کلیه سفارشات ثبت شده بعد از ساعت 16 روز یکشنبه 27 اسفند، در روز 5 فروردین ماه ارسال خواهد شد.

روش های رفع و درمان انواع اسکار (جای زخم)

بازدید: 790 بازدید
انواع اسکار

انواع جای زخم و بهترین روش های از بین بردن جای زخم

اسکار طی فرآیند التیام و بهبود زخمی که توسط تصادف، بیماری یا عمل جراحی روی پوست ایجاد شده است، تشکیل می گردد. تشکیل اسکار بخشی طبیعی از روند بهبود زخم است. با التیام زخم، بدن به تولید فیبرهای کلاژن در محل زخم می پردازد تا آنها را جایگزین بافت آسیب‌دیده کند.

👈در این لینک : اسکار زخم چیست

هرچه میزان آسیب دیدگی پوست بیشتر باشد و در بخش عمیق‌تری از سطح پوست قرار گرفته باشد، بهبودی آن مدت زمان بیشاتری طول می کشد و این امر اغلب منجر به تشکیل اسکار قابل توجهی می شود.

نحوه تشکیل اسکار به سن فرد و محل ایجاد زخم در بدن یا صورت بستگی دارد.

به عنوان مثال:

پوست افراد جوانتر، ترمیم‌ بیشتر و بهبودی بیش از حد دارد، در نتیجه اسکارهای بزرگتر و ضخیم‌تری نیز روی سطح پوست تشکیل می شود.

پوست روی استخوان فک سفت‌تر از پوست گونه است و اسکار واقع در این ناحیه بیشتر دیده می شود.

درصورتی که اسکار حالت فرورفته یا برجسته داشته باشد، سایه‌های نامنظمی را به سطح پوست می دهد که سبب ایجاد ظاهری ناهموار روی پوست می شود.

اسکاری که محل واقع شدن آن از خطوط بیان طبیعی عبور کرده و یا پهن‌تر از چین و چروک‌های آن ناحیه است، واضح‌تر است و بیشتر خودش را نشان می دهد، زیرا از یک الگوی طبیعی پیروی نمی کند و یا مانند خطی که به صورت طبیعی ایجاده شده به نظر نمی رسد.

وجود هرکدام از موارد فوق الذکر و یا ترکیبی از آنها می تواند منجر به تشکیل اسکار شود. اگرچه اسکار غالبا ضرری برای سلامت عمومی ندارد و سالم به نظر می رسد، اما می توان با استفاده از روشهای درمانی آن را بهبود بخشید. برخی اسکارها پس از گذشت 6 الی 18 ماه به صورت خودبه‌خودی بهبود پیدا می کنند.

انواع اسکار

انواع مختلفی از اسکار وجود دارد که به لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و متعاقبا روشهای درمانی گوناگونی نیز برای اصلاح آنها وجود دارد. شما باید به متخصص پوست مراجعه کرده تا براساس نوع و اندازه اسکار، مناسب‌ترین روش درمانی برای شما تعیین گردد.

اسکارهایی که به صورت تغییر رنگ هستند و سطح ناهمواری دارند: با بهبود زخم، بافت اسکار تشکیل می گردد. اسکار ممکن است در ابتدا قرمز و ضخیم به نظر برسد و سپس با گذشت زمان محو شود. بسیاری از اسکارهایی که به طور فعال بهبود پیدا می کنند و در سه ماهه‌ی نخست ظاهر نامناسبی دارند، با گذشت زمان به خوبی بهبود پیدا می کنند. این نوع اسکارها دردناک نیستند.

اسکار هیپرتروفیک: این نوع اسکار زمانی ایجاد می شود که مقادیر فراوانی کلاژن در محل زخم تولید گردد. اسکارهای هیپرتروفیک معمولا قرمز رنگ و برجسته هستند و ممکن است خارش یا درد نیز داشته باشند. اسکار هیپرتروفیک از مرز آسیب فراتر نمی‌رود، اما ممکن است در چند ماه نخست ضخیم‌تر شود.

اسکار کلوئیدی: کلوئیدها برآمدگی‌های ناشی از بافت فیبری هستند که تولید بیش از حد کلاژن در طول فرآیند بهبود زخم سبب ایجاد آنها می شود.

اسکارهای کلوئیدی روی سطح زخم های قدیمی ایجاد می شوند.

فرم ظاهری آنها برجسته و قرمز رنگ است و ممکن است دردناک بوده یا خارش داشته باشند.

این نوع اسکارها از مرزهای زخم اصلی (ناحیه آسیب دیده) فراتر می روند. به نظر می رسد افرادی که پوست تیره‌تری دارند (پوست آنها رنگدانه‌های بیشتری دارد) بیشتر مستعد ابتلا به اسکار کلوئیدی هستند.

اسکارهای کلوئیدی می توانند در هر قسمت از بدنتان ایجاد شوند، اما اغلب در نواحی کمتر چرب مانند صورت، گردن، گوش‌، سینه یا شانه ایجاد می شوند.

اسکارهای انقباضی: این نوع اسکارها که در طول دوران بهبود زخم ایجاد می شوند، پوست و بافت زیرین آن را در هم می کشند و به این ترتیب سبب بروز محدودیت های حرکتی در ناحیه‌ی درگیر می شوند. این اسکارها زمانی ایجاد می شوند که مقدار زیادی بافت از دست داده شده باشد، مانند حالتی که پس از سوختگی رخ می دهد. اسکارهای انقباضی همچنین می توانند در محل تلاقی زخم و مفصل ایجاد شوند و بدین ترتیب، حرکت انگشتان، آرنج، زانو یا گردن را با محدودیت مواجه کنند.

درمان اسکار

تکنیک ها و روش های متعددی وجود دارد که می توانند اسکار را به حداقل ترین حالت ممکن برسانند. با این وجود نمی توان هیچ نوع اسکاری را به طور کامل محو کرد. همچنین توجه داشته باشید که هیچ کدام از روشهای درمانی نمی توانند جای زخم را به حالت کاملا طبیعی و بدون آسیب (مانند دوران قبل از ایجاد زخم) برگردانند.

مهمترین مرحله در درمان اسکار، دریافت مشاوره دقیق از متخصص پوست و مو است تا مشخص شود که اسکار بیشتر از چه لحاظی برای بیمار آزاردهنده است و طبق آن بهترین روش درمانی را برگزید.

اکثر روشهای درمانی ذیل معمولا در مطب های پزشکی و به صورت سرپایی انجام می شوند. اما ممکن است اسکارهای شدید، مانند سوختگی بخش بزرگی از بدن، نیازمند بیهوشی عمومی یا بستری شدن در بیمارستان باشند.

اصلاح اسکار با جراحی

اصلاح اسکار با جراحی می تواند سبب تغییر اندازه، عمق و یا رنگ اسکار شده و بدین ترتیب ظاهر آن را بهبود بخشد. نتیجه‌ی نهایی اصلاح اسکار با جراحی، کمرنگ شدن قابل توجه اسکار است. با توجه به نوع اسکار می توان روشهای درمانی مختلفی را انتخاب نمود.

می توان گفت که براساس قدرت ارتجاعی پوست با مرور زمان، اصلاح اسکار با جراحی روشی برای از بین بردن قابل توجه اسکار و بازگشت پوست طبیعی به شیوه‌ای کمتر واضح است. اصلاح اسکار با جراحی بهترین گزینه درمانی برای اسکارهای پهن یا بلند (طولانی)، اسکارهای واقع در نقاط برجسته‌ی بدن، و یا اسکارهایی است که با الگو و شکل خاصی بهبود پیدا کرده اند.

اغلب می توان اسکارهای پهن را برش داد و کوچکتر کرد تا به اسکار نازک تری تبدیل شوند، و اگر اسکار بلند و طولانی باشد نیز می توان آن را کوتاه نمود. ممکن است پزشک معالج، به جای برش‌ مستقیم پوست، از برشهای نامنظم یا نامتقارن استفاده کند تا در نهایت نوعی اسکار خط شکسته تشکیل شود که تشخیص آن بسیار دشوار است و کمتر کسی متوجه وجود اسکار روی پوست می شود.

گاهی اوقات می توان جهت اسکار را تغییر داد. به گونه ای که تمام یا بخشی از اسکار که از چین و چروک یا خطوط طبیعی پوست عبور می کند، به داخل چین روی پوست بیفتد و کمتر به چشم بیاید. از این روش همچنین می توان برای جابه‌جایی و کشیدن اسکار به نواحی مطلوب‌تر پوست، مانند خط رویش مو یا محل اتصال طبیعی اعضای صورت یا بدن به یکدیگر (مانند جایی که نقطه تلاقی بینی با گونه‌هاست) منتقل نمود.

بهترین نتایج درمانی زمانی حاصل می شود که اسکار برداشته شود و لبه‌های زخم بدون کشش یا حرکت روی پوست، به یکدیگر نزدیک شوند.

درم ابریژن

درم ابریژن روشی برای درمان اسکارهای آکنه، جوش‌های پوستی، جای زخم جراحی یا ناهنجاری‌های جزیی روی سطح پوست است. در این روش، پزشک معالج از نوعی دستگاه الکتریکی برای برداشتن لایه‌های بالایی پوست استفاده می کند تا کانتور یکدست‌تری به سطح پوست بدهد. با وجود این که درم ابریژن می تواند اسکارهای خاصی را بهبود بخشد، اما قادر به محوکردن کامل اسکار نیست.

معمولا بیماران می توانند یک هفته پس از انجام درم ابریژن به محل کار خود بازگردند. اگر ایرادات پوستی جزیی باشند، تنها به یک جلسه درم ابریژن نیاز است. اما اگر نقایص پوستی، عمیق و گسترده باشند، مانند اسکارهای عمیق آکنه، ممکن است لازم باشد چند جلسه درمانی برگزار شود.

لیزر بازسازی کننده پوست و لیزر پالس دای

یکی دیگر از روشهای درمانی برای بهبود اسکار جراحی، آکنه، آبله مرغان و سایر اسکارها، اصلاح اسکار با لیزر است. در این روش از نور پرانرژی برای از بین بردن یا بازسازی پوست آسیب دیده و نامطلوب استفاده می شود. معمولا بیمار می تواند یک هفته پس از لیزر درمانی به محل کار و فعالیتهای عادی خود بازگردد، اما ممکن است رنگ پوست وی تا چند هفته حالت صورتی مانندی داشته باشد. این حالت بیشتر پس از لایه برداری مجدد پوست با لیزر دی اکسید کربن رخ می دهد.

بسته به نوع مشکلات پوستی، لیزرهای مختلفی برای درمان آن وجود دارد. به عنوان مثال، لیزر پلاس دای از نور زرد برای از بین بردن قرمزی اسکار و صاف کردن اسکارهای برجسته (اسکارهای کلوئیدی یا هیپرتروفیک) استفاده می کند. این نوع اسکارها معمولا باید هر دو ماه، یک الی دو جلسه لیزردرمانی با لیزر پلاس دای را داشته باشند. علاوه بر این، لیزر پلاس دای می تواند خارش و احساس سوزش اسکار را بهبود بخشد.

اسکار آکنه یا سایر اسکارهای فرورفته (آتروفیک) را نیز می توان با استفاده از لیزردرمانی بهبود بخشید.

فیلرهای بافت نرم (کلاژن، هیالوورنیک اسید یا تزریق چربی)

مواد تزریقی مختلفی برای صاف و پر کردن اسکارهای فرورفته به کار برده می شوند. مقدار مواد تزریق شده به اندازه و استحکام اسکار و جای زخم بستگی دارد. در این روش می توان از کلاژن گاوی یا انسانی استفاده نمود.

بهبودی پس از انجام این روش بلافاصله قابل مشاهده است، اما دائمی نیست. تزریق کلاژن اغلب نیاز به تکرار دارد. تزریق هیالورونیک اسید نیز معمولا ماندگاری بیشتری دارد. فاسیای اهدایی چربی یا تزریقی خود بیمار (نوعی بافت انسانی) را می توان برای بهبود اسکارهای فرورفته عمیق و ضخیم استفاده نمود.

پزشک متخصص پوست اطلاعات لازم درباره‌ی فیلرهای موجود را به شما ارائه داده و یاری‌اتان می دهد تا بهترین گزینه ممکن برای بهبود اسکار خود را انتخاب نمایید. پژوهش‌ها جهت تولید پرکننده‌های ماندگارتر برای اصلاح اسکار ادامه دارد.

پانچ گرافت پوست و پانچ اکسیزیون

در پانچ گرافت از قطعات کوچکی از پوست برای جایگزینی پوست اسکار استفاده می شود. طی این روش درمانی، از یک کاتر کوکی دایره‌ای کوچک برای ایجاد برشی کوچک روی سطح پوست و از بین بردن اسکار استفاده می شود. سپس این ناحیه با قطعه‌ای پوست که فاقد اسکار باشد و به لحاظ رنگی با ناحیه‌ی موردنظر مطابقت داشته باشد (به آن پلاگ می گویند)، پر می شود. این قطعه معمولا از پوست پشت گوش گرفته می شود. معمولا پنج تا هفت روز طول می کشد تا پلاگ‌ها بهبود یافته و در جای خود ثابت شوند.

از سوی دیگر، پانچ اکسیزیون شامل استفاده از بخیه برای بستن سوراخ‌ها و بریدگی‌های کوچک ایجادشده توسط پانج پوست است. این بخیه‌ها پنج تا هفت روز بعد برداشته می شوند. حتی اگر خود روشهای درمانی پانچ گرافت و اکسیزیون نیز سبب ایجاد اسکار شوند، همچنان سطح پوست صافتری ایجاد می کنند که کمتر از اسکارهای فررورفته قابل مشاهده است. بهتر است اسکارهای فرروفته و عمیق ناشی از آکنه با پانچ گرافت و یا اکسیزیون درمان شوند.

لایه‌برداری شیمیایی

این روش درمانی شامل استفاده از یک محلول شیمیایی برای برداشتن لایه بالایی پوست است. انجام این کار می تواند سبب صاف شدن سطح اسکارهای فرورفته شود و رنگ یکدست‌تری به پوست بدهد. همچنین این روش برای اصلاح اسکارهای سطحی کم عمق بسیار اثربخش و مفید است.

ماده شیمیایی با استفاده از یک اپلیکاتور معمولی که پنبه یا گاز در نوک آن قرار دارد، از قسمت پیشانی روی پوست اعمال می شود و سپس روی گونه و چانه زده می شود. می توان از مواد شیمیایی مختلف برای لایه برداری با عمق‌های مختلف استفاده می شود. لایه برداری‌های سبک نیازی به بهبودی ندارند، اما ممکن است بهبود لایه‌برداری‌های عمیق‌تر تا دو هفته طول بکشد. میزان اسکار و تغییر رنگ آن تعیین کننده‌ی نوع لایه‌برداری انتخابی است.

سایر روش‌های درمان اسکار

بانداژهای فشاری و ماساژ اگر به مدت چند ماه و به صورت منظم استفاده شوند می توانند برخی از اسکارها را صاف و هموار کنند.

ژل‌ها، کرم‌ها ، بانداژ و ورق ژل سیلیکونی نیز در کاهش ضخامت و درد اسکار موثرند. این محصولات را نیز باید به طور منظم استفاده کرد تا نتایج مطلوبی ارائه کنند. بیمار می تواند در منزل از ژل‌های آغشته به سلیکون استفاده کند تا اسکارهای برجسته بازسازی شوند. همچنین در کنار این روش درمانی، می تواند از تزریق بافت اسکار نیز بهره ببرد.

کرایوسرجری (سرمادرمانی) شامل انجماد لایه‌های فوقانی پوست است. در این روش، تاولهایی در پوست ایجاد می شود تا بدین ترتیب، بافت اضافی روی اسکار برداشته شود.

تزریق کورتیزون (استروئید) یا استفاده از نوارهای حاوی کورتیزون سبب نرم شدن اسکارهای بسیار سفت و زبر (یا کلوئیدها) شده و بدین ترتیب، منجر به کوچک و صاف شدن آنها می شود. این روش درمانی (در کنار لیزر پالس دای) در درمان و اصلاح اسکارهای هیپروتروفیک و کلوئیدی کاربرد زیادی دارد.

اینترفرون یک ماده‌ی شیمیایی است که به محل اسکار تزریق می شود و می تواند به بهبود زبری و اصلاح اسکار کمک کند.

استفاده صحیح و حرفه‌ای از لوازم آرایش نیز می تواند سبب پوشاندن و کاور اسکار شود. پزشکان بیماران را تشویق می کنند که پس از درمان اسکار، آرایش را نادیده نگیرند و از آن استفاده کنند. آرایش ظاهر اسکار را بهبود می بخشد و طبیعت و گذر زمان، روند درمان را تکمیل می کند.

از بین بردن جای زخم

به محل جوش خوردن پوست در قسمتی از پوست آسیب دیده جای زخم گفته می شود . جای زخم تنها به دلیل زخم شدن بدن ایجاد نمی شود ،جای زخم می تواند به دلایلی مثل بیماری ها،تصادفات ،سوختگی ها ،بریدگی ها  و مشکلاتی که می توانند عاملی در ایجاد جای زخم و ضایعات پوستی باشند نیز دیده شود .

برخی از بیماری ها مثل آبله مرغان حتی بعد از بهبودی هم نیز اثراتی بر روی پوست باقی می گذارند و در عمق پوست فرد نفوذ می کنند .  جای زخم و اسکار می تواند مشکل جدی بسیاری از افراد باشد . برای از بین بردن جای زخم روش هایی وجود دارد . زمان درمان برای از بین بردن جای زخم  مهم می باشد هر چه قدر که زخم ها تازه تر باشد و زمان کمتری از دیده شدن آن بگذرد راحت تر می توانیم برای از بین بردن آن تلاش کنیم . در فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب محصولات متنوعی برای از بین بردن جای اسکار و زخم وجود دارد. از جمله این محصولات :

درمان زخم

گاهی به دلایلی مثل خراشیدگی های سطحی پوست و یا سوختگی های ملایم و سطحی تنها لایه رویی پوست آسیب می بیند . با درمان زخم های سطحی و مراقب های کافی می توانید جای هیچ گونه جوشگاهی بر سطح پوست خود باقی نگذارید .اگر  زخمی عمیق باشد و تمام عضلات و حتی چربی های پوست را درگیر خود کند ،این نوع از زخم ها باجوشگاه همراه هستند و اثراتی از خود بر جای می گذارند .در صورتی که برای این نوع از زخم ها بخیه زده نشود ،به دلیل فاصله ایجاد شده بین لبه های زخم ،بر روی پوست گوشت اضافه و یا جوشگاه های ضخیم دیده می شود . در صورتی که زخم ایجاد شده بر روی پوست شما لبه های تیزی دارد و با قرار گیری این لبه ها در کنار هم در ظاهر پوست شما تغییراتی را ایجاد نمی کند ،باید آن ها را بعد از ضدعفونی بخیه کرد ،در این صورت احتمال عفونت ها و آلودگی ها در آن ها بسیار کم می باشد .

برای زدن بخیه ها بهتر است که تا جای ممکن بخیه ها نه خیلی سفت و نه خیلی شل زده شوند زیرا در صورتی که خیلی سفت باشند اکسیژن کافی به زخم نمی رسد  در نتیجه نتایج خوبی از بخیه نخواهیم داشت.

برای از بین بردن جای زخم هیچگاه خود درمانی نکنید .

در صورتی که پوست شما دچار آسیب شده باشد ،باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. درمان های خودسرانه و خانگی در درمان زخم ها نه تنها کمکی ندارند بلکه می توانند شرایط را برای بیمار بدتر هم بکنند . ممکن است برخی از زخم ها سبب ایجاد کلوئید (نوعی ضایعه پوستی )شوند و در آخر سبب نمایان شدن پوست اضافه در فرد شود . در نتیجه بهتر است افرادی که سابقه ایجاد کلوئید با پیدایش زخم ها را دارند برای از بین بردن جای زخم خود به پزشک مراجعه کنند و از پماد و کرم های مخصوص برای از بین بردن جای زخم خود استفاده کنند .

روش از بین بردن اسکار زخم

انتخاب یک درمان موثر برای اسکار به عمق، شکل، اندازه، گستردگی، رنگ، نوع و جایگاه آن بستگی دارد.

در نواحی حساس و در معرض دید مانند صورت و دست درمان اسکار موجب افزایش اعتماد به نفس بیمار می شود.

همچنین اسکارهایی که روی مفاصل مانند زانو و آرنج ایجاد میشوند، حرکات مفصل را محدود می کنند.

بنابراین درمان این اسکارها نقش درمانی داشته و کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد.

برای شروع درمان، باید یک سال از تشکیل اسکار گذشته باشد.

زیرا اکثر درمانها قبل از کهنه شدن اسکار تاثیری ندارند.

علاوه بر این اگر اسکار تازه باشد، احتمال وخیم تر شدن اسکار وجود دارد.

خصوصا در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد ایجاد اسکار هستند.

انواع روشهای درمان اسکار که عموام در ترکیب با یکدیگر تاثیر بهتری دارند عبارتند از:

1- ترکیبات ترتینوئیدی و ایزوترتینوئیدی.

ترتینوئید و ایزو ترتینوئید نوعی از مشتقات ویتامین A هستند. این مشتقات اثر روشن کننده و لایه بردار دارند.

2- کرم های ترمیم کننده.

در ترکیب با سایر روشها، به ترمیم سریع اسکار کمک می کند.

3- کرایوتراپی.

در این روش متخصص پوست با استفاده از نیتروژن مایع، ضایعه را سوزانده و حذف می کند.

کاربرد کرایوتراپی بیشتر در رفع اسکار هایپرتروفیک است.

4- لایت تراپی یا نور درمانی.

شامل استفاده از امواج خاص نوری برای تحریک ترمیم پوست و اسکار می باشد.

5- لیزرتراپی.

از لیزر تراپی هم برای منعطف کردن بافت فیبروزه و هم روشن کردن لک ها استفاده می شود.

برخی لیزرها با لایه برداری عمیق و ایجاد زخم در اسکار، ترمیم عمیق پوست را تحریک می کنند.

6- لایه برداری شیمیایی.

این درمان باید حتما زیر نظر متخصص پوست انجام شود. لایه برداری با استفاده از قرار دادن یک ماده شیمیایی روی صورت انجام می شود. درصد قدرت این ماده را پزشک تعیین می کند. بعد از گذشت زمان لازم، این ماده از روی صورت شسته می شود. طی 7 الی 14 روز بعد پوسته ریزی اتفاق می افتد و لایه سطحی پوست تجدید می شود. این نوع درمان بیشتر برای اسکارهایی که به شکل لک باقی مانده اند کاربرد دارد.

7- میکرودرم.

برای لایه برداری و تحریک فعالیت های ترمیمی پوست استفاده می شود.

8- میکرونیدلینگ.

با نفوذ به درم، ترمیم عمقی پوست را تحریک می کند.

9- پی آر پی.

تکثیر سلولهای پوست را تحریک می کند.

10- تزریق استروئید.

ترکیبات استروئیدی با تزریق در محل اسکار، بافت فیبروزه را نرم کرده و ترمیم را تحریک می کند.

11- ساب سیژن.

در ساب سیژن بافت فیبروزه از نقاط مختلف زیر پوست پاره می شود.

به این طریق پوست برای مراحل دیگر درمان آماده خواهد شد.

12- تزریق فیلر.

برای فیلر به معنای پر کننده میتوان از مواد طبیعی همچون چربی یا فیلرهای سنتتیک مانند ژل استفاده کرد.

13- پیوند پوست.

اگر آسیب پوستی وسیع یا آسیب حاد باشد مانند آنچه که در سوختگی اتفاق می افتد، پیوند پوست بازده بالاتری از سایر روش ها دارد. طی جراحی یک لایه پوست سالم از ناحیه دیگری از بدن شخص برداشته شده و به ناحیه آسیب دیده پیوند زده می شود.  

14- جراحی گرافت پوست.

در موارد شدید اسکار با روش هایی که ذکر شد قابل درمان نیست.

اسکار شامل آسیب به بافت های زیرین پوست یعنی چربی و عضله، فقط با گرافت پوستی قابل ترمیم است.

گرافت شامل تمام لایه های پوستی، چربی و عضله بوده که از ناحیه سالم در بدن فرد برداشته می شود.

سپس بافت اسکار حذب شده و پیوند گرافت پوستی به محل اسکار انجام می گیرد.

لیزر اسکار سوختگی

انواع مختلفی از لیزر ها مانند لیزر فراکشنال و لیزر CO2، برای کمرنگ کردن لک و تیرگی های ناشی از اسکار سوختگی کاربرد دارند.

همچنین از لیزر درمانی به عنوان درمان کمکی برای رفع اسکارهای فرورفته یا گوشتی استفاده می شود.

درمان گیاهی اسکار

درمان های گیاهی با مواد طبیعی، اغلب بی ضرر، ارزا ن و در دسترس هستند.

به همین دلیل طرفداران بسیاری داشته و اکثر افراد از این روش ها در کنار درمانهای تخصصی بهره می برند.

اگرچه تاثیر گذاری این روش ها نیاز به مصرف طولانی مدت دارد.

قبل از استفاده از این روش ها، مطمئن شوید که هیچ تداخلی با سایر درمانهایی که در حال انجام آنها هستید، نداشته باشند.

قبل از استفاده از مواد طبیعی، با تست 24 ساعته پشت بازو، از عدم حساسیت خود اطمینان حاصل کنید.

در صورت مشاهده هرگونه واکنش یا بدتر شدن موضع، مصرف را قطع کنید.

1- آلوئه ورا

به دلیل داشتن ترکیبات مرطوب کننده، ویتامین های C و E و روشن کننده های طبیعی، التیام بخش است.

میتوان از برگ های تازه یا ژل های خالص آلوئه ورا استفاده کرد.

2- عسل

عسل یکی از مواد طبیعی است که از دیرباز به عنوان ترکیبی شفابخش در موارد مختلف کاربرد داشته است.

خاصیت ضد میکروبی، ضد التهاب و رطوبت بخشی آن در درمان جای زخم موثر است. عسل دارای اسیدیته است که جریان خون را در محل اسکار افزایش می دهد.

3- لیمو

عصاره لیمو حاوی مقادیر بالای اسید میوه با اثر روشن کنندگی و ویتامین C است.

لیمو به دلیل اسیدی بودن ممکن است در پوست برخی افراد حساسیت ایجاد کند.

به همین دلیل میتوان از ترکیب آن با عسل استفاده نمود.

4- سیب زمینی

سیب زمینی حاوی ترکیبات روشن کننده، نشاسته فراوان و بنابراین تاثیرات نرم کنندگی پوست است.

اسید میوه موجود در سیب زمینی موجب روشن شدن پوست می شود.

درمان اسکار فرورفته

این اسکارها عموما به دنبال جوش های چرکی، آبله مرغان یا برخی واکسن ها ایجاد می شوند.

به دلیل از بین رفتن بافت نرم و تجمع بافت فیبروزه، اسکار حالت فرو رفته پیدا می کند.

برای درمان این اسکارها بهتر است در ابتدا سختی بافت فیبروزه از بین برود.

کرم حذف اسکار

کرم های مختلفی برای کمرنگ کردن لک و تیرگی ناشی از اسکار و همچنین لایه برداری اسکار تولید شده است.

عملکرد این داروهای موضعی بر پایه روشن کنندگی، لایه برداری، ترمیم کنندگی و تحریک کننده تولید و تکثیر سلول ها هستند.

1- ترتینوئین.

2- ایزوترتینوئین.

3- ژل سیلیکون.

ورقه های سیلیکونی رفع اسکار

ورقه های سیلیکونی حاوی ترکیبات موثر فراوانی برای رفع اسکار هستند.

مزیت این ورقه ها اینست که چندین بار قابل استفاده هستند.

این ورقه ها پس از استفاده شسته و در یخچال قرار میگیرند تا مجددا قابل استفاده شوند.

در این لینک 👈 نحوه استفاده از سیلیکون شیت

پانسمان درمان اسکار

پانسمان از زمان ایجاد زخم تا درمان اسکار نقش مهمی دارد.

پانسمان مناسب، از عفونت و التهاب زخم جلوگیری می کند.

پس از انجام هریک از روش های تهاجمی رفع اسکار که موجب ایجاد خراش یا زخم سطحی در پوست می شوند،

باید از پانسمان مناسب استفاده نمود.

پانسمان احتمال آلودگی، عفونت و اسکار مجدد را کاهش داده و ترمیم را سرعت می بخشد.

تولید انواع نوین پانسمان، آن را از یک پوشش محافظ به یک روش درمانی تبدیل کرده است.

از ویژگی های درمانی پانسمان های نوین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- رطوبت بخشی.

2- آنتی باکتری بودن.

3- نچسبیدن به زخم.

4- جذب ترشحات زخم.

5- امکان تبادل اکسیژن با زخم.

6- ترکیب با مواد موثر در بهبود زخم مانند عسل.

پانسمان هیدروکلوئیدی و پانسمان عسل دو نوع از این تکنولوژی نوین هستند. 

تزریق کورتون در اسکار

ترکیبات استروئیدی و کورتیکواستروئیدی همچون کورتون، به صورت موضعی و تزریقی برای رفع اسکار به کار می روند.

تزریق کورتون در بافت فیبروزه اسکار موجب نرم و انعطاف پذیر شدن آن و افزایش تاثیر سایر روشهای درمانی می شود.

اسکار زخم و میکرودرم

میکرودرم با استفاده از دستگاه مخصوص و یک پودر حاوی ذرات بسیار کوچک و زبر انجام می گیرد.

پودر توسط سری دستگاه، با سرعتی که قابل تنظیم است، به پوست برخورد کرده و لایه برداری سطحی انجام می دهد.

با تکرار این روش و پوسته ریزی، اسکار سطحی و لک ها کاهش می یابند.

اگر میکرودرم عمیق تر انجام شود، ترمیم پوست و تولید کلاژن را تحریک می کند.

مراقبت های پس از میکرودرم، مانند دوری از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب قوی و ترکیبات ترمیم کننده نقش بسزایی در تاثیر گذاری این روش دارند.

محصولات درمان اسکار

دسته بندی زخم زیبایی
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت