آشنایی با تخمک گذاری و باروری

آشنایی با تخمک گذاری و باروری
تخمک گذاری و باروری
آشنایی با تخمک گذاری و باروری

آشنایی با چرخه ماهانه قاعدگی تان

دانستن چرخه قاعدگی تان شانس حامله شدن تان را افزایش می دهد. فاز اول دوره با اولین روز قاعدگی و یا شروع خونریزی تان آغاز می شود. بدن شما هورمون هایی را آزاد می کند که موجب می شود تخمک های درون تخمدانتان رشد کنند. بین روز های ۲ تا ۱۴ آن هورمون ها به ضخیم شدن دیواره رحم تان نیز کمک می کنند تا اینکه برای بارور شدن تخمک آماده شود. به این مرحله فولیکولی می گویند.

 در زمان تخمک گذاری چه اتفاقی می افتد

میانگین مدت چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۲ روز است. تخمک گذاری معمولاً بین روز های ۱۱ و ۲۱ دوره شما اتفاق می افتد. هورمونی به نام هورمون لوتینیزه (LH) موجب رها سازی تخمک هایی که اغلب رسیده هستند می شود. در همان زمان دهانه رحم لغزنده تر میشود تا به اسپرم در مسیر رسیدن به تخمک کمک کند.

همه چیز وابسته به زمان بندی درست است

زنان با حدود ۱ تا ۲ میلیون تخمک بدنیا می آیند. اما در طول دوره تخمک گذاری تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ تا از آنها را آزاد می کنند. معمولاً شما تنها ۱ تخمک در هر ماه آزاد می کنید. تخمک به سمت پایین لوله فالوپ (یکی از دو لوله ای که تخمدان را به رحم متصل میکنند) حرکت می کند. اگر زمانبندی درست باشد، اسپرم ممکن است آن را در مسیرش به رحم بارور کند. اگر لقاح تا ۲۴ ساعت بعد از خروج تخمک از تخمدان اتفاق نیفتد تخمک نابود می شود. اسپرم می تواند برای ۳ تا ۵ روز زندگی کند. بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری تان می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا زمانی را برای داشتن رابطه تنظیم کنید که احتمال بیشتری برای بارداری وجود دارد.

روز هایی که احتمال باروری بیشتر است را شناسایی کنید

در حالت کلی بالاترین احتمال برای باروری زمانی است که رابطه ۱یا۲ روز قبل از تخمک گذاری باشد. اگر یک دوره ۲۸ روزه منظم دارید ۱۴ روز قبل از زمانی که منتظر آغاز دوره قاعدگی جدید هستید را در نظر بگیرید. سعی کنید هر یک روز در میان در این مدت رابطه داشته باشید (مثلا روز های ۱۲ و ۱۴ ماه). بیاد داشته باشید هر روز رابطه داشتن، موجب پایین آمدن میزان اسپرم مردان می شود. چرخه قاعدگی شما ممکن است طولانی تر و یا کوتاه تر شود، به همین دلیل یک محاسبه گر آنلاین تخمک گذاری به شما در یافتن روز مناسب خودتان کمک می کند.

زمان تخمک گذاری را توسط دمای بدن شناسایی کنید

بعد از اینکه بدنتان یک تخمک آزاد کند، هورمون پروژسترون به ساخت و حفظ پوشش داخلی رحم کمک می کند. پروژسترون باعث کمی بالا رفتن دمای بدن تان می شود. بنابراین اندازه گرفتن درجه حرارت پایه بدنتان با دما سنج، هر روز صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب، می تواند به شما کمک کند تا اگر در زمان تخمک گذاری تان هستید بفهمید. این دما سنج ها در داروخانه ها موجود اند و قیمت مناسبی دارند، اما به اندازه روش های دیگر شناسایی زمان تخمک گذاری دقیق نیستند.

پیش بینی تخمک گذاری توسط هورمون

افزایش شدید LH باعث می شود تخمدان تان شروع به آزادسازی تخمک کند. این افزایش معمولاً 36 ساعت قبل از انتشار تخمک اتفاق می افتد. کیت تخمک گذاری، سطح LH در ادرار شما را چک می کند تا به شما در تعیین دقیق روز تخمک گذاری تان کمک کند. این کیت ها، که در داروخانه ها یافت می شوند، راحت و بسیار دقیق هستند. ممکن است شما بهتر است 1-2 روز قبل از روزیکه افزایش هورمونی انتظار می رود تست انجام دهید تا بتوانید به افزایش میزان LH توجه داشته باشید.

آخرین فاز چرخه ماهانه

در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی تان، هورمون پروژسترون برای آماده سازی پوشش درونی رحم، برای بارور کردن تخمک شروع به عمل میکند. اگر تخمک بارور و یا کاشته نشود، از هم می پاشد، سطح پروژسترون پایین میاید، و حدود 12 تا 16 روز بعد تخمک – همراه با خون و بافت دیواره رحم – از بدن بیرون می ریزد. این فرآیند قاعدگی است. این حالت معمولا 3 تا 7 روز طول می کشد. پس از آن چرخه دوباره آغاز می شود.

راه هایی برای

شواهد درحال توسعه ای وجود دارد که محیط زیست را به باروری مربوط می کند. اگر شما می خواهید شانس خود را برای حامله شدن افزایش دهید، باید این کار ها را انجام دهید:

خوردن غذاهای غنی از اسیدهای فولیک.

 خرید مواد غذایی ارگانیک و محصولات سبز.

 اجتناب از برخی از پلاستیک ها (از جمله بسته بندی های پلاستیکی).

حفظ وزن سالم بدن از طریق رژیم غذایی و ورزش.

 اجتناب از مصرف الکل و کافئین .

وزن بر باروری تاثیر می گذارد

یک مطالعه نشان داده است که زنانی که شاخص توده بدنی شان (BMI) بالاتر از حالت نرمال است، نسبت به افرادی با BMI نرمال زمان دو برابر طولانی تری طول می کشد تا باردار شوند. اگر شما دارای اضافه وزن هستید، کاهش وزن می تواند باروری و شانس باردار شدن شما را افزایش می دهد. بر اساس گزارش انجمن آمریکایی طب تولید مثل، با افت وزن ۵ تا ۱۰ درصدی می توانید به طرز چشمگیری میزان تخمک گذاری و احتمال حاملگی را افزایش دهید. چاقی همچنین می تواند باعث ناباروری و پایین آمدن تستوسترون در مردان شود. کم وزن بودن زیاد نیز می تواند به ناباروری منجر شود.

بیشتر بخوانید > نکات مهم بعد از فرزندآوری

سن و سال بر شانس بارداری شما تاثیر گذار است

با بالا رفتن سن خصوصا با گذشت از نیمه دهه چهارم زندگی احتمال باروری پایین می آید، همچنین احتمال اینکه درمان های ناباروری نیز اثر بخش باشند نیز کاهش می یابد. کارشناسان می گویند: اگر شما زیر 35 هستید و بیش از 12 ماه برای باردار شدن در تلاش بوده اید یا بالای 35 سال دارید و بیش از 6 ماه برای بارداری تلاش کرده اید، باید با دکتر خود صحبت کنید.

باروری در مردانی که سن بیشتری دارند نیز کاهش می یابد

مطالعات نشان می دهد که تعداد اسپرم و حرکت اسپرم و همینطور عملکرد جنسی با افزایش سن مردان کاهش می یابد. اما سنی برای مردان وجود ندارد که در آن سن توانایی پدر شدن را از دست بدهند. یک مطالعه نشان داده است که برای مردانی با سن ۴۵ سال یا بالاتر، از شروع تلاش برای بارداری تا باردار شدن همسرشان زمان بیشتری لازم است. اگر همسر شما سنی بالاتر از این دارد، بهتر است با پزشک خود درباره راهکارهایی برای بالا بردن شانس بارداری مشورت کنید.

چگونه مردان می توانند باروری خود را افزایش دهند

کنترل استرس

اجتناب از مصرف الکل و تنباکو

حفظ وزن مناسب

داشتن رژیم غذایی سرشار از روی (گوشت، غلات غنی شده، غذاهای دریایی و تخم مرغ)، سلنیم (گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، غلات، حبوبات، و آجیل برزیلی)، و ویتامین E

بیضه ها را خنک نگه دارید –  حمام آب گرم، وان داغ، و یا سونا طولانی مدت می تواند تعداد اسپرم را موقتا کاهش دهد.

درمان ناباروری

چند چیز می تواند موجب ناباروری شود. اولین قدم این است که دکتر تان شما و شریک زندگی تان را چک کند. درمان ناباروری می تواند شامل داروهایی برای تحریک تخمدان، لقاح مصنوعی ـ که شامل خارج کردن تخمدان ها از تخمک (نشان داده شده در عکس) و پس از آن لانه گزینی تخمک ها در رحم است – باشد.

تست های حاملگی خانگی چگونه کار می کنند

تست حاملگی خانگی میزان (هورمون بارداری)، به نام هورمون hCG که در ادرار شما موجود است را بررسی می کند، این هورمون زمانی توسط بدن شما ساخته میشود که یک تخمک بارور در رحم شما کاشته می شود. بعضی از این تست ها قادراند حتی ۵ روز قبل از اولین تاخیر در قاعدگی تان، حاملگی شما را پیش بینی کنند.

پنج نشانه اولیه بارداری

دوره قاعدگی تان به تاخیر می افتد.

تکرر ادرار دارید.

به راحتی خسته می شوید.

صبح ها یا در طول روز حالت تهوع دارید.

سینه های شما دردناک و بزرگ می شوند.

ترجمه : سحر ابراهیمی

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *