بافت گرانوله زخم چیست؟

بافت گرانوله زخم

بافت گرانوله زخم | گرانولاسیون زخم

گرنولاسیون زخم به تشکیل بافت جدید و عروق خونی در محل زخم طی فرایند ترمیمی گفته می شود. تشکیل بافت گرانوله در زخم های کوچک و سطحی تر حدود ۳ هفته و در زخم های بزگ یا عمیق تر به زمان بیشتری نیاز دارد.

ظاهر بافت گرانوله به چه شکل است؟

در خلال گرانولاسیون بافت ویژگی های فیزیکی متعددی شامل موارد زیر دیده می شود:

  • نرمی بافت
  • خیس یا مرطوب بودن
  • ایجاد رنگ صورتی یا قرمز در بافت
  • هنگام لمس شدن دارای پالس یا نبض است
  • بافت گرانوله در خلال ترمیم زخم معمولا هیچ گونه دردی ندارد.
  • سلول های تشکیل شده بافتی کمی برامده را روی سطح تشکیل می دهند
  • گاهی روی پانسمان بافت گرانوله اثر رطوبتی با رنگی بین زرد یا سبز یا مقدار خیلی کمی خون به جای می ماند

مراحل تشکیل بافت گرانوله زخم

فرایند گرانولاسیون زخم با تشکیل عروق و مویرگ های کوچک خونی آغاز می شود.این عروق وظیفه رساندن مواد غذایی و اکسیژن جهت تشکیل و تکثیر سلول های پوستی را بر عهده دارند. همچنین جمع آوری و انتقال مواد دفعی و آلودگی ها از بافت زخمی از دیگر عملکردهای این عروق است. همراه با جریان خون سلول هایی به نام فیبروبلاست وارد بافت زخم می شوند. فیبروبلاست ها وظیفه تولید بافت های اتصال دهنده مانند کلاژن را در بدن بر عهده دارند. سلول های سیستم ایمنی مانند ماکروفاژها و نوتروفیل ها از طریق خون به زخم منتقل شده و از سلول های تازه تشکیل شده در مقابل ورود باکتری و ویروس ها و در نتیجه ایجاد عفونت جلوگیری می کنند. برخی از سلول های سیستم ایمنی با ترشح مواد ضد التهاب و برخی دیگر با خوردن میکروارگانیسم های بیماری زا از بدن دفاع می کنند.

مراقبت از بافت گرانوله

برای کمک به فرایند ترمیم زخم و پیشگیری از به جا ماندن اسکار تمز و مرطوب نگاه داشتن زخم اهمیت فراوانی دارد. تمیز کردن و شستشوی زخم بهتر است با استفاده از محلول های مخصوص انجام گیرد. این نوع محلول ها اسیدیته مناسب پوست را حفظ نموده و به سلول های تازه تولید شده آسیب نمی زنند. فشار، اسکراب یا کشیدن دست روی بافت زخم به بافت گرانوله آسیب می زند. در لینک زیر می توانید با روش صحیح شستشوی زخم آشنا شوید.

بیشتر بخوانید > شست وشو زخم

استفاده از آنتی بیوتیک موضعی

بعد از شستشوی زخم می توان از پماد یا کرم آنتی بیوتیک روی آن استفاده نمود. علاوه بر جلوگیری از عفونت این پمادها به حفظ رطوبت مناسب ترمیم زخم و عدم چسبیدن زخم به پانسمان کمک می کنند.

پانسمان زخم

پانسمان کردن زخم اولین، ساده ترین اما مهمترین مرحله در مراقبت از بافت گرانوله است. پانسمان باید کاملا استریل بوده و فاقد پرز باشد. برخی پانسمان ها با داشتن نقرهه عملکرد آنتی باکتریال و ضد بو نیز دارند. برخی دیگر از پانسمان های نوین دارای ساختار هیدروژلی هستند و به حفظ رطوبت بستر زخم کمک می کنند. تعویض منظم و به موقع پانسمان نقش اساسی در بهبود زخم و ممانعت از آلودگی دارد. بسته به نوع پانسمان و وضعیت زخم مدت زمان تعویض پانسمان نیز متفاوت است. دو مورد از پانسمان های نوین مناسب برای محافظت و ترمیم سریعتر زخم با بافت گرانوله را از طریق لینک های مشاهده کنید:

.

محصولات پرفروش زخم

بازارطب