ماه رمضان مشکل تامین پلاکت در سازمان انتقال خون

مشکل تامین پلاکت انتقال خون

در ماه مبارک رمضان مشکل تامین پلاکت در سازمان انتقال خون وجود دارد.

دکتر علی‌اکبر پور فتح‌الله بیان کرد در ماه مبارک رمضان اهدای خون در کشور با کاهش روبرو می‌شود و پلاکت‌ها را به خاطر ماندگاری پایین و در حد 3 روزی که دارند نمی‌توان ذخیره کرد، برای تأمین پلاکت نیاز به اهدای خون در ماه مبارک رمضان به‌مانند ماه‌های دیگر وجود دارد.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت : در کشور با توجه به آماری که در اهدای خون وجود دارد کشور به حد خودکفایی درزمینه تأمین خون و فرآورده‌های خونی رسیده است وی گفت آمار 27 نفر اهداکننده از هر 1000 ایرانی وجود دارد. در ماه‌های دیگر سال با کمبود خون و فرآورده‌های خونی در کشور مواجه نیستیم اما در ماه مبارک رمضان به دلیل کمبود اقبال عمومی برای اهدا، تأمین خون و فرآورده‌های خونی کشور با مشکل روبرو می‌شود.

علی‌اکبر پور فتح الله در ادامه گفت : سیاست این سازمان این است که همیشه هشت برابر نیاز روزانه خون و فرآورده‌های خونی در کشور، ذخیره در این سازمان باشد تا مشکلی در تأمین این موارد وجود نداشته باشد. در تمامی کشورهای دنیا تقریباً کمبود تأمین در فصول خاصی وجود دارد که به دلایلی همچون گرمی یا سردی هوا، تغییرات جوی یا دیگر موارد هست و کاهش تأمین خون در تمامی دنیا در فصول و ماه‌های خاصی وجود دارد.

وی  افزود این کمبود فصلی در ایران بیشتر مربوط به ماه مبارک رمضان است البته این سازمان با توجه به سابقه سال‌های پیش، برنامه‌ریزی‌های برای رفع این مشکل دارد. در سال‌های اخیر با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در فصل گرم سال و تابستان است هم مدت روزه‌داری افزایش‌یافته و هم‌ دمای هوا گرم‌تر از فصول دیگر است، این‌ها همه دست در دست هم داده و دلیلی شده است تا میزان اهدای خون در مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری داشته باشد. این در حالی است که میزان نیاز خون و فرآورده‌های خونی در کشور همچنان به‌مانند ماه‌های دیگر بالاست.

دکتر اکبر پورفتح الله همچنین افزود برای رفع مشکل کمبود خون ذخیره کشور، سازمان انتقال خون در ماه‌های قبل از ماه مبارک رمضان با ارسال فراخوان به اهداکنندگان عزیز کشور، در تلاش بود ذخیره نسبتاً مناسبی برای این ماه داشته باشد و این امر تا حدودی محقق شد.

وی در ادامه افزود: مدت ماندگاری و طول عمر پلاکت در خوش‌بینانه‌ترین حالت 3 روز است و این ذخیره‌سازی خون قبل از ماه رمضان نمی‌تواند جوابگوی تأمین پلاکت باشد لذا برای تأمین این فرآورده خونی نیاز به اهداکننده مستمر در مراکز خون وجود دارد.

وی در ادامه افزود: مدت ماندگاری و طول عمر پلاکت در خوش‌بینانه‌ترین حالت 3 روز است و این ذخیره‌سازی خون قبل از ماه رمضان نمی‌تواند جوابگوی تأمین پلاکت باشد لذا برای تأمین این فرآورده خونی نیاز به اهداکننده مستمر در مراکز خون وجود دارد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *