مراقبت و درمان درد رگ به رگ شدن و کبودی ها

درد رگ به رگ شدن
مراقبت و درمان درد رگ به رگ شدن و کبودی ها
مراقبت و درمان درد رگ به رگ شدن و کبودی ها

مراقبت و تسکین درد رگ به رگ شدن و کبودی ها

آیا پیچ خوردگی یا درد ناشی از ضربه دارید؟

زمانی که ضربه ای به بدن وارد میشود یک عضله یا تاندون یا بافت فیبری که به استخوان متصل است اسیب میبیند .زمانی که یک رباط متصل به انتهای استخوان صدمه ببیند رگ به رگ شدن رخ میدهد .برای بهبود اسیب های ذکر شده پاسخ این است که استراحت کنید از یخ استفاده کنید فشرده سازی کنید و از ارتفاع استفاده کنید.

استراحت:

وسایل ورزشی و راحتی یک کلید برای کمک به التیام و بهبود روزمره رگ به رگ شدن است.با توجه به میزان آسیب ممکن است شما نیاز به بستن یا بانداژ کردن برای یکبار درروز داشته باشید.عصا و تکیه گاه میتواند در برخی از شرایط کمک کند.اگر پیچ خوردگی یا فشار ضربه ای که به شما وارد شده شدید باشد نیاز به درمان های فیزیکی دارید .دکتر شما میتواند اسیب شما را ارزیابی کند و بهترین توصیه درمانی را به شما ارائه دهد.در اکثر موارد آسانترین راه بهبود ورزش تدریجی میباشد.

یخ:

یخ از درد و تورم جلو گیری میکند.در 24 ساعت اول برای آسیب های جزئی از کمپرس سرد هر 20تا 30 دقیه یکبار استفاده کنید.یک روش موثر استفاده از یک بسته نخود فرنگی منجمد است. روش دیگر قرار دادن تک های یخ در کیسه پلاستیکی و قرار دادن کیسه پلاستیکی در یک حوله (برای جلو گیری از یخ زدگی) و قرار دادن آن بر روی محل آسیب دیده است.ازگرما در 24 ساعت اول آسیب دیدیگی استفاده نکنید زیرا ممکن است تورم را افزایش دهد.پس 24 ساعت حرارت میتواند برای شل شدن عضلات و کاهش درد مورد استفاده قرار بگیرد.

فشرده سازی:

فشرده سازی میتواند به حف پایین نگه داشتن تورم ناشی از اسیب کمک کند.در روز اول یا دوم آسیب دیدگی و رگ به رگ شدن میتوان از بانداژ کردن و فشرده سازی استفاده کرد.پزشک شما میتواند در مورد نحوه ی فشرده سازی و چگونگی اعمال ان به شما مشاوره دهد.

ارتفاع(بلندی):

در صورت امکان سعی کنید محل آسیب دیده را بالا تر قلب خود نگه دارید این روش باعث کاهش تورم میشود.جاذبه به کاهش فشار و کاهش تورم کمک میکند.اگر پس از چند روز احتیاط و مراقبت درد و تورم قابل توجهی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.همچنین اگر با درد شدیدیا سنگینی در پا و مچ پا یا هر گونه بی حسی ضعف یا نا پایداری مفاصل مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان دیگر پیچ خوردگی و فشار(ضربه)

گاهی اوقات اندام آسیب دیده باید با یک وسیله مانند آتل یا گچ بی حرکت شود.پزشک شما باید نظارت کند زیرا استفاده طولانی مدت میتواند منجر به سفتی و از دست دادن طیف وسیعی از حرکت شود.برای بهبود پیچ خوردگی یا کشیدگی ممکن است نیاز به انجام تمرینات در خانه و یا نیاز به کار با یک درمانگر فیزیکی داشته باشید.در برخی موارد برای بهبودی بهتر آسیب ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

تسکین دهنده کبودی:کبودی زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی کوچک زیر پوست میشکنند و خون به داخل بافت تراوش میکند.شما میتوانید برای کمک به کبودی و بهبود بیشتر درست بعد از صدمه از کمپرس سرد استفاده کنید .و اگر میتوانید قسمت آسیب دیده را بالا تر از قلب خود نگه دارید.کبودی معمولا در طی دو هفته تغییر رنگ میدهد و از رنگ قرمز/بنفش به زرد التیام پیدا میکند.اگر کبودی شدید متورم و دردناک است به پزشک مراجعه کنید.

تسکین دهنده سیاهی چشم(کبودی چشم):

استیک را از یخچال بیرون بیاورید

شما به طور بالقوه به گوشت خام که مملو از باکتری است برای تسکین سیاهی چشم نیازی ندارید.در عوض کمپرس سرد و یک بسته یخ پیچیده شده در حوله به مدت 20دقیقه در هر ساعت در حالی که شما بیدار هستید موثر است.برای اطمینان از نبودن یک اسیب جدی حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تسکین سر ضربه دیده:

بهترین راه برای کاهش تورم و درد جزئی ترین ضربه سر استفاده از کمپرس سرد و یک بسته یخ است.اگر هر گونه خون ریزی از سر و صورت یا سر درد شدید یا استفراغ بیهوشی لکنت زبان مشکلات بینایی مشکلات تنفسی  یا تشنج داشتید بلا فاصله کمک پزشکی دریافت کنید. 

تسکین درد با دارو:

شما خوش شانس هستید اگر دکتر شما استراحت یخ فشرده سازی و ارتفاع (بلندی) را برای آسیب جزئی و کبودی و رگ به رگ شدن یا فشار تجویز کند.با این حال اگر شما دچار درد طولانی مدت شدید هستید با پزشک خود صحبت کنید در این صورت پزشک ه شما امداد رسانی نسخه ای میکند که شامل قرص و یا دستگاه های کمکی است.

دستگاه های کمکی:عصا یا پرانتز

اگر شما نمیتوانید وزن خود را روی زانو پا و مچ پا قرار دهید و ان ناحیه رگ به رگ و سیاه میشود پزشک شما ممکن است یک عصا  یا چوب زیر بغل برای بهبود شما و کمک به احساساتتان تجویز کند.اگر شما نیاز به یک عصا یا یک دستگاه راه رفتن کمکی دارید برای اطلاع از چگونگی استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *