ارتباط غذا و خواب

ارتباط غذا و خواب

ارتباط غذا و خواب

غذا و خواب
ارتباط غذا و خواب

چگونه غذایی که می‌خورید روی خواب شما مؤثر است

اگر بدانید که یک غذا قادر است برای داشتن خواب بهتر به شما کمک کند، آیا آن را انتخاب نمی‌کنید یا اگر بدانید که یک غذا می‌تواند شمارا از یک خواب خوب و مناسب محروم کند، آیا از آن دوری نمی‌کنید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید غذاهای مناسب را انتخاب کنید و از غذاهای مضر دوری‌کنید تا خواب بهتر و راحت‌تری داشته باشید.

از غذاهایی که از تریپ توفان غنی هستند استفاده کنید

همه ما در مورد توانایی معجزه‌آسای شیر گرم در ايجاد یک خواب راحت اطلاع داریم. آیا میدانید علت چیست؟ لبنیات غنی از تریپ توفان هستند. تریپ توفان ماده‌ای است که باعث شروع خواب می‌شود. سایر غذاهایی که شامل تریپ توفان فراوان هستند شامل آجیل‌ها، دانه‌های غلات، موز، عسل و تخم‌مرغ می‌باشد.

جلوی اشتهای خود را برای مصرف کربوهیدرات نگیرید

مواد غذایی که از کربوهیدرات غنی هستند می‌توانند در کنار لبنیات باعث افزایش سطح تریپ توفان در خون شوند. پس مصرف یک مقدار مناسب از وعده‌غذایی کوچک در آخر شب می‌تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند. این وعده می‌تواند شامل یک‌کاسه غلات صبحانه همراه با شیر یا ماست و یا تكه كوچك  نان يا كراكر به همراه پنیر باشد.

یک وعده‌غذایی سبک قبل از خواب استفاده کنید

اگر شما با بی­خوابی درگیر هستید یک غذای سبک می‌تواند به داشتن خواب راحت به شما کمک کند. ولی این نباید باعث شود که شما در خواب از رختخواب خود بلند شوید. این وعده‌غذایی باید بسیار کوچک باشد. مصرف غذای سنگین موجب به کار افتادن سیستم گوارشي می‌شود و این می‌تواند باعث ناراحتی شما شود و با داشتن خواب آرام تداخل دارد.

همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده را کنار بگذارید

اگر شما نیاز به دلیل دیگری دارید تا از مصرف غذاهای پرچرب دوری‌کنید، مطالعات نشان می‌دهند که کسانی که اغلب از غذاهای پرچربی استفاده می‌کنند علاوه بر اينكه دچار افزایش وزن می‌شوند، دچار بدخوابی نیز می‌شوند. یک وعده‌غذای پرچرب می‌تواند باعث شود که وسط خواب نياز به دستشویی پيدا كنيد و خوابتان مختل شود.

نسبت به کافئین مخفی آگاه باشد

برای شما غیرقابل‌انتظار نیست که مصرف قهوه موجب اختلال در خواب گردد. ولی مصرف کمتر ماده کافئین نیز می‌تواند باعث اشكال در خواب شود. مصرف کافئین كه در ساير مواد غذایی مثل شکلات، نوشابه‌ها (کوکاکولا)، چای و حتی قهوه د-کافئینه (بدون کافئین) وجود دارد می‌تواند باعث اختلال خواب شود،پس همه منابع کافئین را در فاصله 4 تا 6 ساعت قبل خواب حذف کنید.

بعضي داروها به خواب صدمه می‌زنند

بعضی از داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، می‌توانند شامل کافئین باشند مثل ضد دردها، داروهای کم کننده وزن، ادرار آورها و داروهایی که برای سرماخوردگی تجویز می‌شوند. این داروها و هم‌چنین داروهای دیگر می‌توانند حتی به‌اندازه‌ی یک فنجان قهوه دارای کافئین باشند. بروشور داروها را قبل از مصرف چک کنید و ببینید که با خواب تداخل دارند یا نه.اگر تداخل دارند قبل از عصر ترجیحاً مصرف كنيد.

از مصرف مشروب در هنگام شب خودداری کنید

ممکن است که مصرف الکل باعث شود که سریع‌تر به خواب بروید ولی می‌تواند موجب موارد زير شود: بیدار شدن‌های مکرر حین خواب، کاهش احساس آرامش بخشی خواب، سردرد، تعریق شبانه، کابوس.اگر شما الکل را عصر مصرف کردید به ازای هر پیک مصرف الکل، یک لیوان آب مصرف کنید تا بتواند اثرات الکل را رقیق کند. برای داشتن یک خواب شبانگاهی مناسب بهتر است از مصرف الکل 4 تا 6 ساعت قبل از به خواب رفتن پرهیز کنید.

مراقب وعده غذایی سنگین و پر ادویه باشید

دراز کشیدن با یک شکم پر می‌تواند باعث احساس ناراحتی در شما شود،چراکه موقع خواب حرکات و فعالیت سیستم گوارشی کاهش پیدا می‌کند و درنتيجه غذا مدت بيشتري در معده باقي می‌ماند. مصرف وعده‌غذایی سنگین و پر ادویه باعث سوزش سر دل و ریفلاکس مری در شما می‌شود. مطمئن شوید از زمان مصرف یک وعده غذایی سنگین تا زمان به خواب رفتن شما حداقل 4 ساعت فاصله باشد.

علل تنفس کوتاه و تنگی نفس هنگام خواب چیست؟

مصرف پروتئین را در ساعات نزدیک به خواب به حداقل برسانید

با ابراز تأسف به کسانی که از رژیم لاغری اتكينز (رژیم لاغری‌ای که در آن توصیه به مصرف پروتئین و چربی فراوان و محدود کردن کربوهیدرات می‌شود) استفاده می‌کنند، پروتئین یک جزء اصلی وعده غذایی را در طول روز تشکیل می‌دهد ولی این انتخاب مناسبی برای وعده قبل از خواب نیست. مواد غذایی‌ای که سرشار از پروتئین و چربی هستند دیرتر هضم می‌شوند. در نتیجه باید از مصرف مواد غذایی پرچربی و پر پروتئین در هنگام خواب خودداری کرده و به‌جای آن از یک وعده غذا شامل یک شیر گرم و مقدار محدودی از کربوهیدرات مثل کراکر استفاده کرد.

مصرف مایعات را از 8 شب به بعد محدود کنید

درست است مصرف آب کافی در طی روز برای داشتن سلامت بهتر بسیار مفید است ولی باید مصرف مایعات را قبل از خواب محدود کنید. مصرف مایعات در هنگام شب باعث می‌شود که خواب شما با رفتن به دستشویی برای ادرار کردن قطع شود و این منقطع شدن در سیکل خواب اختلال ایجاد می‌کند.

در فکر کشیدن سیگار برای ایجاد احساس آرامش نباشيد

نیکوتین یک ماده محرک بوده و اثراتش کاملاً مشابه کافئین می‌باشد. از کشیدن سیگار به‌طورکلی و به‌ویژه در ساعات قبل از خواب خودداری کنید. استفاده از سیگار باعث منقطع شدن خواب‌وبیدار شدن‌های مکرر در میان خواب می‌شود.

مترجم : دکتر فهمیه صالحی زاده (متخصص اعصاب و روان)

بازارطب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *