چگونه بینایی شما نسبت به سنتان تغییر می کند؟

بینایی نسبت به سن
بینایی نسبت به سن

 کامپیوتر و فشار چشم

خیره شدن به مانیتورهای کامپیوتر،گوشی های هوشمند و صحفه نمایش بازی های ویدیویی ممکن است باعث تیر وتار شدن،خشکی و خستگی چشم شود. خوشبختانه با استفاده از این دستگاه به نظر نمیرسد که این اثرات دایمی باشد. برای جلوگیری از فشار چشم ،مانیتور کامپیوتر خود را به فاصله ۲ فوتی تنظیم کنید. ازنور‌ میز برای کاهش خیره شدن نیز استفاده کنید و در هر یک ساعت استراحت کنید و به مدت چند دقیقه به چیزی بسیار دور تر از مانیتور نگاه کنید.

از چشم هایتان محافظت کنید!

بزرگسالان سالمی که جوان تر از ۴۰ سال هستند معمولا بینایی پایداری دارند. برای محافظت از بینایی و سلامت کلی چشم ، از عینک های محافظ در برابر اشعه uv استفاده كنيد. هنگام ورزش یا کار با ابزار قدرتمند، ماشین الات، یا مواد شیمیایی چه در محل کار یا در خانه از لوازم  و لباسهای محافظ استفاده کنید.

مشکلات شایع چشم

 وای نه! زمان مطالعه کنندگان است.

نیاز داشتن به یک عینک مطالعه برای همه اتفاق میافتد  در زمانی که شما به اواسط ۴۰ سالگی رسیدید ممکن است سخت مشغول مطالعه یا انجام کارهای نزدیک به ان باشید. تغییر بینایی  را پیری چشم مینامند و امری طبیعی است.  شما میتوانید از عینک مطالعه،عینک دو کانونی یا لنز چند کانونی برای اصلاح بینایی خود استفاده کنید و همچنین گاهی اوقات عمل جراحی لیزر میتواند کمک کند.

  درچشم دوربین(پیری چشم) چه اتفاقی میافتد؟!

قبل از سن ۴۰ سالگی ، لنز طبیعی چشم بسیار انعطاف پذیرمیباشد. این انعطاف پذیری به تمرکز چشم بر اشیا دور یا نزدیک کمک میکند.اما همانطور که ما مسن تر میشویم لنز تمایل به از دست دادن انعطاف پذیری پیدا میکند و به تدریج این امر باعث کاهش توانایی دیدن اشیا نزدیک به خصوص در نور کم میشود. اگر شما دچار چشم دوربین هستید برای واضح دیدن ممکن است مجبور به نگهداشتن اشیا مانند کتاب یا منو در فاصله دورتری شوید .

  بیماری ها و بینایی وابسته به سن

برخی از بیماریها مانند دیابت و فشار خون بالا میتواند بینایی و سلامت چشم را تحت تاثیر قرار دهد.دیابت یکی از علل اصلی کوری در بزرگسالان است. در افراد مبتلا به دیابت ممکن است رتینوپاتی (اسیب به عروق خونی شبکیه چشم ) ایجاد شود. فشار خون بالا میتواند به رگ های خونی و اعصاب چشم صدمه بزند و همچنین میتواند علت افت دید دایمی باشد. زمانی که شما به وسیله تغذیه مناسب وجلوگیری از استعمال دخانیات  از سلامت کلی خود مراقبت میکنید ، سلامت چشم ( مابقی اعضا بدن ) هم نیز بهرمند میشوند.

 اب مرواری چشم (cataracts) كوري تدريجي (Glaucoma)

اب مرواريد و كوري تدريجي چشم میتواند در هر سنی اتفاق بیافتد اغلب در افراد بالای ۶۰ سال دیده میشود . اب مروارید در عدسی چشم اتفاق میافتد. میتوان اب مروارید را به اسانی از بین برد و لنزی خاص توسط عمل جراحی جایگزین ان کرد. کوری تدریجی (glaucoma) ،بدتر شدن عصب چشم در طول زمان است که اغلب با افزایش فشار در چشم همراه است .کوری تدریجی چشم با قطره های چشمی یا عمل جراحی در جهت کاهش فشار چشم نیز درمان میشود.

  کم کردن سرعت دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد)

دژنارسیون ماکولا(لکه زرد (AMD وابسته به سن در افراد بالای ۶۰ سال شایع تر است و میتواند علت از دست دادن بخشی از بینایی باشد. تباهی لکه زرد مرطوب (دژنراسیون ماکولاAMD) زمانی اتفاق میافتد که به طور ناخواسته عروق خونی ترک دار در چشم رشد میکنند که میتوان ان را با دارو درمان کرد. تباهی لکه زرد AMD خشك يك فرايند اهسته تر است و درمان خاصي ندارد. اما دوز مشخصي از ويتامين ها ومواد معدني ممكن است به متوقف كردن يا كم كردن ان كمك كند از دكتر خود در مورد اين موضوع سوال كنيد. توانبخشي بينايي ميتواند به شما كمك كند تا زندگیتان را با بیماری تباهی لکه زردAMD  تنظيم كنيد

  تغذيه و بينايي

یک رژیم غذایی سالم میتواند یه حفظ سلامت چشم شما کمک کند و همچنین برخی از غذاها مخصوصا برای سلامت چشم مفید میباشد. لوتیین،اسید های چرب امگا ۳ و ویتامین های E و C سلامت چشم را حمایت میکند . بنابراین میوه های خانواده مرکبات مانند پرتغال و نارنگی ، سبزیجات سبز برگدار ، اجیل و ماهی های چرب مصرف شود و همچنین خوردن ماهی و سبزیجات برگدار ممکن است از تباهی لکه زرد (AMD) جلوگیری کند.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *