بوتاکس برای مغز

بوتاکس برای مغز
بوتاکس برای مغز

بوتاکس برای مغز

بوتاکس برای مغز در سنین بالا کارکردهای شناختی انسان به‌صورت طبیعی رو به‌کندی و افول می‌گذارد. منظور از کارکردهای شناختی، حافظه، پردازش اطلاعات، استدلال و غیره می‌باشد. البته شایان ذکر است که این موارد به‌طور بیمارگونه دچار اختلال نمی‌شوند که اگر این‌گونه باشد نام بیماری را برای آن انتخاب می‌کنیم. مثلاً بیماری آلزایمر و غیره.

این افت شناختی در سنین بالا گاه انسان را از پیشامد آلزایمر نگران می‌کند ولی خبر خوب این است که این رخداد طبیعی است. هرچند همین امر طبیعی برای برخی از افراد حساس و دارای عملکرد بالا ناراحت‌کننده و گاه فاجعه بار می‌نماید. یک سری توصیه‌هایی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان از وقوع این عارضه (age-related cognitive decline) پیشگیری نمود. لازم به ذکر است که این موارد بعضاً برای پیشگیری از آلزایمر هم توصیه‌شده‌اند. به برخی از آن‌ها در زیر پرداخته‌شده است. . رژیم‌های غذایی سالم برای قلب، برای مغز هم سالم محسوب می‌شوند و این خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان غذاها هست که مانع پیر شدن و مرگ سلول‌ها می‌شود. رژیم غذایی نوع مدیترانه‌ای با تأکید بر ماهی (بخصوص ماهی‌های با امگا 3 بالا مثل سالمون و تون)، ماکیان، میوه تازه، سبزیجات، حبوبات دولپه‌ای مثل نخود، لوبیا و عدس در این خصوص توصیه می‌شود. داشتن دوست و مراوده و معاشرت با آن‌ها و داشتن شبکه اجتماعی قوی، مانع روشن شدن ژن‌هایی می‌شود که فرایند التهابی را فعال و سلول‌های مغزی را می‌کشند. 

 ورزش متوسط چند بار در هفته جریان خون مغز را افزایش داده سیناپس‌ها و هیپوکامپ را تحریک و مانع افول شناختی در سنین بالا می‌شود. ورزش‌هایی که توصیه‌شده‌اند عبارت‌اند از: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، ورزش‌های قدرتی و حتی از باغبانی هم به‌عنوان ورزش اسم برده. . استعمال سیگار فرایند پیر شدن مغز و قلب را تسریع می‌کند. . خواب خوب باعث پاک‌سازی مواد سمی که در طول روز در مغز تجمع یافته‌اند می‌گردد و در درازمدت روند پروسه پیر شدن را به تعویق می‌اندازد. . بازی‌های کامپیوتری که ذهن را به چالش می‌کشند، محاورات زنده روزمره با دیگران و فراگیری زبان باعث می‌شود فعال‌سازی سلول‌های مغزی افزایش یابد.* به‌کارگیری موارد فوق برای مغزتان حکم بوتاکس برای پوستتان را دارد.

 امروزه افراد برای به تعویق انداختن پیری و چروک شدن پوست از روش‌های جراحی و تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند. توصیه من به شما این است که از هم‌اکنون برای تزریق بوتاکس معرفی‌شده در این مطلب به مغزتان دست بکار شوید و مغزتان را برای نوایی بانشاط و آرام‌بخش در سنین سالمندی کوک کنید. 

مترجم و یرایشگر : دکتر علی کربلایی ( متخصص اعصاب و روان)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *