساس گفته محققان واکنش بدن انها با بدن انسان متفاوت است. از سال 2000 هیچ برچسب اخطاری روی داروها و خوراکی­های حاوی ساخارین زده نشده است. یک مطالعه روی آسپارتام هیچ ارتباطی با سرطان در انسان­ ها پیدا نکرد.

اشعه ایکس

دندانپزشک شما برای پوشاندن شما با پوشش سربی در زمان عکسبرداری حتما دلیلی دارد. درست است که مقادیر کم اشعه ایکس احتمال سرطان را بالا می­برد ولی میزان این خطر کم است. بطور کلی هرچه دوز اشعه بالاتر باشد خطر هم بالاتر است

ولی هیچ میزانی از اشعه کاملا ایمن نیست. پس هرچه میزان دریافت اشعه کمتر باشد بهتر است.

موبایل­ ها

این وسیله که شما همیشه کنارتان نگه می­دارید انرژی مشابه اشعه ایکس ایجاد می­کند. تاکنون ارتباطی بین موبایل و سرطان یافت نشده است ولی تحقیقات بیشتر لازم است. جهت اطمینان: از موبایل برای صحبت­ های کوتاه و زمانی که خط ثابت در دسترس نیست استفاده کنید. از یک هندزفری استفاده کنید.

گوشت

بهتر است چه گوشت قرمز و چه گوشت فراوری شده را، کمتر مصرف کنید. فقط یک هات داگ در روز می­تواند احتمال سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. گوشت های آماده پخته شده، کالباس و هات داگ ، همگی ماده نگهدارنده­ای به نام نیتریت دارند که موجب سرطان می­ شود. دودی کردن گوشت یا پختن آن در دماهای بالا ماده ای به نام PAH تولید می­ کند. مطالعاتی در جریان است تا اثر آن را روی انسان­ ها مشخص کند.

آب بطری

اگر بطری آبتان از پلاستیک شفاف است، احتمالا بیسفنول آ (BPA) دارد. این ماده در ظروف غذا و نوشیدنی مواد پر کننده دندان و محصولات دیگر وجود دارد. آیا باعث سرطان می­ شود؟ FDA می­گوید نه ، BPA با مقادیر موجود در غذاها ایمن است ولی اگر نگران هستید از کنسروها، غذاها و نوشیدنی ­های نگهداری شده در پلاستیک شفاف دوری کنید. برای غذای داغ از ظروف شیشه ­ای یا فلزی استفاده کنید.

رابطه جنسی

بله درست است، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایعترین عفونت منتقل شونده با رابطه جنسی است و می تواند سرطان گردن رحم و دیگر سرطان­ ها را ایجاد کند. بسیاری از بالغینی که فعالیت جنسی دارند دچار این ویروس می­ شوند. البته همه آنها سرطان نمی­ گیرند. اغلب HPV خود به خود از بین می­ رود. برای کاهش ریسک: اگر یک خانم 11 تا 26 ساله یا آقای 11 تا 21 ساله هستید و از نظر جنسی فعال هستید، واکسن بزنید. از کاندوم استفاده کنید. فقط یک شریک جنسی داشته باشید.

پر کردن دندان

لطفا به دندانپزشکتان برای خارج کردن پرکردگی­ های فلزی دندانتان زنگ نزنید. متخصصین می­ گویند این مواد ایمن هستند. بررسی­ ها هیچ ارتباطی بین جیوه دندانپزشکی و سرطان و یا بیماری­ های دیگر نشان نداده است.

قهوه

اگر اهل نوشیدن قهوه صبحگاهی هستید از این خبر خوشحال می­ شود. مطالعات جدید نشان می­ دهد که نوشیدن مقادیر متوسطی از قهوه (4 فنجان در روز) خطر برخی سرطان­ ها از جمله سرطان پوست، کبد و روده بزرگ را کاهش می­ دهد.

ضد بوها و ضد عرق ­ها

دانشمندان می­ گویند مطالعات بیشتری برای بررسی اثر این ها بر سرطان پستان لازم است. بسیاری از این مواد حاوی موادی هستند که اثر مشابه هورمون استروژن دارند که می­ تواند باعث رشد سلول­ های سرطانی شود: موادی مانند بنزیل پارابن ، بوتیل بارابن ، متیل پارابن و پروپیل پارابن.

فلوراید

این ماده در آب و نوشیدنی­ های دیگر، غذا، خمیردندان و دهان شویه­ ها یافت می­ شود. اگر چه مطالعات زیادی در پی یافتن ارتباطان با سرطان بوده است، اغلب محققان می­ گویند که ارتباط محکمی وجود ندارد. اگر شما نگرانید، می­ توانید از سازمان­ های مربوطه میزان فلوراید آب نوشیدنی­ تان را بپرسید. اگر بالا بود، از آب معدنی که معمولاً مقدار کمتری دارد، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید > غذاهای برتر ضد سرطان

مواد شیمیایی خانگی

بسیاری از حشره کش­ ها، رنگ ­ها، براق کننده­ ها و واکس­ ها ، گازهای فرار ارگانیک (VOC) آزاد می­ کنند و همچنین برخی محصولات تمیز کننده و آرایشی. ارتباط­ هایی بین این گازها و سرطان در انسان­ها و حیوانات مشاهده شده است. برای کاهش ریسک از محصولات تجزیه پذیر و حاوی VOC پایین استفاده کنید. از محصولاتی که روی آنها موارد زیر  ذکر شده است دوری کنید:

  • خطر / سمی
  • خورنده
  • بسیار محرک
  • اشتعال زا
  • قابل انفجار
  • بسیار حساسیت زا

خطوط انتقال نیرو

هر چیزی که برق می­سازد ، می­ فرستد یا مصرف می ­کند اشعه بسیار کم فرکانس (ELF) ساطع می­ کند. هیچ مدرکی مبنی بر سرطان زا بودن آن وجود ندارد ولی نگرانی کمی درمورد آن وجود دارد. جهت اطمینان به اندازه طول یک بازو از وسایل برقی فاصله بگیرید. اگر نزدیک خطوط انتقال نیرو زندگی می­ کنید، می­ توانید با وسایلی (گاوس متر) مقدار این اشعه را اندازه گیری کنید.

آلودگی هوا

 آلودگی هوا موجب بیش از 220 هزار مرگ ناشی از سرطان ریه است (اغلبشان در آسیا است). همچنین ارتباطی بین آلودگی هوا و خطر بالاتر سرطان مثانه وجود دارد. برای کاهش خطر، به اعلان های آلودگی هوا توجه کنید و در زمان افزایش آلودگی ترجیحا در خانه بمانید.

 مترجم : دکتر شهرام اعظمی (متخصص و جراح استخوان و مفاصل)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *