بانک اطلاعاتی ایران از بیماران دیابتی

بانک اطلاعاتی دیابت

در روز سه‌شنبه یازدهم خرداد سومین نشست علمی آموزشی دیابت برگزار شد که در آن طرح یک‌صد مطب دیابتی مورد تائید قرار گرفت. این نشست با حضور پزشکان متخصص و عمومی از سراسر کشور برگزار شد. دکتر معادی مسئولیت دبیر اجرایی این نشست را بر عهده داشت.

دکتر معادی گفت در سال جاری این نخستین نشست برای برنامه صد مطب دیابتی است که در این طرح 4 برنامه کلی وجود دارد. همچنین در این برنامه کلان 3 هدف آموزشی اساسی موردتوجه است که برای عبارت‌اند از: بالا بردن اطلاعات پزشکان عمومی در حوزه دیابت، جمع‌آوری تازه‌های علمی دیابت در تمامی حوزه‌ها به‌منظور بالا بردن اطلاعات پزشکان و جامعه، اطلاع‌رسانی پزشکان در حوزه دیابت.

دکتر امینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص کلیه، گفت: بیماران دیابتی درگیری فراوانی با بیماری کلیوی دارند و باید به این امر مهم توجه بیشتری شود. وی در ادامه افزود: گفت بانک اطلاعات بیماران دیابتی باعث می‌شود که بیماران دیابتی راحت‌تر از گذشته شناسایی شوند و درمان آن‌ها نیز روال منطقی‌تری را طی خواهد کرد، همچنین ایشان اشاره کردند که الزام وجود یک روانشناس در مطب دیابتی احساس می‌شود تا به بیماران مشاوره داده و آن‌ها را به درمان ترغیب کند.

دکتر ارزاقی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه غدد دانشگاه تهران با بیان اینکه: با بیماران دیابتی باید علاوه بر بررسی‌های جسمی، مورد بررسی‌های روحی و روانی نیز قرار بگیرند. در این بیماری، سیستم‌های مختلف بدن با اختلال همراه می‌شوند که این خود می‌تواند عوارض روحی و روانی به دنبال داشته باشد. برای اینکه بیمار در کنار اختلالات جسمی بتواند با این عوارض روحی و روانی کنار بیاید نیاز به مشاور به‌شدت احساس می‌شود.

دکتر ریاضی، ریاست هیئت مدیر فناوری اطلاعات سلامت وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد که بانک اطلاعاتی بیماران باعث می‌شود که با پردازش اطلاعات جمع‌آوری‌شده در بانک اطلاعاتی و همچنین بهره مندی از فناوری به‌روز جهان برای مراقبت‌هایی مانند درمان و ویزیت از راه دور نیز برای بیماران بهره گرفت.

در ادامه این نشست فوق تخصص چشم، دکتر پورمستدام با الزام معاینات چشمی بیماران دیابتی اشاره کرد. وی گفت پزشکان حتماً باید این بیماران را مورد معاینه چشم قرار دهند. در بیماران دیابتی ممکن است اختلالات شبکیه به وجود آید درحالی‌که بیمار احساس مشکل خاصی در دید خود ندارد.

شاهین طبری رئیس هیئت مدیر شرکت چارگون که در این نشست حضور داشت: بیان کرد که اکنون در بخش سلامت، می‌توان از فناوری اطلاعات برای بیماری‌های غیر واگیر و به‌خصوص دیابت بهره فراوان برد. یکی از این کاربردهای حوزه فناوری اطلاعات در حوزه سلامت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت دیابت است که می‌تواند در کنترل و درمان این بیماری بسیار کمک‌کننده باشد.

نکته قابل‌توجه در این نشست رونمایی از سامانه medario.ir بود که برای ثبت و پایش وضعیت بیماران دیابتی ایجادشده است که در ادامه نشست نحوه کار با آن برای پزشکان توضیح داده شد تا آن‌ها بتوانند پرونده بیماران دیابتی را در این سامانه ثبت کنند.

دکتر هوشمند عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فنی مهندسی ژنتیک و دانشمند برتر جهان اسلام در سال 2014 و پژوهشگر برتر سال 2015  در این جلسه گفت: در بیماری‌های دیابتی که ازجمله بیماری‌های چندعاملی هستند استفاده از پزشک شخصی بسیار مهم و مؤثر هستند. زیرا ژنتیک هر فرد متفاوت است که در درمان وی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *