نکات سرماخوردگی و آنفولانزا

نکات سرماخوردگی و آنفولانزا
آنفولانزا
نکات سرماخوردگی و آنفولانزا

یازده نکته برای به‌سلامت گذشتن از فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

دستانتان را بشویید

دستانتان را مرتب با آب و صابون بشویید. این راه بسیار عملی برای کاهش احتمال گرفتار شدن به سرماخوردگی و آنفولانزا است. شما میکروب‌ها را درانگشتانتان حمل می‌کنید و ممکن است آن‌ها را به چشم و دهانتان وارد کنید. بسیاری از ویروس‌ها این‌گونه منتقل می‌شوند.

 واکسن آنفولانزا بزنید

شما ممکن است به بیماری آنفولانزا به‌عنوان یک بیماری کوچک بیندیشید، ولی این بیماری می‌تواند بسیار جدی باشد. ممکن است شما مجبور شوید روزها در بستر بمانید. این بیماری می‌تواند خطرناک هم باشد. مخصوصاً برای کودکان و افراد پیر و هم‌چنین زنان باردار. یک تزریق کوچک واکسن آنفولانزا، ممکن است شما و خانواده‌تان را از این دردسر نجات دهد. این فقط یک افسانه اشتباه است که واکسن آنفولانزا می‌تواند باعث ابتلای شما به آنفولانزا شود.

آماده شوید

خودتان را برای جنگ با میکروب‌ها و ویروس‌ها آماده کنید. مقدار کافی از داروهایی مانند مسکن‌ها و ضد احتقان ها تهیه کنید. هم‌چنین دستمال کاغذی، صابون و ضدعفونی‌کننده دست داشته باشید. چک کنید که دماسنجتان کار کند. در فروشگاه مقدار کافی مایعات خوراکی، چای گیاهی و غذاهای ساده‌ای مانند سوپ مرغ تهیه کنید.

به علائم توجه کنید

آیا این سرماخوردگی است یا آنفولانزا؟ هیچ راه مطمئنی برای افتراق علائم این دو وجود ندارد. حتی پزشکتان هم ممکن است در مورد تشخیص این دو از هم مشکوک باشد. معمولاً سرماخوردگی‌ها خفیف‌تر هستند. شما معمولاً در زمان سرماخوردگی آبریزش بینی یا احتقان بینی دارید. آنفولانزا معمولاً شدیدتر است و به‌صورت ناگهانی شروع می‌شود. احتمالاً آنفولانزا شما را چند روزی از پا می‌اندازد. تب، درد بدن و خستگی مفرط از نشانه‌های شایع آن هستند.

داروی مناسب را دریافت کنید

شما ممکن است از بین داروهای متفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا انتخاب‌هایی داشته باشید. برخی از داروهای ترکیبی، داروهای مختلف را در یک قرص جمع می‌کند، مثلاً یک ضد احتقان، یک ضد سرفه و یک مسکن را در کنار هم قرار می‌دهد. این می‌تواند راحت باشد، ولی ممکن است برای شما بهترین انتخاب نباشد، مخصوصاً اگر شما تمام علائمی که آن‌ها درمان می‌کنند را نداشته باشید. به‌جای آن از یک قرص تک دارویی برای درمان یک علامت خاص استفاده کنید. برچسب داروها را دقیق بخوانید و از انواع مختلف دارو با محتویات مشابه استفاده نکنید.

از آنتی‌بیوتیک‌ها دوری‌کنید

عامل سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا ویروس هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها فقط روی عفونت‌های باکتریایی عملکرد دارند، بنابراین آن‌ها در بهبود علائم شما کمکی نمی‌کنند و اگر شما در زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید از آن‌ها استفاده کنید، باکتری‌های خطرناک با مقاومت دارویی می‌توانند بروز کنند.

بیشتر بخوانید > ده غذای مناسب در زمان دچار شدن به آنفولانزا

اگر بیمار هستید در خانه بمانید

مرخصی بگیرید. اگر شما خودتان را مجبور به کار کردن کنید دوره نقاهت شما ممکن است بسیار سخت‌تر باشد. سرماخوردگی شما ممکن است طولانی‌تر شود و همچنین ممکن است شما ویروس‌ها را به دیگران منتقل کنید.

از لوازم یک‌بارمصرف برای مقابله با ویروس‌ها استفاده کنید

وقتی‌که یکی از افراد خانواده شما بیمار است به محصولات یک‌بارمصرف خانگی روی بیاورید تا زمانی که آن‌ها بهتر شوند. این یک راه ساده برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها در بین افراد خانواده است. به‌جای حوله‌های معمولی از دستمال کاغذی استفاده کنید و از لیوان و کاسه‌های یک‌بارمصرف استفاده نمایید.

به درمان‌های طبیعی نگاهی بیندازید

یک قاشق سوپ‌خوری عسل برای کاهش سرفه شما مؤثر است. عسل ممکن است به‌اندازه داروی داروخانه‌ای برای شما مؤثر باشد. عسل به بچه‌های زیر یک سال ندهید، چراکه برای آن‌ها ایمن نیست. ویتامین C نیز ممکن است باعث کوتاه شدن دوره سرماخوردگی شما شود و احساس بهتری به شما بدهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که پروبیوتیک ها ممکن است جلوی سرماخوردگی‌ها را بگیرند، ولی این قضیه نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

مایعات بیشتری بنوشید

این امر باعث می‌شود که ترشحات مخاطی شما رقیق‌تر شود، سینوس‌های شما راحت‌تر تخلیه شود و احتقان بینی شما کم شود. آب‌گوشت و نوشیدنی های ورزشی انتخاب‌های خوبی هستند. الکل انتخاب خوبی نیست. نوشیدنی های داغ مانند چای گیاهی باعث گرم شدن راه‌های هوایی شما می‌شود و احتقان آن را کم می‌کند. اگر کودک بیمار شما به‌اندازه کافی مایعات نمی‌نوشد، به آن‌ها اجازه دهید که مایعات را با یک قاشق یا یک نی بنوشند و یا به آن‌ها بستنی یخی بدهید!

در مورد داروهای ضدویروس پرسش کنید

هیچ دارویی نمی‌تواند آنفولانزا را درمان کند، ولی برخی از داروها ممکن است موجب بهبود سریع‌تر شما شود. داروهای ضدویروس تجویزشده می‌تواند باعث کاهش شدت علائم شما شود و به بهبود شما کمک کند. نکته اینست که بهتر است شما آن‌ها را در طی 48 ساعت اول شروع علائم مصرف کنید. با یک پزشک در مورد این داروها مشورت کنید. اگر شما احتمال بالایی از عوارض بعد از آنفولانزا را دارید، ممکن است برخی از این داروها برای شما مناسب باشد.

مترجم : دکتر شهرام اعظمی (متخصص و جراح استخوان و مفاصل)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *