تاثیر امگا 3 و ویتامین D3 در کنترل دیابت نوع دو

تاثیر امگا 3 و ویتامین D3 در کنترل دیابت نوع دو
کنترل دیابت

تاثیر امگا 3 و ویتامین D3 در کنترل دیابت نوع دو

مجله «تحقیقات ایمونولوژی» در مقاله‌ای با عنوان “دیابت نوع ۲، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین “3Dبه ارتباط آن‌ها با یکدیگر پرداخته است.

امروزه کنترل بیماری‌های مزمن از جمله دیابت به جهت اینکه هزینه‌های زیادی به بیمار و نظام درمانی کشورها تحمیل می‌کند به یکی از مسائل مهم در حوزه بهداشت عمومی تبدیل شده است. به همین جهت در سراسر دنیا تحقیقات متعددی در خصوص کنترل و کاهش عوارض این بیماری‌ها توسط گروه‌های مختلف پزشکی شکل گرفته است.

اخیراً تحقیقات اپیدمیولوژیک بر پایه جمعیت، ارتباط مستقیمی بین میزان چربی مصرفی (اسیدهای چرب اشباع شده، اسیدهای چرب اشباع نشده دارای یک یا چند پیوند دوگانه) و دیابت نوع ۲ آشکار کرده است.

بیشتر بخوانید > ورزش و دیابت

این تحقیقات نشان می‌دهد جایگزین کردن اسیدهای چرب اشباع نشده در رژیم غذایی به‌جای اسیدهای چرب اشباع شده، باعث بهبود عملکرد انسولین می‌شود. ضمن اینکه مطالعات قبلی اثرات مثبت استفاده از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳ را در رژیم غذایی بیماران مبتلابه بیماری‌های التهابی نظیر دیابت نوع ۲تایید کرده‌اند. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند غلظت برخی اسیدهای چرب می‌تواند پاسخ‌های التهابی بدن را تنظیم کند و در جلوگیری ازپیشروی از دیابت نوع ۲ مؤثر باشد.

از طرفی برخی از مطالعات نشان داده که در بیماران دیابتی کمبود ویتامین D۳بیشتر از سایرین مشاهده شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند غلظت بالای ویتامین D در پلاسما باعث بهبود عملکرد سلول‌های β پانکراس شده و علائم بیماری را بهبود می‌بخشد.

به همین جهت محققان به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان گفت استفاده از نسبتی مناسب از اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین D۳می‌تواند تأثیرات التهابی در بیماران مبتلابه دیابت را تنظیم کرده و پیشرفت بیماری را کنترل کند.

مترجم و ویرایشگر : دکتر نیره اسماعیل کابلی (متخصص تغذیه و رژیم درمانی)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *