غلبه بر آکنه بزرگسالی

غلبه بر آکنه بزرگسالی
آکنه
غلبه بر آکنه بزرگسالی

چرا من هنوز در سن بعد 20 سالگی جوش می‌زنم؟

علت آکنه بالغین مثل دلیل آکنه نوجوانان چربي و باكتري پوست می‌باشد. چربی و باکتری‌های پوست، هر تغییری در هورمون‌ها که شامل تغییرات هورمونی در حاملگی و پریود می‌تواند چربی پوست را افزایش دهد. زنانی که سیگار می‌کشند نیز مستعد آکنه می‌باشند. آکنه می‌تواند ارثی باشد بنابراین اگر یکی از والدینتان آکنه بزرگ‌سالی داشت شما نیز در معرض خطر هستید. افراد می‌توانند در سنین حدود 40 سالگی نیز آکنه داشته باشند.

من خیلی صورتم را می‌شویم ولی هنوز جوش سرسیاه دارم چرا؟

شست و شوی زیاد پوست نمی‌تواند آکنه یا جوش سرسیاه را از بین ببرد. هنگامی‌که چربی پوست که سبوم نام دارد با هوا واکنش نشان دهد و به‌طور نسبی منفذ پوست بسته شود جوش سرسیاه ایجاد می‌شود و هنگامی‌که این منفذ کامل بسته شود شما دچار جوش سرسفید خواهید شد. صورت خود را دو بار در طول روز و بعد از تعریق بشویید. از یک پاک‌کننده ملایم و آب ولرم،‌نه خیلی داغ، استفاده کنید. پوستتان را اسکراب نکنید که می‌تواند آکنه را بدتر کند.

قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌تواند باعث ایجاد جوش یا بهبودی آن شود؟

قرص‌های جلوگیری می‌تواند به کنترل آکنه در بعضی خانم‌ها کمک کند. هورمون‌های موجود در این قرص‌ها می‌تواند هورمون‌های آندروژن را بلوک کند، حتی اگر شما از این قرص‌ها استفاده می‌کنید، هنوز به یک درمان خوب برای آکنه نیاز دارید.

آیا آرایش پوست می‌تواند باعث آکنه شود؟

بله. در واقع هر چیزی که شما روی صورتتان می‌گذارید می‌تواند یک مسدودکننده منافذ پوست باشد. سعی کنید مواد آرایشی و ضد آفتاب‌ها و محصولات پوستی فاقد چربی استفاده کنید. محصولات نان کمدوژنیک و نان آکنوژنیک می‌تواند برای پوست‌های حساس به آکنه مفیدتر باشد. بهتر است که از پودرهای آرایشی به جای کرم‌های پوشاننده استفاده کنید. اگر شما می‌خواهید که از یک پوشاننده استفاده کنید پوشاننده‌های مایع سیلیکونی فاقد چربی مثل موادی که حاوی دايمتيكون و سيكلومتيكون هستند را پیشنهاد می‌کنند.

شغل من پر از استرس است؛ می‌تواند یک دلیل برای آکنه باشد؟

استرس یک فاکتور قابل توجه برای شروع آکنه نمی‌تواند باشد. اغلب آکنه‌ها در هنگام استرس افزایش پیدا می‌کنند. درمان مؤثر آکنه می‌تواند به کاهش استرس شما نیز کمک کند. در هر صورت در بعضی افراد، استرس می‌تواند آکنه را بدتر کند. اگر شما فکر می‌کنید که استرس باعث آکنه شما می‌شود، می‌توانید از تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن استفاده کنید که استرس را برطرف نمایید.

واقعیت در مورد شکلات و آکنه چیست؟

هیچ مدرک علمی‌ای وجود ندارد که خوردن شکلات،‌شکر و یا غذاهای چرب باعث آکنه شود. ولی اگر به نظر می‌رسد که این غذاها باعث بدتر شدن آکنه می‌شود بهتر است از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. در هر صورت غذاهای خیلی شیرین و چرب منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند. پس بهتر است که از غذاهای سالم استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید > انواع آکنه

آکنه‌های کیستی عمیق چیست؟

این آکنه‌های کیستی می‌تواند دردناک یا مقاوم به درمان باشد. پزشکان ممکن است چندین فرم از درمان ضد آکنه را همراه با خوردن قرص‌های آنتی‌بیوتیک برای شما انتخاب کنند. کورتیکواستروییدها می‌توانند التهاب را فروکش کنند. کرم‌های موضعی حاوی رتینویید هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. هرگز ضایعات را نکنید و فشار ندهید که می‌تواند آن‌ها را بدتر کند و یا اسکار ایجاد نماید.

چه انواع دیگری از آکنه وجود دارند؟

در کل دو نوع آکنه وجود دارد؛ کومدوژن که شامل سرسیاه و سرسفید هستند. دوم ضایعات التهابی مثل پاپول، پوسچول و یا كيست و ندول .

آکنه می‌تواند مرتبط با کم‌خونی باشد؟

ارتباط بین آکنه و کم‌خونی ناشی از کاهش آهن ثابت نشده است. مطالعاتی نشان داده که ارتباط کمی وجود دارد. هرچند محققان معتقدند که کم‌خونی شاید دلیل کم‌خونی نیست در عوض دادن زیاد زینک برای درمان آکنه می‌تواند باعث کم‌خونی شود. موارد کمی وجود دارد که درمان آکنه با زینک را تائید نماید.

آیا من همیشه با آکنه درگیر هستم؟

بر اساس یک تحقیق آکنه بعد از سن 44 سالگی کمتر می‌شود. در بعضی خانم‌ها با شروع یائسگی کاملاً برطرف می‌شود. خوشبختانه تا امروز درمان‌هایی برای آکنه بالغین وجود دارد. درمان معمولاً 4 تا 12 هفته طول می‌کشد که گاهی لازم به ادامه درمان برای مدت طولانی‌تر خواهد بود.

بهترین راه برای درمان آکنه چیست؟

کرم‌های حاوی بنزوئيل پر اكسيد ، سالیسیلیک اسید یا AHA قدم اول درمانی هستند. رتینویید های بر پایه ویتامین A همچنین می‌تواند مؤثر باشد. پزشكان می‌توانند درمان‌های قوی‌تری را براي جوش شما تجويز كنند مثل آنتی‌بیوتیک، رتینوییدهای خوراکی، بلاکرهای آندروژن و یا قرص‌های جلوگیری از بارداری.

بهترین روش پیشگیری از آکنه چیست؟

اول به صورتتان زیاد دست نزنید. دست‌کاری می‌تواند چربی پوست را افزایش دهد و پوست شما را تحریک و رشد باکتری‌ها را بیشتر نماید. دوم محصولات فاقد چربی استفاده نمایید. مواد حاوی چربی‌ای که روی پوستتان می‌گذارید منافذ پوستتان را می‌بندد. سوم با ملایمت با پوستتان رفتار کنید. از نوک انگشت برای شست و شوی پوست با یک پاک‌کننده ملایم استفاده نمایید.

مترجم: دکتر مریم صابر راد (متخصص پوست، مو و تغذیه)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *