ده عامل تشدید پسوریازیس

ده عامل شعله ور شدن تشدید پسوریازیس
پسوریازیس
ده عامل تشدید پسوریازیس

ده عامل تشدید پسوریازیس

1. استرس

بدن شما به استرس واکنش نشان می دهد. مطالعات نشان می دهد که استرس می تواند پسوریازیس را تشدید کند ولی پسوریازیس هم می تواند باعث شروع استرس شود. نفس عمیق بکشید و تا 10 بشمارید. در یک وان پر از آب دراز بکشید. به یک دوست برای تخلیه شدن زنگ بزنید. تمرکز کنید. بر روی نکات مثبت زندگیتان تمرکز کنید و ریلکسیشن را جزئی از روتین روزانه تان بکنید. این ها راه های ساده ای برای کاهش استرس هستند و ممکن است جلوی شعله ور شدن حملات پسوریازیس را بگیرند.

 2. حساسیت

آیا پسوریازیس و حساسیت ها به هم مرتبط هستند؟

به نظر می رسد که سیستم ایمنی در هر دوی اینها نقش بازی می کند. مطالعات نشان می دهد که افراد دچار پسوریازیس به احتمال بالاتری، بیش از حد سلول های التهابی (mast cell) را دارند. این سلول ها عامل شروع واکنش های حساسیتی مانند تورم و خارش هستند. البته هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که خود پسوریازیس یک واکنش حساسیتی است.

3. الکل

دانشمندان معتقد هستند که نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث شروع حملات پسوریازیس شود. البته مطالعات بیشتری برای دانستن این ارتباط لازم است. پزشکان توصیه می کنند که بیماران مبتلا از الکل دوری کنند تا جلوی شروع حملات پسوریازیس گرفته شود. یک دلیل دیگر برای کنار گذاشتن الکل این است که بسیاری از داروهای پسوریازیس با نوشیدن الکل همخوانی ندارند. به جای آن از نوشیدنی های ضد تشنگی مانند iced tea استفاده کنید یا در اطراف منزلتان قدمی بزنید. ورزش روزانه و تا 20 دقیقه آفتاب گرفتن می تواند باعث بهبود پسوریازیس شود.

4. آب و هوای خشک یا سرد

آب و هوای سرد یا خشک زمستان می تواند پسوریازیس را بدتر کند و آب و هوای آفتابی و گرم می تواند برای این بیماری مفید باشد. نکته کلیدی این است که پوستتان را مرطوب نگه دارید. از لوسیون های غلیظ و چرب بعد از دوش گرفتن و حمام و تمام طول روز استفاده کنید. به دنبال صابون ها و لوسیون هایی باشید که عاری از رایحه هستند و برای پوست های حساس طراحی شده اند. شما همچنین می توانید در طول ماه های خشک سال از مرطوب کننده های هوا برای کاهش تعداد و درد ضایعات استفاده کنید.

5. خالکوبی

خالکوبی ها ممکن است با مزه به نظر برسند، ولی این پروسه می تواند برای پسوریازیس یک کابوس باشد. سوراخ کردن مکرر پوست و تزریق مواد رنگی در آن، یک آسیب پوستی محسوب می شود. آسیب هایی این چنین می توانند باعث ایجاد ضایعات جدید بعد از حدود 10 تا 14 روز شوند. خالکوبی همچنین می تواند منجر به عفونت شود که خود ماشه ای برای شروع ضایعات پسوریازیس هست. با پوستتان با آرامی برخورد کنید. از خالکوبی، سوراخ کردن و طب سوزنی دوری کنید و درباره تزریق های مختلف با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید > پسوریازیس نوزادان و کودکان چه نشانه هایی دارد؟

6. داروها

برخی داروهای استفاده شده برای درمان فشار خون و بیماری های قلبی، التهاب مفاصل و اختلالات ذهنی می توانند باعث شروع پسوریازیس شوند. داروهای شایعی مانند مهارکننده های ACE، بلوک کننده های بتا و همچنین لیتیوم می تواند باعث شروع ضایعات پسوریازیس شود. همچنین قرص های مالاریا مانند پلاکونیل و هیدروکسی کلروکین و NSAID ها می توانند مضر باشند. قرص های استروئیدی مانند پردنیزون حملات پسوریازیس را کنترل می کنند ولی در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است شرایط را بدتر کنند. اگر یک دارو باعث تحریک بیشتر پوستتان می شود با پزشکتان مشورت کنید.

7. عفونت ها

عفونت های شایع برای افراد مبتلا به پسوریازیس دردسر دوبرابر دارند. عفونت های قارچی، مخمری، تنفسی و نیز عفونت های استاف ماشه های شناخته شده ای برای شروع پسوریازیس هستند. خبر خوب این است که وقتی عفونت را درمان کردید حمله پسوریازیس شما نیز آرام می گیرد.

8. بریدگی ها و ضرب دیدگی ها

اگر شما دستتان را در آشپزخانه ببرید و یا خراشی روی زانویتان بیندازید ممکن است ضایعات جدیدی در ناحیه آسیب ایجاد شود. به این وضعیت پدیده “کوبنر” گفته می شود. از آسیب دیدن پوست خود جلوگیری کنید. در زمان کار کردن در باغچه از دستکش استفاده کنید. از نیش حشرات و آفتاب سوختگی دوری کنید. در زمان کوتاه کردن ناخن ها و تراشیدن موهایتان با احتیاط رفتار کنید.

9. سیگار کشیدن

مطالعات نشان می دهد که سیگار به طور مستقیم به بدتر شدن شرایط پسوریازیس ارتباط دارد. هرچه بیشتر سیگار بکشید حملات پسوریازیس بدتر خواهند بود و ضایعات جدید اغلب در روی دست ها و پاها ایجاد می شوند. این عادت را کنار بگذارید و ممکن است بعد از آن تعداد حملات کاهش یابد و شاید پایان یابد. اگر به تنهایی نمی توانید سیگار را ترک کنید از پزشکتان در مورد راه های ترک سیگار پرسش کنید.

10. هورمون ها

پسوریازیس می تواند در زن و مرد در هر سنی شروع شود. ولی به نظر می رسد که در افراد سن بین 20 تا 30 سال، بیشترین احتمالِ شروع را دارد و همچنین در کسانی که سن بین 50 تا 60 سال هستند. بلوغ و یائسگی نیز می تواند عاملی برای شروع ضایعات باشد. پزشکان تصور می کنند که شاید عامل این ارتباط، تغییرات هورمونی باشد. جالب آن است که یک مطالعه نشان داد که سطوح بالای استروژن در زمان بارداری به نظر می رسد که ضایعات پسوریازیس را در برخی زنان بهبود می دهد.

مترجم و ویرایشگر : دکتر شهرام اعظمی (جراح و متخصص استخوان و مفاصل)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *