اهمیت استفاده از روغن زیتون برای سلامتی

اهمیت استفاده از روغن زیتون برای سلامتی
روغن زیتون برای سلامتی
اهمیت استفاده از روغن زیتون برای سلامتی

اهمیت استفاده از روغن زیتون برای سلامتی

از فواید روغن زیتون برای سلامتی تان چقدر آگاهی دارید.روغن زیتون چه خاصیت های درمانی برای بدن در بر دارد. با روغن زیتون  میتوانید از بروز انواع بیماری های قلبی جلوگیری و سرکوب میکنید.و از ایجاد عفونت های گوارشی و تنفسی پیشگیری کنید.

یکی از متخصصین تغذیه از فواید روغن زیتون برای بیمارهای قلبی اینگه ذکر کردند. با ما همراه باشید.

ندا عزالدین در بررسی اثرات روغن زیتون و ترکیبات جزئی آن بر پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها اظهار کرد: شواهد قطعی از اثرات مفید روغن زیتون و روغنهای غنی از اسید اولئیک در رژیم غذایی بر آترواسکلروز و لیپیدهای پلاسما (چربی خون) وجود دارد.
وی افزود: از اثرات روغن زیتون بکر بر بیماریهای قلبی می‌توان به بهبود پروفایل‌های لیپیدی از طریق کاهش کلسترول تام (TC) و لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL) و افزایش نسبت لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) به کلسترول اشاره کرد.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: کاهش حساسیت LDL به اکسیداسیون و بهبود آسیب اکسیداتیو عروق نیز از دیگر اثرات روغن زیتون بکر است که LDL اکسیدشده، محرکی قوی برای سیستم ایمنی است که نقش مهمی در ایجاد آترواسکلروز ایفا می‌کند.
عزالدین ادامه داد: اکسید شدن LDL به عنوان نخستین مرحله در پیشرفت آترواسکلروز از طریق چندین مکانیسم شامل القای بیان فاکتورهای رشد و پروتئین کموتاکتیک، التهاب و افزایش ماکروفاژهای محیطی، سبب صدمه به دیواره شریانی می‌شود همچنین بهبود عملکرد عروقی, کنترل فشار خون, تعدیل مطلوب هموئوستاز نیز از اثرات مصرف روغن زیتون بکر است.
وی اضافه کرد: روغن زیتون می‌تواند به‌صورت تصفیه شده یا بکر باشد, طی فرایند فیزیکی به‌روی روغن زیتون بکر، روغن تصفیه شده به دست می‌آید که بخشی از ترکیبات با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد.
این کارشناس تغذیه گفت: مطالعات مختلف انسانی و حیوانی، تأثیر مثبت روغن زیتون را بر پارامترهای خاص فیزیولوژیک مانند لیپوپروتئین‌های پلاسما، آسیب اکسیداتیو، شاخصهای التهابی، پلاکت و عملکرد سلولی، فعالیت ضدمیکروبی و سلامت استخوان نشان داده‌اند.
عزالدین یادآور شد: در مطالعات دیگری نیز اثر آنتی‌میکروبی هیدروکسی تیروزول، تیروزول و اولئوروپئین علیه چندین گونه باکتری عامل ایجاد عفونت‌های گوارشی و تنفسی بررسی شده است.

تسنیم

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *